Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä viinietikkamauste?

Vierailija
23.12.2024 |

Olen unohtanut melkein kokonaan. Mutta sen verran muistan, että jossain lounasruokalassa joskus oli "viinietikkamauste". Tai siis, se oli iso pullo. Sitä säilytettiin jääkaapissa. Siinä oli paljon viinietikkaa, käsittääkseni punaviinietikkaa. Mutta oli siinä paljon muutakin. Ihan sikapaljon kaikkea muutakin. Vettä, sokeria, suolaa, mausteita,... ja, muistaakseni: oliiviöljyä. Niin: punaviinietikka-oliiviöljy-mauste-seos.

Se oli tosi hyvä lisä ihan kaikkiin ruokiin. Älyhyvää. Herkullista.

Kävin lähimmässä S-marketissa. Katsoin läpi kaikki oliiviöljyt, etikat, soijakastikkeet, sweet-chili-kastikkeet,... eikä löytynyt. Joten varmaan isoimmasta Prismasta löytyy. Kyllä varmasti löytyy! Mutta ennen kuin osaan löytää sen Prismasta niin jonkun pitää kertoa mulle että MIKÄ SEN NIMI ON? Kiitos.

Mun aivoissa on nimi "vinegre" tai "vinegretti". Mutta kun googlasin nuo sanat niin ei löytynyt oikeaa asiaa. Joten mun aivoissa on väärä nimi. Sen nesteen nimi on jokin muu. Mutta mikä? Ja älkää sanoko Balsamico, koska se on ihan eri asia!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HP kastike.

Vierailija
2/6 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HP kastike.

No ei. Heeheehee.

Mutta ihan oikeesti: on olemassa semmonen litku neste iso pullo, jossa on punaviinietikkaa ja oliiviöljyä. Ja jotain muutakin. Mikä ihme sen litkun nimi on?

Myydäänkö se Prismassa viinietikoiden joukossa? Vai myydäänkö se kylmäosastolla jossain juustojen ja maitojen lähellä?

Vai... öö... mitä?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etikasta ja öljystä tehty kastike on vinegretti. Se voi olla eri tavoin maustettu. 

Puhutkohan nyt mistään valmiina myytävästä kastikkeesta, vai oisko se sellainen, mitä ravintolat tekee itse? Jos kokeilisit tehdä itse? 

Vierailija
4/6 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No etikasta ja öljystä tehty kastike on vinegretti. Se voi olla eri tavoin maustettu. 

Puhutkohan nyt mistään valmiina myytävästä kastikkeesta, vai oisko se sellainen, mitä ravintolat tekee itse? Jos kokeilisit tehdä itse? 

Mitä? Sekö oikeasti on vinegretti? Muistin nimen oikein? Häh? Mun pitää googlata uudestaan.

Siis aikoinaan ruokailin joka päivä jossain työpaikkaruokalassa, joka oli muistaakseni jokin "Fazer-työpaikkaruokala" tms. Tai ei se ollut Fazer. Mutta jokin vastaava semmonen iso firma kuitenkin, jolla oli tosi monta työpaikkaruokalaa tosi monessa työpaikassa. Ja joo, siellä pistin ruokaani aina semmosta maustenestettä. Viinietikka+oliiviöljy.

En mä tiedä mistä ne sen nesteen sai. En mä tiedä oliko se kaupasta ostettu vai siellä ruokalassa sekoitettu. Mutta mä tahtoisin sitä samaa nestettä itselleni kotiin jääkaappiin. Enkä mä tahdo itse sekoitella kodissani mitään ihmeen nesteitä. Mä tahdon ostaa sen valmiina Prismasta. Mutta löytyykö sitä Prismasta? Myydäänkö missään valmista vinegrettiä? Vai pitääkö kaikki vinegretti sekoittaa itse?

En mä haluu itse tehdä. Mutta se vinegretti oli maailman paras mausteneste ihan kaikkiin maailman ruokiin.

Kiitos sinulle tiedoistasi.

ap

Vierailija
5/6 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan alat itse kokeilemaan. 2 osaa öljyä ja 1 osa etikkaa, sitten mausteet mitä nyt ikinä haluatkaan. Omaani laitan oreganoa, suolaa ja mustapippuria.

Vierailija
6/6 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan alat itse kokeilemaan. 2 osaa öljyä ja 1 osa etikkaa, sitten mausteet mitä nyt ikinä haluatkaan. Omaani laitan oreganoa, suolaa ja mustapippuria.

Vinegrette on siis itse kokeilemista? Ööö häh äää iiiih mitäh? No okei. En ala itse kokeilemaan. Mutta nyt sitten sentään edes tiedän että mistä ihmeestä edes on kysymys.

Joissain lounasruokaloissa sitä on tarjolla. Joissain ei ole. Maailman paras nestesekoitus. Mutta en mä kotona ala sekoittelemaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan