Uusissa omakotitaloissa on usein suuret ikkunat ihan lattiasta kattoon saakka ja ei verhoja niin
miten niissä voi olla kun kulkijat näkee sisälle?
Kommentit (549)
Lammi-talot on ihan pers... ja muka arkkitehdin taidonnäytteitä. Ihan hirveitä. Minä kyllä katselen omasta talostani omaa puutarhaani. Näissä Lammi-taloissa on luultavasti paljon asukkaiden vaihtuvuutta. Korkeat tilat ja isot ikkunat, no ei siellä huonekaluja ole eikä tauluja seinillä.
Kukat ei viihdy erikoislasilla valmistetussa taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en laittais isoja ikkunoita. Lämmityskustannukset nousee ja onhan ne epäkäytännöllisetkin. Ja tosiaan en ihan haluaisi, että sisälle on niin esteetön näköala vaikka ei kukaan siellä kulkisikaan.
Ei nykyaikaiset ikkunat nosta lämmityskuluja.
Miksi samaa tekniikkaa ja rakennetta ei sitten käytetä seinissä, vaan joudutaan tekemään paksut seinät eristeineen?
Sen takia, kun niistä ikkunoista pääsääntöisesti tulee sisään auringon LÄMPÖÄ jonka poistamiseen tarvitaan ilmalämpöpumppu. Isoihin ikkunoihin etelän suuntaan kannattaa ehdottomasti ottaa auringonsuojalasit. Se auttaa vähän, tai oikeastaan ihan hyvin. Kun nykyiset seinä- ja kattorakenteet eristävät lämpöä hyvin, niin se lämpökuorma mikä ikkunoista tulee sisään, myös jää sisälle. Ylimääräisen lämmön poistaminen rakennuksesta ulos on nykypientalon suurin "ongelma". Ei suinkaan talon lämmitys ja mitä se maksaa. Ei maksa juuri mitään.
Ei tulis mun taloon isoja ikkunoita.
Muualla maailmassa on viehättäviä luontoon sopivia taloryhmiä eri väreissä ja kauniita ikkunaratkaisuja. Ympäristö on ystävällisen näköistä.
No suomalainen menee tällaisille alueille lomalle. Lepuuttaa silmiään valkoisista lammi-taloista ja isoista ikkunoista.
En tykkää yhtään. Kuin näyttämöllä olisi, ei yksityisyyttä jos ei peitä ikkunoita kaihtimilla ja verhoilla.
Nuo on sitä usasta lainattua arkkitehtuuria, ehkä sellaisen hankkijalla on varaa tilata 6 metrin korkeuteen yltävien ikkunoiden pesu jostain firmasta.
Vierailija kirjoitti:
ketä niitä ikkunoita jaksaa pestä
Robotti? Sekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en laittais isoja ikkunoita. Lämmityskustannukset nousee ja onhan ne epäkäytännöllisetkin. Ja tosiaan en ihan haluaisi, että sisälle on niin esteetön näköala vaikka ei kukaan siellä kulkisikaan.
Ja lattia on vtun kylmä, ellei ole varsin kallista lattialämmitystä kaiken lisäksi. Patteri ikkunan alla -ratkaisulle on ihan omat ja kestävät perusteensa.
Hah ! Ei lattian kylmyys ikkunasta johdu 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi samaa tekniikkaa ja rakennetta ei sitten käytetä seinissä, vaan joudutaan tekemään paksut seinät eristeineen?
Sen takia, kun niistä ikkunoista pääsääntöisesti tulee sisään auringon LÄMPÖÄ jonka poistamiseen tarvitaan ilmalämpöpumppu. Isoihin ikkunoihin etelän suuntaan kannattaa ehdottomasti ottaa auringonsuojalasit. Se auttaa vähän, tai oikeastaan ihan hyvin. Kun nykyiset seinä- ja kattorakenteet eristävät lämpöä hyvin, niin se lämpökuorma mikä ikkunoista tulee sisään, myös
Älä viitsi, markiisit, verhot, sälekaihtimet ovat keksitty. Eikä se ilmastointi nyt niin paljoa maksa .😅
t. Isot eteläikkunat
Voi tätä suomalaisten KATEUTTA!
Meillä on korkeat ikkunat olohuoneessa takapihan suuntaan, joka rajautuu puistoalueeseen. Lähimmät ohikulkijat puiston poluilla kulkevat melko kaukana, mutta en silti halua olla syksyn pimeissä illoissa näkösällä, joten meillä on sälekaihtimet. Nykyiset ikkunat on U-arvoltaan niin hyviä, että suurta lämpöhävikkiä ei synny. Maalämpö lämmittää taloa, niin sähkölaskutkin on hyvin maltilliset talon kokoon nähden. Linnut törmäävät tosi harvoin ikkunoihin, tänä kesänä oli yksi tapaus ja silloinkaan ei jäänyt edes pökertyneenä maahan vaan katosi saman tien. Ikkunanpesu on tietysti hankalampaa, mutta tikkailla ja jatkovarrella on siitä selvitty vuosittain. Parasta näissä ikkunoissa on valoisuus ja se miten maisema avautuu maasta taivaaseen. Talvi-iltoina on ihana makoilla sohvalla ja katsella kuuta ja tähtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö: Määräysten mukaan ikkunan max lämmönläpäisyarvo on 1.0 w/m2K, Kun vastaava ulkoseinän on 0.17 eli kyllä se ikkuna falskaa todella paljon enemmän lämpöä pihalle mitä ulkoseinä. Eiköhän vaikuta niihin lämmityskuluihinkin. Kesällä kun vaatii lisäksi lompakosta enemmän jäähdytyskulujakin.
No meillä on kaihtimet. Ei se ikkunan koosta riipu. Jotkut eivät välttämättä ole vielä ehtineet asentaa verhoja tai kaihtimia tai sitten ei vain kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rakennusmääräykset kieltävät eikä ikkuna ole muuten sama asia kuin seinä eikä kukaan varmaankaan halua ihan täysin lasitalossa asua. Onko jotain muita typeriä kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin asian rakennuttamalla talon sellaiseen paikkaan, missä ei ole ohikulkijoita.
Minä ratkaisin asian laittamalla verhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä varmaan saat täysin läpinäkyvän lasitalon jos haluat ja ladot pinkan seteleitä pöytään. Lasi on hauras materiaali, talon kokoiseen palikkaan tarvitaan vääntölujuutta esim. tuulikuormaa tuomaan. Tuulen voima on hurja, vaikkei sitä aina maallikot tajua. Sillä kulkivat purjelaivat raskaassa lastissa, se tuottaa kolmanneksen tämän maan tarv
Ei saa ainakaan kaupunkiin, koska rakennusmääräyksissä on tarkkaan määritelty minkälaiset ikkunapinta-alat saa olla milläkin seinällä. Meilläkin on isot ikkunat takapihalle, mutta sivuille ei juuri mitään. En kyllä haluaisikaan mitään ikkunoita, mutta sellaiset tässä nyt vain oli alkuperäinen rakennuttaja halunnut.
Toisten asuntoihin sisälle töllääminen saattaa muuten rikkoa kotirauhaa.
Eli siis asioita kannattaa kysyä niiltä ihmisiltä, joilla ei itsellään ole mitään kokemusta? Vastaukset perustuu mutuun ja ennakkoluuloihin? Ja tietenkin täydelliseen tietämättömyyteen teknisistä ratkaisuista. Tai sitten varmaan tietoon kaverin tuttavalta, jolla on sellainen ja sellainen 70- luvulla rakennetussa talossa?
Minun uusi taloni isoilla takapihan ikkunoilla kuluttaa 100% varmasti vähemmän energiaa kuin pikkuikkunaiset 70-luvun hökkelit. Minun isoimmissa ikkunoissani isoin haittapuoli on se, että ne eivät eristä ääntä kovin hyvin, koska ovat ihan tavalliset kiinteät ikkunat symmetrisillä lasiväleillä. Mutta en minä tätä itse rakennuttanutkaan.
Nythän näissä valmismökeissäkin on seinät melkein pelkkää ikkunaa. Hieman pelottaisi nukkua ikkunakuutiossa yksin jossain keskellä ei mitää.