Uusissa omakotitaloissa on usein suuret ikkunat ihan lattiasta kattoon saakka ja ei verhoja niin
miten niissä voi olla kun kulkijat näkee sisälle?
Kommentit (549)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiset rakennutti talon jossa isot ikkunat ja naapurit joka puolella, verhoja pitävät koko ajan kiinni ja valittavat kun ihmiset näkee sisälle. Heitä ei kiinnosta mikä muu kuin se että muut olisivat kateellisia heidän "luksuselämästä"
Joidenkin mielestä on siis luksusta asua kuin akvaariossa, ja harhoissaan kuvittelevat vielä että muut kadehtii heitä. Just joo! Samaa sarjaa kuin miehet jotka pumppaa itsensä luonnottomiksi kaapeiksi, ja ovat täysin vakuuttuneita siitä, että ovat kaikkien naisten mielestä vastustamattomia, ja jos joku kehtaa sanoa, että pahan näköistä on, niin sehän valehtelee tai on kateellinen.
Miksi kukaan, joka rakennuttaa itselleen talon, oli siinä sitten minkälaiset ikkunat tahansa, kuvittelisi että joku on varmasti kateellinen? Siis kuinka sekaisin täytyy ihmisen olla, jo tuollaista edes kuvittelee? Ehkä tuon kommentin kirjoittaja on tosiaan tuollainen kateellinen ihminen. Itselle ei nimittäin tulisi edes mieleen noin ajatella. Mun mielestä jokainen asukoon sellaisessa kodissa kuin ite haluaa.
Meillä on Lammi kivitalo jossa on olohuoneessa isot ikkunat. Noin kuusi metriä siis ikkunaa lattiasta kattoon. Se valon määrä mikä huokuu ympäri vuoden taloon sisälle, on aivan mieletön. Toki meillä on kaihtimet mutta vain pimeimpään aikaan ne ovat kiinni.
Ikkunat ovat laadukkaat , erittäin onnistunut valinta ainakin meillä ja olemme hyvin tyytyväisiä. Kylmyys ei hohka ikkunoista eikä ikkunat mene jäähän tms.
Niin ja ikkunanpesuse hoituu ihan kotikonstein, välinevarret on näppärä apu.
Olen myös ihmetellyt näitä näyteikkunataloja. Lenkkireitti menee yhden asuinalueen läpi ja illalla uusien talojen ohi kävellessä näkee, mitä ohjelmaa missäkin katsellaan tai minkälainen sisustus ihmisillä on. Ja tämän näkee ilman mitään kyttäämistä, kun pimeässä huomio automaattisesti kiinnittyy näihin näyteikkunoihin. Itse en pystyisi rennosti sohvalla rentoutumaan, jos tietäisin, että ohikulkijoilla on esteetön näkymä suoraan olohuoneeseeni. Ja itse olen kotona myös paljon alusvaatteisillani niin eihän siitä mitään tulisi. Kerran näinkin yhden naisen puolialasti ikkunassa, kun ohi kävelin. Ja silloinkin ihan ilman mitään urkkimista tai tirkistelyä.
Omakotitaloista en tiedä, mutta kaupungissa nyrppii nähdä viereiseen taloon sisälle. Serkku valittaa tästä säännöllisesti. Asuu ulkomailla pilvenpiirtäjässä ja vastapäiseen torniin näkee suoraan sisälle. Ihmettelen, mikseivät käytä sellaisia ikkunoita mistä näkee ulos mutta ulkoa ei näe sisälle.
Ne on kyllä karmeita, mustia rumia laatikoita ja tosiaan jätti ikkunoita. Ei kiitos. Mieluummin ostaisin 50-luvun rintamamiestalon. Ne ovat kauniita ja kodikkaita.
Meillä on isot ikkunat järvelle päin. Lämmintä on kesät talvet. Kolmekerrosta ikkunaa, ei falskaa. Keittiöön vielä laitettiin lattialämmityskin varmuuden vuoksi. Ei sitä ole hirveemmin pitänyt käyttää. Mä rakastan tulla talven viileään keittiöön.
Kadulle ja tuonne jossa naapurit kulkee, niin on ihan tavallisen kokoiset ikkunat. Ei näe edes kiikareilla, olen kiikaroinut. Vaihtoehtoina oli myös tummennetut lasit, jos olisi ihmisiin päin isommt ikkunalta.
Rintamamiestalot on rakennettu juuri niin, että talot ovat hyvinkin lähellä toisiaan ja ikkunasta ikkunaan näkyy erinomaisesti. Kaava varmaan tuolloinkin määräsi miten talot sijoitetaan tonteille.
Talot ovat usein hyvin sokkeloisia, pieniä huoneita ja pieniä ikkunoita. Itse olen avaran kodin ja valoisuuden kannalla, eteläpihaan aukeavat suuret ikkunat on arjen luksusta.
Niin, ja meillä on ikkunoissa ulkopinnoissa aavistuksen tummempi sävy, joten sisälle ei näe edes uteliaat ihmiset niin helposti.
Kaunis on muutenkin valkoinen rapattu Lammi talo. Arjen luksusta sekin.
Niin ja se vielä, että ei meidän perhettä haittaa millään lailla jos joku katsoisi taloomme. Kaunista siistiä kotia design-valaisimilla ja huonekaluilla saa ihailla, ken tahtoo.
Kaihtimet saan kiinni niin halutessani.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt näitä näyteikkunataloja. Lenkkireitti menee yhden asuinalueen läpi ja illalla uusien talojen ohi kävellessä näkee, mitä ohjelmaa missäkin katsellaan tai minkälainen sisustus ihmisillä on. Ja tämän näkee ilman mitään kyttäämistä, kun pimeässä huomio automaattisesti kiinnittyy näihin näyteikkunoihin. Itse en pystyisi rennosti sohvalla rentoutumaan, jos tietäisin, että ohikulkijoilla on esteetön näkymä suoraan olohuoneeseeni. Ja itse olen kotona myös paljon alusvaatteisillani niin eihän siitä mitään tulisi. Kerran näinkin yhden naisen puolialasti ikkunassa, kun ohi kävelin. Ja silloinkin ihan ilman mitään urkkimista tai tirkistelyä.
oi,oi, ihan puolialasti 😁
Kuten aiemmin on mainittu markiisit, verhot ja kaihtimet on keksitty niille, jotka peittää haluavat näkymää
juu ..ja sitten ihmettelen että näissä uusissa taloissa ei ole myöskään rästäitä eikä verantaa ja ikkunat on sellaisia kehyksettömiä ja talojen väri usein joku harmaa tai ruskea..
on tultu takaisin siihen yksinkertaiseen 70 arkkitehtuuriin jossa rakennuksen mallit haettiin kontista
Kerrostaloasujan näkökulmasta vastaan, että jos joku ohikulkija kokee tarpeelliseksi kyylätä minun tekemisiäni kotona, se ja sama. Asun ekassa kerroksessa ja olkkarin ikkunat näyttää taloyhtiön leikkikentälle. Nussitaan olkkarissa miehen kanssa ja ei ole aina edes sälekaihtimet alhaalla. Jos joku haluaa kyylätä, siinähän katsoo. Veikkaisin, että omakotitalossa sama asia. Omassa kodissaan, sisällä, saa tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin asian rakennuttamalla talon sellaiseen paikkaan, missä ei ole ohikulkijoita.
Niin nehän on hienoja jossain luonnon keskellä mäntymetsässä, kallioinen ranta vielä siihen ja kiva ihastella seinän kokoisista ikkunoista eri vuodenaikojen maisemaa (nämä siis kannattaa sijoittaa nimenomaan niin, että siinä on joku kiva maisema).
Jos ei ole ikkunoista näkyvää kaunista luontomaisemaa, niin naurattaa kyllä, että miksi tommonen laitettu. Eniten koomisia on nämä jotka rakentaa Helsinkiin tuollaisia, eli ei ole edes nimeksikään mitään pihaa eikä maisemaa, vaan ainoastaan ohikulkijoille näyttämö mitä teette olohuone/keittiössänne :D Näissä tuo keittiö samassa.
Mikäs siinä, mutta eihän nuilla kaupungissa muuta funktiota ole kuin se, että elätte ikäänkuin näyteikkunassa. Ohikulkijat näkee kun röhnö
Miten merimaisema voi olla upeaa? Eihän se ole kuin pelkkää vettä eikä edes vastarantaa näy.
Kyllä järvimaisema aina kivempi on. Siinä on puita ja kasvillisuutta muutenkin, kallioita tai niittyä jne, sekä voi näkyä erilaisia eläimiä liikkumassa. Riippuu tietysti paikasta, mutta en meren rannalla haluaisi asua millään. Mereltä yleensä aina tuuleekin ja ainakin itse saan aina kurkkuni kipeäksi, kun vierailen veljeni luona meren rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Anna katsella tai asenna verhot, kaihtimet tai muut vastaavat. Vaihtoehtoja on lukemattomia.
Meillä on ikkunat melkein lattiasta kattoon ja matkaa tieltä olohuoneeseen ehkä 25 metriä. Ei haittaa yhtään vaikka näkyy. Saavat naapuritkin ihailla meidän olohuonetta, joulukuusta ja takkatulta. Ei me alasti kekkaloida pitkin huushollia.
No ette varmaan tarkoituksellisesti, mutta kotonakin voi sattua ja tapahtua kaikenlaista.
Eikä se lasipalatsi ole minun mieleeni yhtään kodikas. Mutta makuja on monia.
Akvaarioissa asuvien on turha valittaa, jos naapuri tai ohikulkija näkee koko huushollin.
Eihän semmoisia isoja ikkunoita saisi edes valmistaa. Esimerkiksi jos tulisi sota, tai vain joku luonnonhäiriö, ikkunat pirstaloituisivat painovoiman mukana sisälle. Ei järjen häivää liian isoissa ikkunoissa. Nyt saa taas kärvistellä kuumissa aaunnoissakin, kun ilmat lämpenee. Viilennyslaitetta ei ole monedsakaan talossa Suomessa vieläkään valmiina. Miksi ei?
Aloittajan kysymys ei ole relevantti. Suuret ikkunat nyt vain ovat muotia tällä hetkellä, kuten vaikkapa myös saarekekeittiöt olohuoneen nurkassa.
Suuret ikkunat luovat tyylikkään avaran, ilmavan ja dynaamisen vaikutelman. Se on aivan sivuseikka mitä tavalliset ihmiset ovat niistä mieltä. Rakennussuunnittelun ammattilaiset, eli arkkitehdit päättävät sen millaiseksi kaupunkikuva muodostuu, millaiseksi rakennettu ympäristömme muodostuu, koska Heillä, on siihen näkemystä.
Tavallisten ihmisten osa on asua niissä rakennuksissa.
terv: ArkkiTehti
Kaikki riippuu sijainnista. Kaunista järvimaisemaa, metsä- tai kalliomaisemaa on mukava katsella maisemaikkunasta.
Jos ikkunasta näkyy pelkkä naapuritalon seinä tai maantie niin se ei olekaan enää niin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne on kyllä karmeita, mustia rumia laatikoita ja tosiaan jätti ikkunoita. Ei kiitos. Mieluummin ostaisin 50-luvun rintamamiestalon. Ne ovat kauniita ja kodikkaita.
Joo, musta väri oikein kruunaa nämä nykyajan arkkitehtuuriset oksetukset... Ikkunat lattiasta kattoon, puinen ulkoverhoilu mustaksi maalattu, olemattomat räystäät. Ah, miten tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Rintamamiestalot on rakennettu juuri niin, että talot ovat hyvinkin lähellä toisiaan ja ikkunasta ikkunaan näkyy erinomaisesti. Kaava varmaan tuolloinkin määräsi miten talot sijoitetaan tonteille.
Talot ovat usein hyvin sokkeloisia, pieniä huoneita ja pieniä ikkunoita. Itse olen avaran kodin ja valoisuuden kannalla, eteläpihaan aukeavat suuret ikkunat on arjen luksusta.
Niin, ja meillä on ikkunoissa ulkopinnoissa aavistuksen tummempi sävy, joten sisälle ei näe edes uteliaat ihmiset niin helposti.
Kaunis on muutenkin valkoinen rapattu Lammi talo. Arjen luksusta sekin.
Ei rintamamies talojen ikkunat pieniä olleet. Ne oli normaalin kokoisia ikkunoita. Nämä lattiasta kattoon fönsterit taas on poikkeuksellisen isoja.
Anna katsella tai asenna verhot, kaihtimet tai muut vastaavat. Vaihtoehtoja on lukemattomia.
Meillä on ikkunat melkein lattiasta kattoon ja matkaa tieltä olohuoneeseen ehkä 25 metriä. Ei haittaa yhtään vaikka näkyy. Saavat naapuritkin ihailla meidän olohuonetta, joulukuusta ja takkatulta. Ei me alasti kekkaloida pitkin huushollia.