Kertokaa: Miksi käytätte kasvovesiä, kasvorasvoja ja vartalovoiteita? Mikä virka?
Mitä hyötyä tuollaisista voiteista oikein on?
Itse en ole käyttänyt yleensä kuin huulirasvaa. Satunnaisesti myös bepanthenia tai muita rasvoja, jos iho kuivuu, mutta en kauaa.
Nyt huomasin, että omilleen opiskelemaan muuttanut ja jouluksi kotiin tullut tyttäreni käyttää monenlaista tököttiä kasvoihinsa. Jopa kasvonaamiota. On vissiin mennyt myyjän halpaan.
Meikit ymmärrän, mutta mitä hyötyä noista muista aineista on?
(Itsellä on atooppinen iho. Onneksi nyt vanhemmiten ei enää ole vaivannut. Nuorena olin jopa sairaalassa ihoni vuoksi.)
Kommentit (74)
Suihkun jälkeen on pakko rasvata perusvoiteella, kun naamaa kiristää ja kutittaa. Muualla iho hilseilee ja kutiaa. Kantapäissä isot halkeamat, jos ei rasvaa. Viime yönäkin alkoi selässä jumalaton kutina, joka rasvalla helpotti. SIKSI käytän rasvoja.
"Ei iho totu sillä lailla rasvaamiseen, että ns. toleranssi kasvaisi. Rasvaamisen tarve vähenee ihan luonnostaan kevään tullen ja kasvaa taas talvella. Kuten selvästi olet itsekin havainnut, pesu kuivattaa ihoa, muuten et käyttäisi kertishanskoja. Kokeilepa siis vaikka pari viikkoa, ettet käytä hanskoja kuin ruuanlaitossa (jolloin se on jo hygieniasyistäkin järkevää), peset saippualla jokaisen vessakäynnin jälkeen ja rasvaat kätesi pari kertaa päivässä. Voin vaikka lyödä vetoa, että ihosi on sen jälkeen paremmassa kunnossa."
Mulla on kädet se heikoin kohta tässä atopiassa. En millään uskalla riskeerata ja tehdä kokeilua. Niiden käsien vuoksi ne sairaalajaksotkin nuorena olivat. (Todella verisiä ja syviä haavoja johtuen atopiasta. Kutinalääke ei auttanut, ja pakko raapia.)
Muistan kyllä lukeneeni joskus, että rasvaaminen vähentäisi ihon normaalia kosteudentuottoa ja oltaisiin ojasta allikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän meikkiä, koska meikkaaminen on minusta rentouttavaa ja näytän kivalta meikattuna. Minulla on aika kuiva iho ja siksi olen käyttänyt jotain voidetta lapsesta asti.
1. Aamulla huuhdon kasvot vedellä. Kosteuttava kasvovesi tai kosteuttava seerumi vuodenajan mukaan. Asun aurinkoisessa maassa, joten aurinkosuoja on pakko olla. Palan todella helposti. Talvella käy sama voide kuin vartalolla. Kesällä hikoilen kovasti, joten oma tuote kasvoille on parempi. Moni aurinkosuoja tuntuu kuivalta iholla. Siksi kosteutus alle.
2. Poistan meikit yleensä jollian meikinpoistoaineella. Tähän sopii myös rasvainen hajusteeton voide, jos sitä on. Erillinen tuote on helppokäyttöisempi.
3. Pesen kasvot happamalla kasvojenpesuaineella. Tämä poistaa puhdistusaineen jämät tai aurinkosuojat, jos en meikannut.
4. Kasvoille illalla käytän taas kosteuttavaa tuotetta ja retinolivoidetta. Iho näyttää tasaisen hehkuvalta ja hyvältä. Ei
Tää oli kans seikkaperäinen selostus, kiitti!
Ap
(Itsellä on atooppinen iho. Onneksi nyt vanhemmiten ei enää ole vaivannut. Nuorena olin jopa sairaalassa ihoni vuoksi.)
Jaan saman kokemuksen kunnes löi vaihdevuodet vasten kasvoja kuin märkä turbaani.
Vierailija kirjoitti:
"Ei iho totu sillä lailla rasvaamiseen, että ns. toleranssi kasvaisi. Rasvaamisen tarve vähenee ihan luonnostaan kevään tullen ja kasvaa taas talvella. Kuten selvästi olet itsekin havainnut, pesu kuivattaa ihoa, muuten et käyttäisi kertishanskoja. Kokeilepa siis vaikka pari viikkoa, ettet käytä hanskoja kuin ruuanlaitossa (jolloin se on jo hygieniasyistäkin järkevää), peset saippualla jokaisen vessakäynnin jälkeen ja rasvaat kätesi pari kertaa päivässä. Voin vaikka lyödä vetoa, että ihosi on sen jälkeen paremmassa kunnossa."
Mulla on kädet se heikoin kohta tässä atopiassa. En millään uskalla riskeerata ja tehdä kokeilua. Niiden käsien vuoksi ne sairaalajaksotkin nuorena olivat. (Todella verisiä ja syviä haavoja johtuen atopiasta. Kutinalääke ei auttanut, ja pakko raapia.)
Muistan kyllä lukeneeni joskus, että rasvaaminen vähentäisi ihon normaalia kosteudentuottoa ja oltaisiin ojasta allikossa.
Ap
&nb
Iholla menee noin 18 tuntia toipua edellisestä rasvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaan saman kokemuksen kunnes löi vaihdevuodet vasten kasvoja kuin märkä turbaani.
Iho on ihmisen suurin eli ja se muistaa jopa 40-vuotta vanhoja asioita.
Ja sitten se yksi asia, josta nykyään ei saa edes puhua, ihminen on sitä mitä se se syö.
Vierailija kirjoitti:
Voide ihon mukaan
Koska iho on erilaista kasvoissa kuin muualla vartalossa, kosteusvoiteitakin on kehitetty sopimaan erilaisiin tarpeisiin. Toisin sanoen niiden koostumus ja ainesosat eroavat toisistaan.Vartalovoiteet ovat tavallisesti paksumpia, ja niiden ihoa suojaavat ja kosteuttavat ainesosat ovat tuhdimpia kuin kasvovoiteissa. Kasvojen herkälle hipiälle ne ovat monesti liian tujuja, samoin kuin vartalovoiteiden sisältämät hajusteet. Toki myös tuoteryhmien sisällä on eroja, mutta joitain yleistyksiä niiden eroista voidaan tehdä.
Siinä missä vartalovoiteet on tarkoitettu esimerkiksi kiinteyttämään tai selluliittia häivyttämään, kasvovoiteilla pyritään vaikuttamaan ihohuokosten, rasvoittumisen ja juonteiden kaltaisiin asioihin.
Kasvovoiteet ovat monesti myös kalliimpia syystä. Niiden tehoaineet ovat kilohinnaltaan tyyriitä, sillä ne testataan perusteellisesti paitsi ihon herkistymisen myös tehokkuutensa osalta. Vartal
Minua kiinnostaa tuo selluliittivoide. Mikä sen mekanismi on? Selluliitti on ihonalaisen rasvan epätasaista jakautumista. Kertyykö se rasva itsessään sinne tukkimaan ne kolot, ja miten se on mahdollista kun "kolot" on sidekudosta? Kokonaan toinen teoria on, että selluliitti on verinahan rakenteellinen häiriö. Joten miten voide korjaa rakenteen? Kerääntyykö se ihonalaiseksi rasvaksi siloittamaan epätasaisuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voide ihon mukaan
Koska iho on erilaista kasvoissa kuin muualla vartalossa, kosteusvoiteitakin on kehitetty sopimaan erilaisiin tarpeisiin. Toisin sanoen niiden koostumus ja ainesosat eroavat toisistaan.Vartalovoiteet ovat tavallisesti paksumpia, ja niiden ihoa suojaavat ja kosteuttavat ainesosat ovat tuhdimpia kuin kasvovoiteissa. Kasvojen herkälle hipiälle ne ovat monesti liian tujuja, samoin kuin vartalovoiteiden sisältämät hajusteet. Toki myös tuoteryhmien sisällä on eroja, mutta joitain yleistyksiä niiden eroista voidaan tehdä.
Siinä missä vartalovoiteet on tarkoitettu esimerkiksi kiinteyttämään tai selluliittia häivyttämään, kasvovoiteilla pyritään vaikuttamaan ihohuokosten, rasvoittumisen ja juonteiden kaltaisiin asioihin.
Kasvovoiteet ovat monesti myös kalliimpia syystä. Niiden tehoaineet ovat kilohinnaltaan tyyriitä, sillä ne testataan perusteellisesti paitsi i
Minua kiinnostaa tuo selluliittivoide. Mikä sen mekanismi on?
Mekaaninen hinkkaaminen. Saman lopputuloksen saat hieromalla ihan mitä tahansa voidetta ihoosi. Itseinholla rahastava kauneusteollisuus tekee triljoonia mainostoimistojen ruma ankanpoikanen saduilla. Kerronpa salaisuuden: niissä kaikissa kosteusvoidepurkeissa on tasan samaa mömmöä(ei kirjaimellisesti). Mitä pienempi purnukka, sen kalliimpaa kamaa. Osta mieluummin samalla rahalla vaikka piriä. Tulet iloiseksi ja laihdutkin samalla.
Vierailija kirjoitti:
1. Katso kuvia 50-vuotiaista pariisittarista
2. Katso Tokmannissa laahustavia saman ikäisiä suomimuijia
3 Opi
Pariisittaret ei grillaa naamaansa auringossa. Siellä on aina lierihatut olleet "muotia". Ja kosmeettinen KAUNEUSkirurgia on siellä ollut yleistä. (Täällä ei niinkään. Turbohuulet on muotia, mutta en pidä kauneuskirurgiana, vaikka kosmeettista onkin. ) Katso sinä sen maan presidentin vaimon kasvoja ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollen käytä atoppiseen ihooni, lähinnä sääriin ja käsivarsiin vartalovoidetta, se kuivuu paikoin korpuksi ja paikoin kasvattaa verestäviä näppylöitä mikä on loppu viimeksi esimerkiksi tulegdusriski. Osa kasvoistakin on taipuvainen kuivumaan.
Mulla tulee kans atopiassa pahenemisvaiheita, jolloin iho menee rikki. Mulla ei auta perusvoiteen käyttö. Se jotenkin vaan saa sen ihon tulehduksen turpoamaan.
Menen ihottuman iskettyä lääkäriin ja saan vahvaa kortisonivoidetta kuurina.
Ap
Atooppiselle iholle tärkein hoito on ennaltaehkäisevä perusvoiteen käyttö. Ei se perusvoide silloin enää auta, kun iho on jo tulehtunut. Idea on nimenomaan hoitaa sitä ihoa perusvoitella ennakkoon, jolloin kosteutettu iho ei tulehtuisi (ainakaan yhtä herkästi/pahasti), eikä tulisi niitä pahenemisvaiheita.
Varsinkaan atooppiselle iholle ei toimi ajatus, että "en rasvaa, että iho ei totu", kun ongelma on nimenomaan siinä ihon rakenteessa, ja siinä että iho ei luonnostaan tuota sitä kosteutusta. Silloin se kosteutus pitää antaa sille iholle rasvaamalla, että vältyttäisiin pahemmilta ongelmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt atoopikkkona tiedät mikä vaikutus noilla on.
Joo, ne kosteuttaa. Käytän joskus lyhytaikaisesti käsiin.
Joskus olen kokeillut vartalolle, mutta jää inhottavan niljakas olo. Paleltaa jopa. Ihan jotain ihotautilääkärin suosittelemaa olen kokeillut.
Mutta miksi jotkut käyttää aina. Ihohan tottuukin siihen.
Entä kasvovesi ja silmänympärysvoide?
Ensin sanot että ne kosteuttaa ja sitten ihmettelet että miksi jotkut käyttävät aina. No jos en käyttäisi alkaisi kamala kutina ja iho menisi vesirakkuloille kun niin kuivuu. Samoin varsinkin talvella iho alkaa halkeilla sormienpäistä ja on todella kipeä. Että ihan syystä monet niitä rasvoja käyttää.
IHO EI TOTU VOITEISIIN
Tervetuloa 2020-luvulle kivikautisten uskomuksiesi kanssa.
No itse en käytä huulirasvaa, vartalovoidetta enkä meikkejä. Naamankin pesin ennen pelkällä vedellä, mutta nykyään kun minulla on CPAP-hoito uniapneaan, ihon rasvaisuus haittaa CPAP-maskin pysymistä paikallaan öisin, joten olen ruvennut käyttämään rasvaiselle iholle tarkoitettuja kasvovesiä ja mattapinnan jättävää naamavoidetta. Helpottaa myös silmälasien pysymistä nenällä. Käsiä rasvaan talvisin, kun kuivuvat niin pahasti, muutoin en rasvoja käytä.
Ei iho totu rasvaamiseen. Onpa todella outo väite. Mistä olette tuollaisen kuulleet? 80 vuotiaalta pirjolta, joka ei koskaan rasvaa itseään ja näyttää muumiolta?