Apua! Tänään se iski. En ole enää nuori
Se tuntui niin kamalalta. Puhuttiin työporukassa ja sanoin, että olen 36-vuotias. Tajusin siinä hetkessä, että olen lähempänä neljääkymppiä kuin kolmeakymppiä (toki tämä oli jo 35-vuotiaana, mutta..)
nyt vaan pitää hyväksyä se, että olen aikuinen. Nuoruus on ohi.
Kommentit (82)
Sehän on hyvä. Nuorena sitä on kokematon, tietämätön, alttiina monenlaiselle paskalle. Jokainen eletty päivä lisää ymmärrystä ja kokemusta maailmasta ja on siis ihmiselle hyväksi.
46v. Minuakin hirvittää. Matka kohti 50 ja 60, 70. Eiii. Sielu voi olla nuori.
Nyt tajusit ettet ole enää nuori? Vaikka tilanne on ollut päällä jo yli 10v?
Vierailija kirjoitti:
H*oraaminen loppui siis viimein?
se ei lopu koskaan!
35-vuotias ei ole keski-ikäinen. Edelleenkään.
En ymmärrä nuoruuden ihannointia. Mikä siinä on niin kamalaa, että vanhenee?
Vielä ehdit halutessasi: opiskella uuden tutkinnon (tuttu aloitti lääkiksen 48-vuotiaana), tehdä lapsen. Montaa asiaa ehdit vielä.
Mutta kymmenen vuoden päästä on vähemmän enää mahdollisuuksia.
Olen 60.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikäsyrjinnstä kuullut?
Ja tulee kremppoja.
Nuoruus loppuu silloin, kun ihminen täyttää 18. Olet elänyt jo 18 siinä luulossa, että olet nuori!
Vierailija kirjoitti:
35-vuotias ei ole keski-ikäinen. Edelleenkään.
Keski-ikä alkaa 35 vuotiaana vaikka se kuinka paljon sinua harmittaisikin.
Kyllä alle nelikymppiset näyttää vielä tosi nuorelta! Itseä harmittaa se kun en ite sitä silloin tajunnut. Nyt kun on 50+ niin alkaa se ikääntyminen oikeasti näkyä. Muistan lukeneeni jostain että ensimmäinen ikääntymispyrähdys on noin 44-vuotiaana, toinen oli jossain kuudenkympin kieppeillä. Eli ajat, jolloin tulee nopeasti ikääntymisen merkkejä.
Niin, toisaalta, munhan pitäis nauttia tästä tämän päivän pärstästäni NYT, kun se kuudenkympin virstanpyväs on vielä edessä! 😆
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan vielä samaa mieltä eläkeiässä?
Vierailija kirjoitti:
Se että joillakin oli jo nuorena oireita, eikä halua vanhana uusia kun vanhoista pääsee osaksi, ellei lisäänny jokin oire. Aika on myös ollut nopea joillekin kuin silmänräpäys, ei hidas. Osalla ei ole ollut rahaa normaaliin elämään tai terveyttä. Osa haluaisi elää ja toteuttaa hyviä asioita joista haaveili, vaikka kiva asuinpaikka tai sopiva talo. Ei kumppania ole naisille ainakaan siinä missä miehille, ellei ole ulkomailla. Haluatko sinä näyttää mummolta tai paapalta? Ehkei muut halua.
Vierailija kirjoitti:
Jep nyt 35 v ja koko elämäni olen kuullut tuota keski-iän kauhistelua. Se on joku ihmeen mantra ihmisillä. Jotkut itkivät jo 21-vuotiaana olevansa vanhoja :D Kun itse oli nuori niin peloteltiin vanhenemisella ja mummot haikailevat nuoruutta. Nyt kun itse on tämän ikäinen niin eihän tässä mikään ole ollessa. Kun vaan terveys pysyisi hyvänä, ja siihen voi paljon itse vaikuttaa. Viimeistään tässä iässä pitää alkaa ottaa oma terveys tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Rumenee, rupsahtaa, läheiset kuolee, muuttuu yhteiskunnassa irrelevantiksi, sairastumisen riski kasvaa, energia vähenee, vaihdevuosivaivat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan vielä samaa mieltä eläkeiässä?
No jos vaihtoehtona on kuolla nuorena, niin varmaan on.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep nyt 35 v ja koko elämäni olen kuullut tuota keski-iän kauhistelua. Se on joku ihmeen mantra ihmisillä. Jotkut itkivät jo 21-vuotiaana olevansa vanhoja :D Kun itse oli nuori niin peloteltiin vanhenemisella ja mummot haikailevat nuoruutta. Nyt kun itse on tämän ikäinen niin eihän tässä mikään ole ollessa. Kun vaan terveys pysyisi hyvänä, ja siihen voi paljon itse vaikuttaa. Viimeistään tässä iässä pitää alkaa ottaa oma terveys tosissaan.
Meni mullakin 35 veenä ihan ok. Sitten 7 vuotta myöhemmin iski ekat vaihdevuosioireet, naama valahti ja rypisty, leukalinja katosi, en nuku öisin vaan hikoilen öin ja päivin, haisen kuin rankkitynnyri.. What's not to love.
Mietin miten 2006 ryyppäsit ja biletit täysi-ikäisenä. Se oli eilen se. Mieti miten 20v päästä olet 60 ja kuolet kohta. Se on kohta se.
Niin olet keski-ikäinen,,mutta mitä sitten on sitä elämää vielä jäljellä.