Mkä niissä virpojissa niin suututtaa???
Nykyään ovat vielä niin kohteliaita kun kysyvät että saako teille virpoa... :) Ja ainahan aikuinen voi sanoa että ei ole mitään annettavaa jos ei ole tai ei halua antaa...? :)
Kommentit (58)
Ortodokseja ärsyttää väärä päivä virpoa ja muuten samat asiat kuin muitakin.
Kyllä ortodoksitkin virpovat palmusunnuntaina, mutta palkka kuuluisi saada tietenkin vasta pääsiäissunnuntaina paaston päätyttyä.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Virpominen
Ja kaikkia ortodokseja ei todellakaan ärsytä virpominen samaan tapaan kuin muutamaa palstan psykomammaa.
ärsyttävät. Lisäksi tämä on niin voimakkaasti aikuisten, ei lasten, asia. Aikuinen keksii idean ja meikkaa lapsen.
En halua tukea aikuisten omaa projektia. Lisäksi en todellakaan anna rahaa kenellekään ovelle tulijalle. Karkkia meillä ei ole.
Virpomissiunausta en kaipaa.
vai luuleeko ap tosiaan, että sitä jonkun perinteen takia tehdään?
Ja toisekseen, me haluamme nauttia sunnuntaista rauhassa ilman ovikellon rämpytystä.
Kelpasiko?
josta pidetään kiinni, kuten jouluperinteistäkin! Eikä mideän perheessä perinteiden kunnioittaminen liity uskontoon, vaikka joulu ja pääsiäinen alkujaan ovatkin uskonnollisia juhlia.
Lapsille virpominen toki merkitsee lähinnä karkin saamista, mutta heistä on myös aivan ihana koristella risuja ja antaa niitä. Minä taas arvostan itä, että vanhaa perinnttä pidetään yllä ja siirretään lapsillekin tätä tapaa. Omat sukujuureni ovat karjalasta, joten virpominen on aivan luontevaa. Me emme kylläkään pukeudu noidiksi, ja käymme vain tuttuja virpomassa.
kannattais katsoa peiliin ja miettiä, että miten sitä vois muuttaa itseään. Miten ottaa elämä rennommin, miten tulla toimeen muiden kanssa ja hyväksyä esim lasten hauskat perinteet. Melkoista nipotusta alkaa valittaa jostain virpojista. Meillä päin ei ainakaan koko päivää trullit rämpytä ovikelloa ihan vaan muutaman tunnin päivällä ja silloinkin liian harvoin enemmänkin sais tulla! Mielummin mä virpovia lapsia katselen kuin tällaisia joka asiasta nipottavia aikuisia idiootteja!
Ei saa mennä tuntemattomien ovikelloja soittamaan, me halutaan olla sunnuntai rauhassa oman perheen kesken, "väärä" päivä, "väärä" perinne jne. jne.
Kamoon, yksi päivä vuodessa, kun on jotain vähän yhteisöllistä ja lapset kiertää naapuristossa itse koristelemiensa vitsojen kanssa.
Mun kuopus teki itse kaikki vitsansa, joten välttämättä ne ei nyt kaikki vastaa jonkun tarkan av-mamman sisustuksellista silmää, mutta voin vakuuttaa, että vaivaa on nähty. Tytöltä meni monta tuntia.
Mua välillä järkyttää miten lapsikielteinen kulttuuri meillä on. Ja näillä ihmisillä on omiakin lapsia:-O
pyytäneet että pääsisivät ja nyt vihdoin annoin periksi. Vähän vaikea mun olisi pakottaa lapsia tähän:-O Toki mä autan pukemisessa ja meikkaamisessa.
Lisäksi tämä on niin voimakkaasti aikuisten, ei lasten, asia. Aikuinen keksii idean ja meikkaa lapsen.
En halua tukea aikuisten omaa projektia.
.... ja tuskin ainoastaan virpojia kohtaan :D
vai luuleeko ap tosiaan, että sitä jonkun perinteen takia tehdään?
Ja toisekseen, me haluamme nauttia sunnuntaista rauhassa ilman ovikellon rämpytystä.
Kelpasiko?
mutta 12vee ei ole oikein virpomisikäinen enään
aikoinaan virvottiin vain tutut. Nyt ovella voi käydä kuka tahansa, jolla ei ole aikomustakaan toivottaa hyvää satoa ja lypsyonnea vaan saada pelkkä palkka.
Mutta se on minusta erikoista, kun tullaan isossa ryhmässä (5-6 saattaa olla yhteensä), virvotaan sillä yhdellä vitsalla, mutta halutaan palkka kaikille. Ja sitten kun se palkka saadaan, ilmeet kertoo, että ei olisi kelvannut. Rahako se vaan kelpaa näille mukuloille nykyään?
kannattais katsoa peiliin ja miettiä, että miten sitä vois muuttaa itseään. Miten ottaa elämä rennommin, miten tulla toimeen muiden kanssa ja hyväksyä esim lasten hauskat perinteet. Melkoista nipotusta alkaa valittaa jostain virpojista. Meillä päin ei ainakaan koko päivää trullit rämpytä ovikelloa ihan vaan muutaman tunnin päivällä ja silloinkin liian harvoin enemmänkin sais tulla! Mielummin mä virpovia lapsia katselen kuin tällaisia joka asiasta nipottavia aikuisia idiootteja!
aikuinen. Mikä siinä on vaikea ymmärtää että kaikki vain ei pidä virpojista. Thats it! Kasvattakaa lapsenne siihen jos he haluavat virpoa niin voi tulla matkalla pettymyksiä että kaikki eivät avaa ovia. Turha siitä on niille nipottaa ketkä ei ovia avaa.
että lapsetkaan haluavat virpooa ihan vain pelkän palkan vuoksi. Karkit ja suklaamunat ovat niin halpoja ja helposti saatavissa nykyään, että aika havassa perheessä niiden syöminen on virpomisesta kiinni. Minun 3-vuotiaani oli innolla menossa virpomaan, vaikka vaari kiusasikin, että saa palkinnoksi vain voileipää.
että lapsetkaan haluavat virpooa ihan vain pelkän palkan vuoksi. Karkit ja suklaamunat ovat niin halpoja ja helposti saatavissa nykyään, että aika havassa perheessä niiden syöminen on virpomisesta kiinni. Minun 3-vuotiaani oli innolla menossa virpomaan, vaikka vaari kiusasikin, että saa palkinnoksi vain voileipää.
yhdistäminen kristillisiin tapoihin(virpominen) ja muutenkin perinteen muuntelu. Tosiaan ortodoksiseen tapaan virpomispalkka annetaan vasta pääsiäispäivänä. Virpomisvitsojen tekoon pitää nähdä vaivaa _ja_ käydä ne siunaamassa tänä lauantaina kirkossa. Siis ortodoksikirkossa.Ja huomenna virvotaan tutut.
josta pidetään kiinni, kuten jouluperinteistäkin! Eikä mideän perheessä perinteiden kunnioittaminen liity uskontoon, vaikka joulu ja pääsiäinen alkujaan ovatkin uskonnollisia juhlia.
Tuo on kyllä niin huvittavaa! No kai te kuitenkin teurastatte lampaita ja pidätte neitsyyden avioliittoon saakka ihan perinteen takia? Kyllä ne uskontoon liittyvät ihan oikeasti, ja nolointa on ottaa rusinat pullasta.
Toivon, että puhutte sitten virpojalapsille myös kristinuskosta, Jeesuksesta ja aasista ja palmunlehvistä...
- Ei olla pukeuduttu yhtään miksikään vaan ihan tavalliset vaatteet päällä
- Vitsoja ei parhaimmillaan olla koristeltu ollenkaan
- Oven takana on 10 poikaa yhden oksan kanssa joka on puskasta nykästy ja kaikille muka pitäisi antaa jotain
Meidän lapset virpoo myös. Ovat tehneet oksia tuntikausia ja suunnitelleet pukuja. Virpomisreissun jälkeen ihmetellään sitten saalista. Eli koko päiväksi iloa. Harmi että osa aikuisista suhtautuu tähän näin negatiivisesti.
Sitten vielä omat lapset avaavat oven vahingossa.
Sitten se vitsa on risu johon on laitettu muutamaa höyhen, joista on tippunut meidän pihalle pois puolet. Olisi edes hienommat vitsat.
Pitäisi tiedustella etukäteen esim tekstiviestillä tutuilta, että voiko tulla virpomaan. Tuntemattomien virpominen ärsyttää. Ortodokseja ärsyttää väärä päivä virpoa ja muuten samat asiat kuin muitakin.