Onko 51v normaalia että 3 kerrosvälin kipuaminen kävellen jälkeen jalat ihan hapoilla ja puuskututtaa?
Onko vain normaalia ikään kuuluvaa kunnon huonontumaa?
Kommentit (49)
Olen 29v ja kyllä se tuntuu jaloissa jos vaikka pyöräilee pitkästä aikaa. Varmasti myös rappuset. Ylipäätään jos ei ole tottunut johonkin rasitukseen niin kyllä se tuntuu viimeistään seuraavana päivänä ellei samointein. Hengästyy ne nuoretkin ihan kävellessä jos ei ole hyvä fyysinen kunto. Relaa.
Vierailija kirjoitti:
Turun ravintola Koulussa 50 v lihava mies meni hissillä alas ekasta kerroksesta katutasoon. Voi luoja näitä läskejä eivät jaksa tuotakaan matkaa rappuja alas
Muutama vuosikymmen sitten Suomessa naurettiin lihaville amerikkalaisille, jotka ylipainon takia käyttivät invamopoa jopa aivan lyhyihin matkoihin. Eipä naureta enää. Tuskallista tuollainen elämä taatusti on ja ihmisten pilkat ja naurut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuisin jos tilanteeni olisi tuo. Olen 51 vuotias myös ja joka päivä tulee tuo sama kiivettyä. Ylipaino pois ja lihastreeniä lisää.
Joka päivä, aloittaja ei kertonut kulkeeko joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi?
Ei sillä ole merkitystä. Meillä siippa BMI jatkuvasti yli 30 hilppasee neljä kerrosta kiereeportaita aivan vaivattomasti, ei puhettakaan puuskutuksesta.
Taatusti on. Pyydä siippaa ottamaan selkäänsä 100 kilon hiekkasäkki. Vieläkö nousee yhtä kepoisesti?
Nosti penkistä 190 kg joskus. Iän myötä nyt vähän vähemmän, reilusti toistasataa kumminkin. Sai nostettua 200-kiloista kaivonkanttakin toiselta laidalta.
Todennäköisesti on kyse huonosta kunnosta, tosin muutkin asiat voi vaikuttaa kuten juuri tuo matala hemoglobiini ja jotkin sairaudet.
Olen 56v lihava nainen (bmi 36). Pari vuotta sitten olisin hengästynyt aika voimakkaasti kolmanteen kerrokseen kivuttuani.
Nyt olen pari vuotta säännöllisesti kiivennyt portaita kun niitä on työmatkan varrella, ja nyt ne muutamat kerrokset menee vaivatta. Paino einole tässä välissä ei ole muuttunut, mutta kunto on kohonnut.
Ihmisen kunto ei ikääntymisen takia laske, vaan sen takia että fyysinen aktiivisuus pikku hiljaa vähenee (yleensä ilman että itse sitä välttämättä tajuaa koska se tapahtuu hitaasti vuosikymmenien kuluessa). Jos vielä lihoo niin ei ole mikään ihme jos puuskuttaa portaissa viisikymppisenä.
Suosittelen että aloittaja kävisi lääkärissä tarkistamassa tilanteen.
Ei ole normaalia, itse pystyn juoksemaan ne.
64 v nainen
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi noin ja vähemmästäkin ponnistelusta, kun rauta-arvot romahti järkky runsaiden kuukautisten takia. En meinannu pysyä edes normaalisti kävelevien ihmisten perässä. Jouduin jättäytymään ihan sen takia, että puuskutin niin, että luulin kuolevani. Vuotta aijemmin kun ei ollut vielä vuotohäiriötä, niin juoksin n.50-55 minuuttiin 10 kilometriä ja vielä vuoristoisella reitillä. Ja joo olen ollut lääkärissä, mutta ei näitä asioita helposti korjata.
N.53
Mulla oli vähän nuorempana sama homma. Menin gynelle valittamaan vuotoja ja ultrassa näkyi, että kohtu on täynnä myoomia, joista ne kauhea vuodot johtuivat. Sitten verikokeessa näkyi hemoglobiini 73 ja ferritiini 5. Sain aika nopeasti pari pussia punasoluja ja siitä viikko eteenpäin tykitettiin rautaa suoraan suoneen. Ja pääsin kohdunleikkausjonoon, se leikattiin noin 4-5kk myöhemmin.
Minä käytin kuukuppia ja sen vuoksi oli helppo arvioida, kuinka paljon se vuoto oikein oli. Laskin, että se vuotomäärä vastasi sitä, että olisin käynyt verenluovutuksessa joka kuukausia. Ja tuota oli jatkunut jo pitkään. Ei ihme, että hemoglobiini ja ferritiini oli alhaalla.
60v, pystyn kävelemään tai juoksemaan 3 kerrosta pidättämällä hengitystä. Eikä hengästytä yhtään kun saavun kolmanteen kerrokseen. En harrasta liikuntaa.
Eikä. 51v ei ole mikään korkea ikä ! Esim. äitini 82v kävelee useita kerroksia sujuvasti.