Passin ja henkilökortin hinta ei saa nousta. Molemmat ovat voimassa vain 5 vuotta. Pitää palata 10 vuoden voimassaoloon.
Kohtuutonta, että passi ja henkilökortti ovat voimassa vain 5 vuotta ja hintoihin on raju korotus tulossa.
Ennenkin molemmat olivat 10 vuotta voimassa.
Ulkomailla paljon reissaava schengenin alueella ja ulkomailla asuva joutuvat uusimaan yllättävän usein henkilökortin. Saksassa henkilökortti 37 euroa omassa maassa ja konsulaateissa 41 euroa.
Hirveää kiskomista Suomessa.
Ja voimassaoloaika on 10 vuotta.
Mitö tämä Suomen meininki oikein on.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Passille pitäisi olla vuosimaksu, esim 100 euroa vuosi joka maksetaan passaia lunastaessa. Tämä olisi hyvä keino siihen että matkailevat osallistuusivat ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun. Suomessa henkilöllisyyden voi todistaa vaihtoehtoisella tavalla.
Lentomatkustelu on turhaa ilmaston tuhoamista. Vain mitätön promille lentomatkailusta on jollain tavalla ymmärrettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luullaan, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi?
Ei ihme, että tämä maa on jo pitkään ollut menossa päin prinkkalaa.
Temu-väki taas ajattelee...
Ehkä ei ilmaiseksi mutta kohtuuhintaan. On järkyttävän kallis jo nyt.
Pari-kolme senttiä per päivä. Montako euroa menee päivässä asumiseen, sähköön, nettiin, kännykkään, matkoihin? Ruokaan? Tavaroihin? Harrastuksiin?
Jos netflix maksaa 12e/kk, se on 40 senttiä per päivä.
2,9 senttiä per päivä passista on sitten "järkyttävän kallista".
Hohhoijaa taas.
Kaltaisesi eivät sitten ymmärrä että kaikista näistä "ihan siedettävistä" pikku maksuista muodostuu aivan helvetin kallis loppuhinta ja elämisen kustannus.
Eiköhän se ole oma valinta, hankkiiko netflixin 1 vuodeksi vai passin 15 vuodeksi. Hinta on sama. Muitakin valintoja voi elämässään tehdä, hyvin harvalla asiat on niin huonosti, että mitään valintoja ei pääse tekemään.
Suomalaisten valitus on käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökortin uusinta pitäisi onnistua ilman poliisia koska poliisilaitosta ei todellakaan joka paikassa ole ja se voi olla kaukanakin.
Mikäköhän on Suomessa ainoa virallinen taho, joka henkilökortin voi myöntää? Ja mihinköhän se perustuu? Olisikohan taustalla jokin laki, kenties?
Voi hyvää päivää taas näitä järjen jättiläisiä...
Järjen jättiläisten mielestä sitten on oikein järkevää kun väen pitää satojenkin kilsojen päähän lähimmälle kyttälän asemalle lähteä hakemaan jotain 5 vuoden muoviläpyskää jonka senkin pitää itse maksaa. Oikeasti en yhtään ihmettele tätä maata ja miten sen väkeä voi päättäjätkin pyöritellä ihan miten haluaa kun kaikki vaan otetaan vastaan ja siedetään.
Missä maassa voi toimia ilman virallisia papereita? Paljonko on passin/henkilökortin omakustannehinta, kun lasketaan kaikki mukaan?
Se, että suomalaiset ovat kunta- ja valtiolliselle tasolle äänestäneet ihmisiä, jotka poistavat poliisiasemia (ja paljon muutakin), on eri asia kuin se, että ihmisellä tulee olla henkilöllisyystodistus ja että aikuisen, toimivaltaisen ihmisen voi olettaa maksavan sen 5 vuoden välein uusittavan todistuksen ihan itse.
Suomalaisten kitinä on aivan käsittämätöntä, ja se perustuu oman itsen minä-minä-minä-ajattelun ja laajempien kokonaisuuksien täydellisen ymmärtämättömyyden sekoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luullaan, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi?
Ei ihme, että tämä maa on jo pitkään ollut menossa päin prinkkalaa.
Temu-väki taas ajattelee...
Ehkä ei ilmaiseksi mutta kohtuuhintaan. On järkyttävän kallis jo nyt.
Pari-kolme senttiä per päivä. Montako euroa menee päivässä asumiseen, sähköön, nettiin, kännykkään, matkoihin? Ruokaan? Tavaroihin? Harrastuksiin?
Jos netflix maksaa 12e/kk, se on 40 senttiä per päivä.
2,9 senttiä per päivä passista on sitten "järkyttävän kallista".
Hohhoijaa taas.
Niin että kun eläminen on jo muutenkin tarpeeksi kallista niin eihän se nyt haittaa vaikka vähän lisää hintaa laitetaan elämiselle? Mikä
Netflix = elämän välttämättömyys? Siihen löytyy rahaa? Kaljaan löytyy rahaa?
Mutta kun aikuisen ihmisen pitäisi 5 vuoden välein maksaa ihan itse henkilöllisyystodistus, sitten alkaa s**tanallinen kitinä.
Kyllä jokaisen kitisijän vanhemman tulisi hävetä, kun on aikuisen vauvan saanut aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa matkustaa, 50-60 € / 5vuotta passista ei tunnu missään.
Juuri niin.
Valituksen ottaisin vastaan siltä mummonmökin asukilta, joka on käynyt kerran elämässään ulkomailla tai jopa ei ollenkaan.
Mutta hepä eivät valita.
Muut valittavat, aikuiset vauvat, jotka haluavat, että heidän kaikki kulunsa maksaa joku muu.
No onpa kauheaa jos viidenkympin lätkä on tästä lähtien kuusikymppiä ja kestää kuitenkin yli 1500 päivää, tälleen köyhänäkin tuntuu halvalta läpyskältä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihminen ei paljoa muutu 10 vuodessa. Jos joku muuttuu identiteettikriisin vuoksi käykööt useammin. Muut eivät jaksa ravata jonottamassa tunkkaisessa aulassa tuntikausia
Avioliiton myötä tapahtuva nimenvaihto taitaa olla se yleisin identiteettikriisi.
Vierailija kirjoitti:
Netflix = elämän välttämättömyys? Siihen löytyy rahaa? Kaljaan löytyy rahaa?
Mutta kun aikuisen ihmisen pitäisi 5 vuoden välein maksaa ihan itse henkilöllisyystodistus, sitten alkaa s**tanallinen kitinä.
Kyllä jokaisen kitisijän vanhemman tulisi hävetä, kun on aikuisen vauvan saanut aikaan.
En tilaa mitään netflixejä enkä juo kaljaa. Saan siis valittaa henkilökortin kalleudesta.
Vierailija kirjoitti:
No onpa kauheaa jos viidenkympin lätkä on tästä lähtien kuusikymppiä ja kestää kuitenkin yli 1500 päivää, tälleen köyhänäkin tuntuu halvalta läpyskältä.
Et sä oo mikään köyhä kun tienaat kuitenkin yli 25 tonnia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan passi on voimassa 4,5 vuotta, koska niin moni maa vaatii, että passin on oltava vielä 6kk voimassa siitä hetkestä, kun matkalainen poistuu maasta. Eri maihin vaaditaan ennen matkaa tehtävä sähköinen maahantuloilmoitus, johon on annetta voimassa olevan passin tiedot. Jos käy ilmi, että tuo 6kk raja ei toteudu, saatetaan maahantuloilmoitus evätä.
Juuri näin. Olen kesällä lähdössä matkoille ja joudun uusimaan passini keväällä/kesällä, vaikka se menee vanhaksi lokakuussa. Syy on juuri tuo, että pitää tehdä se sähköinen maahantuloselvitys ennen matkaa ja passin on oltava vähintään 6kk voimassa siitä hetkestä kun poistun siitä maasta. Eli viimeiset 6 kk nyt voimassa olevasta passistani ovat merkityksettömiä. Tämä 5 vuoden passi on oikeasti vain neljän ja puolen vuoden passi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökortti on pakollinen lähes kaikille, se pitäisi saada ilmaiseksi!
Muuten, passi on halvempi kuin h-kortti, ristiriitaista. Muovi kuulemma maksaa...Niinpä uusin passini, jota olen nyt tarvinnut peräti yhden kerran vuoden aikana, postipaketin noutoon, mihin ennen riitti ajokortti.
Kyllä ajokortti riittää edelleen paketin noutoon.
Riittää ajokortti joo.
mikäs firma valmistaa suomalaisten passit?
kenen omistama firma?
onko yhteyksiä poliitiikkoihin/puolueisiin?