Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini oli heittänyt uudet silmälasit roskakoriin

Vierailija
19.12.2024 |

Joo, olen ihan helvetin vihainen. Tiedän että hän ei halua käyttää silmälaseja mutta 300 euron silmälasit roskiksessa. Ne oli vieläpä muiden roskien alla piilossa  joten olisivat saattaneet päätyä jo ulos jätesäiliöön.

Ei prkl pitää rauhoittua ennen kuin kakara tulee kotiin. 

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne lasit päätyivät vahingossa roskiin. On heittänyt vaikka tarpeetonta paperia roskiin ja lasit olleet siellä välissä.

Mäkin mietin tota, kysy häneltä silleen nätisti että; MITÄ VITTUA?

Vierailija
102/121 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini valitsi itse lasit optikon avustuksella, en puuttunut valintaan. Perusongelma on se että hän ei halua _mitään_ laseja. Miinusta kuitenkin yli 1. Ei näe tunnilla kunnolla taululle jne.

Ap

Yli 1 ei ole kovin paljoa. Niitä voi käyttää vaan silloin kun kokee tarvitsevansa. Minä en käyttänyt kokoaikaisesti edes kun oli -2.

Nykyisin - 6 ja nyt tietysti pakko käyttää koko ajan. 

Joo ei tarvitse koko ajan mutta esim. liikenteessä ajaessa on jo selvä ero miten näkee kyltit ym. 

Aivan, eli silloin kun tarvitsee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini valitsi itse lasit optikon avustuksella, en puuttunut valintaan. Perusongelma on se että hän ei halua _mitään_ laseja. Miinusta kuitenkin yli 1. Ei näe tunnilla kunnolla taululle jne.

Ap

Yli 1 ei ole kovin paljoa. Niitä voi käyttää vaan silloin kun kokee tarvitsevansa. Minä en käyttänyt kokoaikaisesti edes kun oli -2.

Joo ei tarvitse koko ajan mutta esim. liikenteessä ajaessa on jo selvä ero miten näkee kyltit ym. 

Voin käytännössä sanoa, että -1 tarvitsee lasit aina. Ehkä kotioloissa täysin tutuissa nurkissa pystyy tolskaamaan ilmankin, mutta ulkona kulkeminen ja esim. koulunkäynti on täysin mahdotonta. Ehkä sormilla silmienympäryksiä venyttelemällä saa hetkellistä näöntarkkuutta, mutta vain pieneksi hetkeksi.

Vierailija
104/121 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana kun lukee näitä juttuja niin väistämättä tulee mieleen että perhe-elämä ja vanhemmuus tarvitsisivat parempia markkinoijia. Jos vanhemmuus silloin kun lapset ovat pieniä ja teinejä on elämän parasta aikaa niin hirveää ajatella että minkähänlaista se muu aika on.

Ihmiset eivät ntt ylipäätään ole kovin kivoja, de tuskin tulee yllätyksenä. Lapsissa näkee kaikki ihmisten huonot puolet, mutta oppii helposti tunnistamaan myös ihmisistä esim. narsistiset piirteet, kun näkee ne lapsissakin. Oppii paljon elämästä, lapsettomana ei opi.

Joillakin meistä ei ole perhettä just niiden narsististen vanhempien takia. Mieti sanojasi. 

Itsekin olen kasvatusalalla ja parisuhteissakin olen jotain asioita kokenut. 

Todellakin tunnistan kaikenlaisia ihmistyyppejä, joita tässä maailmassa esiintyy. 

On toki ymmärrettävää, että nuorilla on ulkonäköpaineita. Ehkä hän on joutunut kiusatuksi lasien vuoksi? Mutta roskiin ei heitetä mitään äidin hankkimaa arvokasta tavaraa sanomatta mitään. 

Äidin kannattaa kertoa, että rahalla olisi voinut saada jopa liput ulkomaille. 

- joku muu

Vierailija
105/121 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että silmälasit ovat päinvastoin muotia. Joka toisella nuorella tuntuu olevan Harry Potter -lasit.

Vierailija
106/121 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voin käytännössä sanoa, että -1 tarvitsee lasit aina. Ehkä kotioloissa täysin tutuissa nurkissa p

Sanoisin teinille, että silmälasit voi jopa ehkäistä ryppyjä ja vanhenemista. Niissä on usein UV-suoja ja ei tarvitse siristää silmiä. Moni nuori on nykyisin kiinnostunut ikääntymisen ehkäisystä. 

30+ tajusin, että lasit kannattaa uusia, jos siristelee koko ajan. Muuten on jatkuva migreeni. Ei kannata kurtistaa otsaa. 

Vierailija
107/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi löysit lasit. Eräs teini "unohti" lasit johonkin kaupungille eikä laseja löytynyt koskaan.

Vierailija
108/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n juttuun liittymättä-kyllä idioottitutka ja ihmistuntemus kehittyy ihan ilman lapsiakin😉.

Vierailija
109/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n juttuun liittymättä-kyllä idioottitutka ja ihmistuntemus kehittyy ihan ilman lapsiakin😉.

Lainaus ei siis toiminut, oli tarkoitettu vastaukseksi siihen kommenttiin,jossa puhuttiin, ettei joitain luonteita/luonteenpiirteitä opi tunnistamaan ilman lapsia.

-sama-

Vierailija
110/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein teinit piilottaa silmälasit jottei tarvisi käyttää.

Millaisissahan kypsymättömissä ja ehkä vähän jo kieroonkasvavissa toveripiireissä tuollaiset nuoret ovat haahuilemassa. 

Minulle joskus 60 vuotta sitten koululääkäri lukion alkupuolella ohjeisti yllätyksekseni hankkimaan (miinus)silmälasit. Eikä tullut mieleenikään ettenkö olisi alkanut niitä käyttää. Enkä ole koskaan vakavissani harkinnut piilolasien käyttöä. Enkä muista itse kuulleeni mitään negatiivistakaan lasien käyttämisestäni. 

Vierailija
111/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta o skidien kanssa ihan ok. kasvatus metodi!

Ainakin maltillinen tukistus johdonmukaisena olisi ihan positiivista. Ei ihme että nykyisin monenlaiset negatiiviset ilmiöt nuorten keskuudessa leviävät syövän tavoin. 

Vierailija
112/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilolinssit paremmat teinille ?

Vierailija
113/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuka sen on kasvattanut?

Voi olla että siinä kasvatuksessa olisi ollut parannettavaa. Mutta kyllä se kypsymättömyydessä varttuminen voi olla ihan sisäsyntyistäkin. 

Vierailija
114/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voin käytännössä sanoa, että -1 tarvitsee lasit aina. Ehkä kotioloissa täysin tutuissa nurkissa p

Tuolla näkee vielä hyvin kauas, ei tartte jatkuvasti käyttää.

Vierailija
115/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko kasvattaa "hirviö" ?

Vierailija
116/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana kun lukee näitä juttuja niin väistämättä tulee mieleen että perhe-elämä ja vanhemmuus tarvitsisivat parempia markkinoijia. Jos vanhemmuus silloin kun lapset ovat pieniä ja teinejä on elämän parasta aikaa niin hirveää ajatella että minkähänlaista se muu aika on.

Ihmiset eivät ntt ylipäätään ole kovin kivoja, de tuskin tulee yllätyksenä. Lapsissa näkee kaikki ihmisten huonot puolet, mutta oppii helposti tunnistamaan myös ihmisistä esim. narsistiset piirteet, kun näkee ne lapsissakin. Oppii paljon elämästä, lapsettomana ei opi.

Se on ihan totta että vanhempana oppii paljon. Enemmän kasvaa vanhempi kuin lapsi, ainakin tietoista kasvamista vaatii enemmän vanhemman rooli, lapsi kasvaa ja sen aivot kehittyy joka tapauksessa. Viimeistään vanhempana oppii, onko oma tunnesäätely kunnossa. Kun lapsi kehittyvistä aivoistaan johtuen ei kestä pettymyksiä jotka aiheuttavat isoja tunteenpurkauksia, pääsee käytännössä kokeilemaan, kuinka kehittynyt verrattuna lapseen on itse. Empatiataidot kasvaa, jos niitä tietoisesti siis pyrkii kehittämään. Priorisointitaidot todellakin kasvaa kohisten. Itse en oikein osaa nähdä tätä muuta kuin rikkautena, vaikka olen itsekin esimerkiksi kaupassa karkkeja huutavaa taaperoa maanitellut joskus lähtemään jne. Ei se ole kauheaa, se on vain tunteenpurkaus. Tässä hommassa jos missä oppii että melkein kaiken kamaluus ja ihanuus on vain omasta asenteesta ja pääkopasta kiinni.

Ja tuon teinin kanssa juttelisin ryhmäpaineesta ja ulkonäköpaineista, antaisin jotain seuraamuksia lasien heittämisestä roskikseen rakentavan keskustelun sijaan, ja pyrkisin kompromissiratkaisuun jos jotain apuvälinettä näkemiseen on pakko käyttää. Muistan itsekin esiteininä äidin vaatiessa pyöräilykypärän käyttöä, jota kukaan muu ei tuohon aikaan pitänyt, lähteneeni kotoa kypärä päässä ja heittäneeni se mutkan takana ensimmäisen kuusen juureen ja kotiin palatessa onkineeni taas sieltä. Helkkarin tyhmää mutta nuorelle täysin järkeenkäypää ja tavallista toimintaa. Ryhmäpaine on ihan valtavan suuri tuossa iässä mutta hieman pitäisi kotoa tulla tukea ja painettakin siihen suuntaan, että tajutaan kannattaako aina mennä lauman mukana. Erittäin tärkeä osa itsenäiseksi aikuiseksi kasvamista.

Vierailija
117/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta o skidien kanssa ihan ok. kasvatus metodi!

Ainakin maltillinen tukistus johdonmukaisena olisi ihan positiivista. Ei ihme että nykyisin monenlaiset negatiiviset ilmiöt nuorten keskuudessa leviävät syövän tavoin. 

Tämän vuoksi en ikinä tule olemaan yhtä läheinen isäni kuin äitini kanssa. Sitä saa mitä tilaa. Miksi uskoisin että joku joka pystyy satuttamaan minua oikeasti välittää minusta? Väkivalta vanhemmalta lasta kohtaan tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että vanhempi taantuu lapsen tasolle, kykenemättömäksi tunnesäätelyyn ja purkaa sen väkivaltana.

Vierailija
118/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raippaa perciille

Vierailija
119/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi teineiltä kortsut pois ja tässä on tulos.

Vierailija
120/121 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Optikon terveiset: Älä ainakaan hanki hänelle piilolinssejä, jos niitä keksii pyytää.

Varmasti houkuttava vaihtoehto ja tuntuu ilmiselvältä ratkaisulta. Silmälasit roskiin heittävä nuori ei ole tarpeeksi vastuullinen hoitamaan piilolinssejä oikein. Kalliimmaksi tulevat myös-

Toki voi myös miettiä, millainen kasvatuksellinen viesti on jos kalliit lasit pois heittämällä saa jotain mieluisampaa tilalle.

Käyttänyt vuodesta 2005 AirOptix Night&Day piilolinssejä, jotka voi jättää silmiin kuukaudeksi yöksi ja päiväksi. Ei niitä oteta pois, kuin vain silloin kun ne vaihdetaan. Ei helpompaa voisi olla.

Ei missään tapauksessa näitä linssejä teinille.

Yökäyttö lisää tulehdusriskiä (sarveiskalvon haavauma) niin merkittävästi, että riski katsotaan alaikäisen kohdalla liian isoksi. Kuukausilinssitkin ovat vähän niin ja näin. Aikuinen toki päättää itse. 

Kuukauden käyttö yhtä soittoa sopii vain todella harvalle, vaikka paketissa lukee 30 vrk. Linssi täyttää kyllä kriteerit, kun sen hapenläpäisy on tietyllä tasolla. Loppu onkin kiinni *todella paljon* yksilön silmistä. Todella moni on aivan liian kuivasilmäinen nukkumaan edes yhtä yötä linssien kanssa. Valitettavan usein yökäyttäjillä on havaittavissa uudisverisuonia sarveiskalvoilla, silmien punoitusta jne. vaikka itse havaittavia oiretia ei vielä ole.

Oikein käytettynä piilolinssit ovat loistava apu, mutta tässä asetelmassa minulla soi hälytyskellot. Oli kyseessä päivä- tai yökäyttö, piilolinssi on riskiratkaisu lapselle, joka ei ole tottunut /halukas käyttämään laseja. Tämä lisää todella paljon riskiä linssien väärinkäytölle. Esimerkiksi linssit laitetaan silmään myös tulehdusoireisena ja piilotellaan oireita vanhemmilta, jotta ei joudu laittamaan laseja kouluun. Nuori ei monesti tässä tilanteessa mieti asiaa koulupäivää pidemmälle ja osaa arvioida mahdollisia seurauksia. Vastaavaa harkinnan puutetta on havaittavissa ihan vielä nuorilla aikuisillakin ja se näkyy ihan tilastoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme