Jouluruoka 50 eurolla
Tässäpä jouluruoka 50 eurolla. Osan ruuista saa varmasti halvemmalla, jos riittää pienempi tuotekoko. Minulla meni aikaa 5 minuuttia tähän ruokalistaan:
Marli Glögi 1L : 2,05 €
Atria Sienisalaatti 250 g : 2,49 €
Fazer joulusuklaakonvehti 320 g : 5,95 €
Kotimaista Karjalanpaisti (nautaa ja sianlihaa) 600 g : 5,95 €
Pirkka Sipulipussi 1 kg : 1,49 €
Pirkka Porkkanapussi 1 kg : 0,99 €
Pirkka Yleisperuna 1 kg : 1,39 €
Rainbow Graavisuolattu kirjolohivilee 150 g : 3,95 €
Atria viljaporsaan juhlakinkku, luuton 2,5 kg : 17,48 €
Saarioinen rosolli 300 g : 2,59 €
Atria Lanttulaatikko 400 g: 2,39 €
Omena Suomi 1kg : 2,49 €
Hinta yhteensä 49,71 €.
Huomiona tässä: Tuskin menee kellään jouluna kiloa perunaa, porkkanaa, saati sitten sipulia. Ja ei välttämättä tarvitse puolen kilon karjalanpaistilihaa ja 2,5 kiloa joulukinkkua yhdellä aterialla. Eli näitä määriä muokkaamalla tuohon listalle saisi vielä jälkiruokaa tai muita joululaatikoita ujutettua budjettiin. Lihaa ja kalaa löytää aina ilta-alesta, jota en myöskään ottanut huomioon. Ajattelin, että suomalaiset omenat ovat hyviä välipalana ja miksei ne kelpaisi jälkiruuaksi, itse ainakin pidän hedelmistä. Halutessaan voisi kalliin Fazerin suklaatkin vaihtaa johonkin muuhun.
Mitä teidän mielestä listalta puuttuu?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ja aidosti pienituloisena olen hieman yllättynyt, miten paljon ruokaa voi saada tällä budjetilla. Tässähän on neljä kiloa ainakin pelkkää kasviksia ja lihaa kolme kiloa. Perusraaka-aineet löytyy ja se on ehkä se hyödyllisin oppi tässä. Pärjäisin huomattavasti vähemmälläkin ja silti ruokaa jäisi joulupyhien ajaksi. Ei haittaisi, vaikka tulisi vieraitakin syömään.
Joo, itse harkitsisin joko kinkun tai karjalanpaistin välillä, jos rahat olis noin tiukilla. Ehkä ostaisin kokonaisen lohifileen ja graavaisin sen itse, nyt oli tarjouksessa 8,99€ kilo
Hyvin olet miettinyt:)
Tuosta voi jonkun yksittäisen oman makunsa mukaiseksi muuntaa halutessaan, tai laajentaakseen hieman valikoimaa.
Esim. karjalanpaistilihat (koska on jo kinkku), niin vaihtaa puuroriisipakettiin, kuivattuun luumupussiin, perunajauhopakettiin ja maitotölkkiin. (joulunajan aamupuurot kiisselin kera).
Sienisalaatin voisi vaihtaa pariin jouluomenaan, pariin satsumaan ja vaikka sitruunaan (kalan kaveriksi ja jouluruoan aiheuttaman mahahapon neutraloimiseksi) :)
Rosollin vaikka pussilliseen punajuuria (ja paahtaa uunissa lisukkeeksi, joka herkkua) ja purkkiin kuohukermaa (saa kiisseliin juhlavuutta ja koristeeksi, sekä kinkun kastikkeen kruunaamiseksi).
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pääsisi ihan kivasti alkuun. Meillä kun tehdään laatikot itse, niin lanttulaatikon tilalle ostaisin lanttuhautaa ja kermaa, rosollia en ottaisi ollenkaan, vaan ostaisin juurisellerin ja siitä tekisin salaatin omenan kanssa. Karjalanpaistilihojen tilalle tulisi maksapatee. Porkkanoiden kaveriksi kaipaisin riisiä ja maitoa, eli porkkanalaatikon tekisin, samoin perunasta tekisin imelletyn perunalaatikon. Kinkuksi riittäisi semmoinen 1-1,5 kg pikkukinkku. Ja suklaan vaihtaisin puolison mieliksi silliin. Suppeahan tuo joulupöytä olisi, mutta jos ei enempää olisi rahaa, niin kyllä tuolla joulun selviäisi.
Se kilon pikkukinkku maksaa helposti vain oikeastaan saman minkä ap:n huomattavasti suurempi. Mielestäni kannattaa ostaa silloin se isompi ja laittaa vaikka pakkaseen osa myöhäisempää käyttöä varten jos rahasta tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pääsisi ihan kivasti alkuun. Meillä kun tehdään laatikot itse, niin lanttulaatikon tilalle ostaisin lanttuhautaa ja kermaa, rosollia en ottaisi ollenkaan, vaan ostaisin juurisellerin ja siitä tekisin salaatin omenan kanssa. Karjalanpaistilihojen tilalle tulisi maksapatee. Porkkanoiden kaveriksi kaipaisin riisiä ja maitoa, eli porkkanalaatikon tekisin, samoin perunasta tekisin imelletyn perunalaatikon. Kinkuksi riittäisi semmoinen 1-1,5 kg pikkukinkku. Ja suklaan vaihtaisin puolison mieliksi silliin. Suppeahan tuo joulupöytä olisi, mutta jos ei enempää olisi rahaa, niin kyllä tuolla joulun selviäisi.
Se kilon pikkukinkku maksaa helposti vain oikeastaan saman minkä ap:n huomattavasti suurempi. Mielestäni kannattaa ostaa silloin se isompi ja laittaa vaikka pakkaseen osa myöhäisempää käyttöä varten jos rahasta tiukkaa.
Joo, mutta kun monta kertaa tehnyt noin, niin tänään ostin 1/2 kg valmista viipaloitua kinkkua, joka näytti autenttiselta omatekoiselta (jouluaitan perinteinen joulukinkku) 6.59e ja palan kauan kypsytettyä sveitsiläistä vuoristojuustoa n. 4e, ja rasian tummia rypäleitä. Aloittajan kinkun hinnalla. Ja lisäksi siihen hintaan 350g smetanapurkin.
Sivusta.
Jos rahasta tiukkaa niin kannattaa ostaa vasta joulun jälkeen alennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi puoli kiloa onkin aivan asia kuin 1 - 1,5 kiloa mitä ylempi kirjoitti. Esimerkiksi Tammisen noin puolentoista kilon kinkku maksaa lähes 17 euroa eli saman verran kuin isompi. Lisäksi vaikka ulkonäkö olisi sama niin onhan tuo kinkku yksinkertaisesti pahaa.
Mulle vain porkkanat ja kinkku, kiitos. Halvaksi tulee.