Kysymys ainoastaan helsinkiläisille, jotka ovat joskus äänestäneet vihreitä
Ja eivät aio äänestää vihreitä tulevissa kuntavaaleissa. Mitä syitä?
Itse aion äänestää vasemmistoliittoa, joka on nykyisin tärkeissä asioissa kuin vihreät, mutta rohkeampi ja särmikkäämpi. Vasemmistoliitossa uskalletaan vielä tehdä politiikkaa. Se on varmasti myös yksi syy Li Anderssonin hurjaan eurovaalitulokseen.
Ja vielä: pyydän kauniisti, että persu- ja kokkaripojut pysyvät nyt tästä aikuisten ihmisten keskustelusta pois.
Kommentit (30)
Äänestin aikoinaan vihreitä, kun olivat silloin raikas tuulahdus ja poikkesivat politiikan normeista. Tavallaan pidin siitä ja heillä oli silloin vielä luontoarvot ytimessä.
Helsikiläisenä olen viime vuodet seurannut tätä luonnon tuhoamista ja maanista rakennusvimmaa ihmeissäni. Ei tässä touhussa ole mitään vihreää.
En osaa vielä sanoa, mille puolueelle ääneni menee kuntavaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Äänestin vihreitä, kun he olivat luonnon puolella. Nyt vihreät haluavat rakentaa Helsingin täyteen ja jotenkin koomisesti ainoastaan PS tuntuu olevan tätä vastaan.
Vihreät ei ole olleet luonnon puolella enää aikoihin.
Nyt se on luonto, jota pitäisi suojella vihreiltä.
Aika aikaansa kutakin, sanotaanko vaikka näin. En vain pysty enää samaistumaan vihreiden nykymenoon. Olen varmaan itsekin muuttunut vuosien varrella kuten myös vihreät.
Tiedäkö ap minkä pohjalle Vasemmistoliitto perustettiin 1990?
Etpä tietenkään, joten minäpä kerron: Vasemmistoliitto perustettiin kahden puolueen, SKP (Suomen Kommunistinen Puolue) ja SKDL (Suomen Kansan Demokraattinen liike) perinnölle, mitkä olivat molemmat täysiä kommunistipuolueita.
Eli kannata sinä ap vain Li Anderssonia ja Vasemmistoliittoa.
Entä ne vihreät sitten? Ei ole pitkä aika siitä kuin vihreät ja kommunistit olivat vaalikonevastauksissa kuin kaksi marjaa:
"Vihreiden ja kommunistien euroehdokasryhmät ovat täsmälleen yhtä kriittisiä suhteessa sotilaalliseen liittoutumiseen ja talouden sääntelyyn. Niitäkin kriittisempiä ovat vain SDP ja vasemmistoliitto.
Vihreät ja kommunistit niin ikään ovat kuin toistensa kopioita suhtautumisessa ympäristökysymyksiin, talouskasvuun ja markkinatalouteen. Ne ovat näissä asioissa kaikkein puhdasoppisimpia."
Itse koen niin, että vihreät eivät kaipaa minun ääntäni stadissa, koska olen valkoihoinen liberaali mies. Koen myös niin, että nykyisellä vihreällä liitolla ei ole minullekaan mitään annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihreät on minulle nyt historiaa, koska en saa mitään tarttumapintaa enää nykyiseen puolueeseen. Tavallaan sääli. Epäilen, että Helsingin vihreät eivät edes käsitä vielä, että tulevat tippumaan kuntavaaleissa kakkospallilta ja kovaa.
Tämä on juuri yksi näistä syistä. Vihreihin on sisäänrakennettu elitistinen paremmintietäminen, minkä vuoksi he eivät osaa analysoida heikkoja kohtiaan.
Puolueen politiikka on tätä nykyä suunnattu vain ja ainoastaan naisäänestäjille. Miehet on jätetty ulkopuolelle joko vahingossa tai tarkoituksella. Silloin kun puolueessa oli vielä Osmo Soininvaara etc.. mukana johdossa, puolueessa oli agendalla ympäristön lisäksi myös talousasiat. Silloin se tuntui omalta vaihtoehdolta antaa äänensä sille. Itse olen aina ollut urbaani, vähän oikealle kallellaan oleva liberaali, jolle myös luonto ja ympäristö on olleet tärkeitä juttuja. Nykyään olen poliittisesti "koditon".
Vierailija kirjoitti:
Tiedäkö ap minkä pohjalle Vasemmistoliitto perustettiin 1990?
Etpä tietenkään, joten minäpä kerron: Vasemmistoliitto perustettiin kahden puolueen, SKP (Suomen Kommunistinen Puolue) ja SKDL (Suomen Kansan Demokraattinen liike) perinnölle, mitkä olivat molemmat täysiä kommunistipuolueita.
Eli kannata sinä ap vain Li Anderssonia ja Vasemmistoliittoa.
Entä ne vihreät sitten? Ei ole pitkä aika siitä kuin vihreät ja kommunistit olivat vaalikonevastauksissa kuin kaksi marjaa:
"Vihreiden ja kommunistien euroehdokasryhmät ovat täsmälleen yhtä kriittisiä suhteessa sotilaalliseen liittoutumiseen ja talouden sääntelyyn. Niitäkin kriittisempiä ovat vain SDP ja vasemmistoliitto.
Vihreät ja kommunistit niin ikään ovat kuin toistensa kopioita suhtautumisessa ympäristökysymyksiin, talouskasvuun ja markkinatalouteen. Ne ovat näissä asioissa kaikkein puhdasoppisimpia."
Niin, Vihreät ovat kuitenkin lähempänä Kokoomusta, kuin vasemmistoa.
Tuo Vasemmistoliitto on nyt kommunisteja vertaus, kun mikäänhän ei ikinä muutu eikä kehity mitenkään tarkoittaa sitten varmaan, että Persut ovat sama kuin SMP, kun siitähän se lähti?
Ikää on tullut lisää, eikä vihreiden ideaalipolitiikka tunnu enää omalta. Sitä on itsekin jo hyväksynyt, että raha se on, joka tätä maailmaa loppujen lopuksi pyörittää. Siinä syy.
Minä olen juuri tuollainen akateemisesti koulutettu pitkätukkainen vegaaninainen, taidan olla koomisen stereotyyppinen vihreiden äänestäjä. Olenkin äänestänyt vihreitä iät ja ajat, mutta nyt olen tullut vähän toisiin ajatuksiin. Pakko myöntää että minuakin jurppii identiteettipoliittinen näpertely. Mutta en minä sen takia vihreitä ole hylkäämässä, vaan tämän kammottavan hallituksen. Aion äänestää sitä puoluetta joka selkeimmin tarjoaa vaihtoehdon nykymenolle, ja se voi hyvinkin olla vasemmistoliitto. Huvittavaa sinänsä että porvarihallitus saa ainakin tämän melko porvarillisen naisihmisen kääntymään reippaasti vasempaan äänestyskäyttäytymisessään.