Lentäjien palkka on nyt keskimäärin runsaat 200000 euroa vuodessa ja enimmillään noin 340000 euroa vuodessa. He vaativat 10 % lisää
Oletko lentäjien vai työnantajan puolella? Työnantaja sanoo että lentäjät on liian ahneita.
Kommentit (83)
Selvä asia. Äijät ilmoittavat, että 10% lisää liksaa tai muuten ei lennä.
Nautin siitä kun kohta nämä tärkeilijät jää historiaan tarpeettomina.
Vierailija kirjoitti:
He maksavat tuosta todella paljon veroja, joilla te loisitte.
Niin kukaan muuhan ei ole töissä kuin sinä ja nuo lentäjät...
Lentäjät ja lääkärit ovat liian ahneita, muissa ammateissa työnantajat ovat liian ahneita.
Meni kyllä arvostus näitä kohtaan ihan täysin. Ei helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan elämisen kulutkin varmaan tuon verta lisääntyneet. Vaatisin ihan samaa. Kaikki on noussut tuota luokkaa .
Ja minä perheineni pärjätään 70 000 € yhteisillä vuosituloilla ja oikein hyvin pärjätäänkin. Mihin Finnairin lentäjä tarvitsee vielä enemmän rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei se kuulkaa näissä lentäjänhommissa tuo raha paljoa lämmitä. Jos olette katsoneet telkusta lento-onnettomuustutkintaa, niin kyllä siinä ei auta paksukaan setelinippu, kun tuolla ollaan ylhäällä taivaalla ja kaikki valot vilkkuu kojelaudassa ja se repsikka selaa manuaalia, että mitähän v.ttua nyt pitäis yrittää?
Ja vaikka olevinaan mittarin mukaan ollaan viidessätoistatuhannessajalassa, mikä on siis hemmetin ylhäällä, niin yhtäkkiä tuulilasin läpi näkyykin joku vuorenrinne ja eikun sekunti, niin sinne mentiin mukkelismakelis että penkka vaan pölisee.
Ja kauheet liäkit nielaisee koko koneen. Ja aamulla joka iikka hengettöminä ja poliisipäällikkö rämpii lumessa etsimässä mustaa laatikkoa? Että miettikää sitä ja tulkaa sitten vasta arvostelemaan.
Ei se auta bussissakaan, jos ABS lakkaa toimimasta ja monta henkeä kyydissä. Ei se auta junassa, tai raitiovaunussa, kun niissä tulee hätätilanne. On muillakin vastuita. Se ei tarkoita, että me kollektiivisesti maksamme käytännössä siitä huvista, että joku perhe pääsee turvallisesti Kanarialle. Varsinkin, kun muualla maailmassa se onnistuu samalla taitotasolla kaksi kertaa halvemmalla jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan elämisen kulutkin varmaan tuon verta lisääntyneet. Vaatisin ihan samaa. Kaikki on noussut tuota luokkaa .
Ja minä perheineni pärjätään 70 000 € yhteisillä vuosituloilla ja oikein hyvin pärjätäänkin. Mihin Finnairin lentäjä tarvitsee vielä enemmän rahaa?
Monenko ihmisen henki sinulla on vastuullasi kahdeksan tuntia päivässä? Montako sataa miljoonaa on työkoneesi hinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenko ihmisen henki sinulla on vastuullasi kahdeksan tuntia päivässä? Montako sataa miljoonaa on työkoneesi hinta?
Olen opettaja, joten vastuullani on päivän aikana noin 120 lasta. Välitunneilla sitten noin 600. Haluatko määrittää heidän elämälleen ja hyvinvoinnilleen tässä nyt sopivan hinnan. Mikä on mielestäsi heidän arvonsa suhteutettuna tähän lentäjän palkkaan ja työkoneen hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja, joten vastuullani on päivän aikana noin 120 lasta. Välitunneilla sitten noin 600. Haluatko määrittää heidän elämälleen ja hyvinvoinnilleen tässä nyt sopivan hinnan. Mikä on mielestäsi heidän arvonsa suhteutettuna tähän lentäjän palkkaan ja työkoneen hintaan?
Kuolevatko opettamasi lapset liki 100% varmuudella jos teet jonkun virheen siinä tehtävässäsi, johon sinut on koulutettu?
Noin ylipäätään on idioottimaista itkeä jonkun toisen palkasta verrattuna omaansa, koska jokainen on voinut suhteellisen vapaasti ammatinsa valita.
Opettajan logiikan voisi kuvitella ymmärtävän nämä asiat, mutta näemmä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut sijaisopettajana niin ala-asteella kuin yliopistoissa ja omaan instrumenttilentäjän lentolupakirjan.
Voin sanoa, että siellä taivaalla yksinkin ollessa vaatimustaso on kovempi ja täysin anteeksiantamaton virheiden suhteen kuin mitä se on opetustehtävässä luokan edessä...
Taivaalla harvoin kukaan on yksin noilla Finnairin lennoilla. Koneet ovat myös automatiikan suhteen huippuluokkaa ja varsinaista lentämistä on vähän. On olemassa sellaisia tehtäviä, joissa on oikeasti jatkuva aito hengenvaara eikä silläkään perusteella niistä töistä saa enemmän rahaa. On myös olemassa suurempia vastuita eikä sekään takaa isompaa tilipussia.
Aina saa pyytää, mutta itse veronmaksajana laittaisin mieluummin Finnairilta pillit pussiin kuin myöntyisin tuohon kohtuuttomaan pyyntöön. Lentäjillä on jo nyt palkan lisäksi paljon etuja: pitkät vapaat, työsuhdeauto, viiden tähden hotellit ja matkaedut perheelle. Mutta mikään ei tietysti ole tarpeeksi, kun on päässyt rahan makuun. Valtio antoi 2023 Finnairille 335 miljoonaa. Tuolla esim. oltaisiin voitu turvata aika monta hoitajaa yöpäivystykseen tuleviksi vuosiksi eteenpäin.
Työnantajan ilmoittamat palkat eivät pidä paikkaansa. Lentäjien puolella ilman muuta.
Hyvätuloiset maksavat uskomattoman suuren osan koko verotaakasta. Proggressio on maailman kärjessä. Ehdottomasti nämä ansaitsevat palkkansa, eivätkä ymmärtääkseni ole vaatineet 20% korotuksia, saatika että palkka olisi kuin hyvin pienellä osalla 200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Eihän kellään tarvitsisi olla suurempi palkka kuin sinulla, tasapalkka kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä opet lentäjähommim pääsisi, kunhan louskuttavat leukojaan.
Lentäjät ovat he lvetin ahneita. Erittäin hyvä palkka ja erinomaiset edut heillä jo nykyisellään. Eivät tarvitse senttiäkään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät ovat he lvetin ahneita. Erittäin hyvä palkka ja erinomaiset edut heillä jo nykyisellään. Eivät tarvitse senttiäkään lisää.
Kaikki muut ammattiiryhmät saaneet inflaatiokorotukset, mutta lentäjille ei senttiäkään. Sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset maksavat uskomattoman suuren osan koko verotaakasta. Proggressio on maailman kärjessä. Ehdottomasti nämä ansaitsevat palkkansa, eivätkä ymmärtääkseni ole vaatineet 20% korotuksia, saatika että palkka olisi kuin hyvin pienellä osalla 200.
Keskipalkka on 200.000. Suurella osalla on siis yli tuon. Monilla suurempien länsimaiden valtion lentoyhtiöillä palkka on puolet tuosta. Putoavatko ne koneet useinkin taivaalta? Se heidän maksamansa vero ei lämmitä, jos palkan maksamme jo me. Finnair tekee tappiota ja valtio tukee sitä sadoilla miljoonilla. Tuo lentäjien palkankorotus on siis tasan pois kaikesta muusta ja siinä ei iso veroprosentti paljon lämmitä, kun jäädään miinukselle.
Itse asiassa vaativat 20% korotuksia. Huh heijjaa!