Tunnetko vääryyttä, jos työkaverisi saa bonuksen ja sinä et?
Kommentit (34)
Eipä ole bonuksia tulossa niin ei tarvi olla kateellinen. Lokakuussa puhuttiin vielä lomautuksista, mutta onneksi tuli joitain isoja tilauksia niin saa porukka olla töissä. Siinä meidän bonukset.
Onko reilua, että toiset saavat sekä yhteiset palkalliset tauot ja yhteenkuuluvuuden että vielä rahabonukset? Ja toiset yrittävät paahtaa ilman palkallisia taukoja, mutteivat siltikään yllä bonustavoitteisiin?
En tietenkään. Bonusten kriteerit ovat meillä aina sovittu etukäteen ja työsuoritus mitattavissa.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Bonusten kriteerit ovat meillä aina sovittu etukäteen ja työsuoritus mitattavissa.
Tämä kuulostaa reilulta
Meillä bonus lasketaan suoraan työmaan toteutuneesta katteesta. Pärstäkertoimella ei merkitystä.
Jos en bonusta saa ja kaveri saa, se meinaa että olen tehnyt työni päin persettä ja kaveri ei.
Ei siitä voi pahastua.
M42
Kyllä jos olen tehnyt työt yhtä hyvin, vääryyttä tunnen työnantajan epätasapuolisesta kohtelusta työntekijöitä kohtaan. Mutta onnellinen työkaverin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko reilua, että toiset saavat sekä yhteiset palkalliset tauot ja yhteenkuuluvuuden että vielä rahabonukset? Ja toiset yrittävät paahtaa ilman palkallisia taukoja, mutteivat siltikään yllä bonustavoitteisiin?
Aloita sillä että kuvailet mitä reiluus on. Se on kätevä termi kun se ei oikeastaan tarkoita yhtään mitään mutta sillä voi kuitenkin perustella minkä tahansa väitteen mihin suuntaan tahansa.
Kyllä joskus, kun esimies oli päättänyt jakaa bonukset palkan eikä tehtyjen tuntien perusteella. Eli hanurillaan istuvat vanhemmat työntekijät sai melkein 1,5 kertaa sen mitä itse, vaikka tehdyn työn määrä sama
Riippuu millä perusteillä bonus tulee. Jos menee esim eniten myyneelle, niin ei tunnu väärältä, kun en myynyt eniten. Mutta, jos en tiedä perustetta ja bonuksen saaneet ei ole tehneet mitään ekstraa sen eteen niin joo tuntuu väärältä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos olen tehnyt työt yhtä hyvin, vääryyttä tunnen työnantajan epätasapuolisesta kohtelusta työntekijöitä kohtaan. Mutta onnellinen työkaverin puolesta.
En. Tulee ne sitten ylipitkistä työpäivistä/viikoista tai p***een nuolennasta, kumpaankaan en suostu. Minulle riittää, että minä teen työt, mistä on sovittu ja saan palkan ja muut edut sen mukaan, mitä on sovittu.
Riippuu tilanteesta. Ei harmita yhtään jos täysin eri tavoitteiden eteen täitä tekvä saa bonuksensa (esim. myynti) mutta kieltämättä harmittaa kun kollegat saavat yli tuplabonukset (suurempi bonusprosentti) kuin minä siitä jos minä onnistun työssäni. Jos omat bonukset näyttävät jäävän pieniksi niin en ponnistele sitäkään vähää sen takia että kollegat saisivat siitä hyvästä enempi kuin minä. Esimies ei halua korjata tätä, joten minä en hakia korjata bonusten ohjaavaa vaikutusta minuun.