Lapsi yökuivaksi
Nyt 3-vuotiaalla on ollut todella usein kuiva vaippa aamusta. Ajattelimme, että alkaisiko aika olla kypsä päästä kokonaan eroon vaipoista.
Miten olette homman opettaneet? Miten suojaatte patjan? Entä mitä teette kun vahinko tapahtuu? (Olen ajatellut etten toru lainkaan, vaan muistutan että yölläkin voi käydä pissalla tms.)
Kommentit (22)
Joulun aikoihin kokeilimme olla ilman yövaippaa, kun hän oli ollut jo jokusen kuukauden täysin päiväkuiva. Pissaa lirahti kuitenkin suunnilleen joka toinen yö sänkyyn. Minusta se oli lapselle epämotivoivaa ja masentavaa, eihän hän sitä tahallaan tehnyt, mutta tuntui olevan märässtä sängystä häpeissään, vaikka en tietenkään koskaan torunut!!
palasimme siis yövaippaan. Tammikuun lopulla poika itse ehdotti eräänä iltana: " kokeillaanko ilman vaippaa?" No, me kokeilimme, eikä yhtään vahinkoa enää ole tullut!!!! Tuo kuukausi oli siis varsin ratkaiseva vaihe yökuivuuteen kypsymisen kanssa.
Minusta yövaippaa kannattaa kokeilla jättää pois, jos esim. viikon vaippa on ollut aamulla kuiva. Mutta jos vahinkoja sitten sattuu usein, ei ole lapsen itsetunnolle ehkä hyväksi antaa lapsen jatkuvasti herätä nöyryyttävässä tilanteessa, pissalammikossa... Tämä on minun mielipiteeni, moni voi olla eri mieltä.
Vierailija: