Lapsi yökuivaksi
Nyt 3-vuotiaalla on ollut todella usein kuiva vaippa aamusta. Ajattelimme, että alkaisiko aika olla kypsä päästä kokonaan eroon vaipoista.
Miten olette homman opettaneet? Miten suojaatte patjan? Entä mitä teette kun vahinko tapahtuu? (Olen ajatellut etten toru lainkaan, vaan muistutan että yölläkin voi käydä pissalla tms.)
Kommentit (22)
Vierailija:
Minusta yövaippaa kannattaa kokeilla jättää pois, jos esim. viikon vaippa on ollut aamulla kuiva. Mutta jos vahinkoja sitten sattuu usein, ei ole lapsen itsetunnolle ehkä hyväksi antaa lapsen jatkuvasti herätä nöyryyttävässä tilanteessa, pissalammikossa... Tämä on minun mielipiteeni, moni voi olla eri mieltä.
Meillä on nyt vissiinkin viides perättäinen kuiva yö. Satunnaisesti ollut aiemminkin. Saa nähdä miten huomenna aamulla :) (Nyt siis vielä vaippa.)
Päikkäreillä kuitenkin lähes aina pissit vaipassa.
Poika on nyt ollut kohta vuoden ilman vaippaa paitsi päikkäreillä ja öisin.
laiskat mammat vaan siellä taas arvostelee.
Yökuivuus vaatii tietyn hormoonin eritttymistä. Tapahtuu yleensä 3 ja 5 ikävuoden välillä. Lapsi on yökuiva, kun vaipat ovat säännöllisesti yön jäljiltä kuivat. Lopettakaa siis se lastenne kiusaaminen ja odotelkaa kuivia vaippoja.
Ja vastaukseksi ap:n kysymykseen, laittakaa muovitettu frotee lakanan alle, ei hiosta ja kuitenkin pitää patjan kuivana vahinkojen sattuessa.
Millaisia käytöstapoja mahdatte lapsillenne opettaa? ;)
Netissä on tosissaan yökastelusta hyvä sivusto. Kastelupäiväkirja ja paljon tietoa. Käy ap kurkkaamassa. 5v on ikä jolloin aletaan yleensä asioihin puuttumaan. Muovitettua froteeta on monessa tavaratalossa, esim. anttila, rulla tavarana. Eli jos paikassa myydään kankaita, yms, on hyvät mahdollisuudet löytää sitä.
Poika 2v 11 kk ja takana oli n. kymmenkunta kuivaa yötä. Yks ilta tokasin vaan että mitäs jos laitetaan pelkät yöhousut. Poika oli innoissaan, ja puhuttiin että kuinka tulee sitten herättämään äitin jos tulee pisuhätä.
2 viikkoa meni ilman vahinkoja ja ilman heräämisiä! Tänään aamulla kun makoiltiin mun sängyssä aamulla (kipittää mun viekkuun aina vkl-aamuina), niin sano että oho, äiti, mulla on pisuhätä ja housut märät! Oli liraus tullut, mutta juoksi nopeesti vessaan ja suurin osa tuli pönttöön. Mahtavaa!!
Mulla ei oo muovitettuja froteita... Laitoin näppäränä av-mammana muovikassin paksun pyyhkeen alle ja sit petasin päälle. Turhaan, aivan turhaan... ;-)
Muutamana yönä on herättänyt mut yöllä käyttämään vessassa eli homma tuntuisi olevan hyvin hanskassa. En ole silti ottanut vieläkään yövaippaa pois, kun pelkään vahingon sattuvan meidän sängyssä. Omassa sängyssä tytöllä on pieni vaahtomuovipatja, joka on helppo pestä tarvittaessa, mutta meidän jenkkisängyn patjat ei olekaan niin helppo juttu.... tulee joka yö viereen.
ellei ole pitkään kuiva? Meillä poika 3 v ja on pohdittu, pitäiskö yrittää jo jättää vaippa, mutta on vielä useina aamuina litimärkä...
Uskokaa nyt tai kysykää vaikka neuvolan tädiltä. Yökuivaksi ei voi opettaa, vaan sitä tiettyä hormonia pitää erittyä, jotta lapsesta tulisi yökuiva.
ja ollut päiväkuiva jo 2v. lähtien. Nyt edelleen yövaippa käytössä. Välillä vaippa saattaa olla kuiva aamulla, mutta useimmiten märkä. En kiirehdi vielä ottamaan siis yövaippaa pois! En koe mukavaksi itselleni enkä tytölle, että yöllä alkaisin lakanoita vaihtelemaan! Minäkin tiedän, että yökuivuus on hormonista kiinni ja nyt vain odotellaan koska sitä alkaisi erittymään ;-D
En jaksanut enää raahata vaippoja kaupasta enkä halunnut niihin laittaa rahaakaan. Päätin siis edes kokeilla yötä ilman vaippaa, froteen kera. Tytön ollessa hiukan alle pari vuotta, hän yhtenä iltana sanoi minulle, että ei halua enää vaippaa. En laittanut sitä heti, mutta parin tunnin päästä (tyhmänä) kävin laittamassa, varmuudeksi.. Olisi vaan silloin pitänyt jättää jo pois...
Tyttö oppi heti kuivaksi. Puolessa vuodessa yövahinkoja on tullut ehkä kolme, joten voin sanoa, että kuiva tyttö on. Joskus, hyvin harvoin tyttö käy yöllä itsekseen vessassa, mutta kerrat on yhden käden sormissa.
Olen siis sitä mieltä, että kuivaksi voi oppia vaikka vaippa olisikin joka aamu ollut aivan märkä ennen vaipan pois ottamista... Eikun kaikki kokeilemaan. =)
jolta ei todellakaan voi ottaa vaippaa pois. Ei auta lääkkeet, ei hälytinlakanat. Olkaapa onnellisia te, joilla kuivaksi oppiminen on käynyt helposti ja " kivuttomasti" .
Niin kyllä sitä myydään ihan marketeissa vauvatarvikeosastolla. Kympin maksaa sellainen iso pala, joka riittää lapsen sänkyyn. Ja kyllä sitä kangaskaupastakin saa.
Meidän tyttö alkoi itse käydä potalla öisin sen jälkeen kun oli päässyt päivävaipoista 3v. synttärien tienoilla. Kun ei sitten vaippaan enää tullut, niin voitiin jättää pois. 3,5v tienoilla oli kausi, jolloin tuli aika paljon vahinkoja, mutta nyt ei oo pitkiin aikoihin tullut, eikä yleensä käy enää yölläkään pissalla. Pottaa me pidettiin alkuun sängyn vieressä, niin oli nopea käydä ja mennä takas sänkyyn.
Toisaalta huvittaisi jättää vaippa kokonaan pois, toisaalta inhottaa ajatus ruveta keskellä yötä lakana- ja patjapyykille.
ilman vaippaa päivisin. Koska hän itse näytti olevan valmis nukkumaan ilman vaippaa, en halunnut väkisin hänelle sitä laittaa. Siitä asti hän on nukkunut ilman vaippaa. Joinain öinä pissa tulee sänkyyn, useimpina ei. Jos hän herää yöllä vien hänet potalle, jos ei en käy herättämässä.
Kun pissa on tullut yöllä sänkyyn vaihdan vain nopeasti märät lakanat, pidän puhdasta lakanaa ja muovitetun froteen palaa lähettyvillä, tyttö on yleensä jatkanut hyvin uniaan.
Joskus pissa on saattanut tulla aamulla sänkyyn, juuri ennen kuin hän on herännyt jos olen antanut hänen nukkua liian kauan.
Lakanoiden vaihto ei ole tuntunut liian työläältä. Kolmella muovitetun froteen palasella olemme pärjänneet hyvin, koko ajan on ollut yksi puhdas ja kuiva.
En ole torunut tyttöä mitenkään, välillä muistutan että pissan ei kuulu tulla sänkyyn, vaan että hän voi yölläkin pissata vessaan/pottaan.
Ainut ongelma on oikeastaan ollut se, että tyttö on ruvennut vähän temppuilemaan tämän pissahädän kanssa illalla nukkumaan mennessä. Pissa ja kakkahätä saattaa tulla uudestaan, ja uudestaan...
Vaikka vahinkoja voi sattua kun vaippaa ei enää ole, mielestäni sitä ei voi ottaa takaisin käyttöön kun sen kerran on jättänyt pois.
En kyllä millään viitsisi ruveta tuohon muovilakana-systeemiin ja öisiin lakananvaihtoihin! Minkä ikäisenä pojalla ei enää tule pissa sänkyyn ollenkaan? Onko vaipoista yöllä jotain haittaa? Miksei niitä vois pitää vähän pitempään?
en suosittele käyttää vessassa, pitäs pärjätä yön yli tai sit herätä itse käymään näin mulle sanottiin kun vielä 3,5v tyttö oli vaipassa.
No ei tullut tulosta, otin vaipan pois 4v synttäreillä vaikka kasteli PALJON ! yhtäään vahinkoa ei ole tullut, mut käy 1-2krt yössä vessassa yksin, pienien valojen turvin =)
JIPPII!!
Se kertoo siitä, että aika on oikea. Esikoispoika oli yö (ja toki päivä)kuiva 2v1kk iässä, tyttö tasan 2v ja kuopus (poika) 1v10kk.
Jos pitää jo kuivaksi pystyvää lasta vaipoissa, on se ensinnäkin iholle huonoksi. Toisekseen, lapsi oppii pian siihen, että jos tulee pissahätä niin pissaa vaan vaippaan, mitä sitä turhaan vessaan asti lähtemään keskellä yötä.
Meidän 3 lapsella on ollut tasan yksi pissavahinko yöllä: tytöllä noin 2½-vuotiaana.
Vierailija:
En kyllä millään viitsisi ruveta tuohon muovilakana-systeemiin ja öisiin lakananvaihtoihin! Minkä ikäisenä pojalla ei enää tule pissa sänkyyn ollenkaan? Onko vaipoista yöllä jotain haittaa? Miksei niitä vois pitää vähän pitempään?
Meidän tyttö jätti yövaipat pois 2 v 4 kk ikäisenä eikä ole kertaakaan pissannut sänkyynsä sen jälkeen. Tasan kerran on käynyt yöllä vessassa. HÄN on yökuiva, sinun lapsesi ei ole. Miksi siis pidät häntä ilman vaippaa? On varmaan tosi kivaa kuseksia sänkyyn harva se yö! Vain siksi, että äiti tuntee onnistumisen tunnetta kun meidän Janikalla ei oo enää vaippoja!
Kyllä vaipan voi, ja tuossa tapauksessa täytyykin ottaa takaisin käyttöön!
Vierailija:
ilman vaippaa päivisin. Koska hän itse näytti olevan valmis nukkumaan ilman vaippaa, en halunnut väkisin hänelle sitä laittaa. Siitä asti hän on nukkunut ilman vaippaa. Joinain öinä pissa tulee sänkyyn, useimpina ei. Jos hän herää yöllä vien hänet potalle, jos ei en käy herättämässä.Kun pissa on tullut yöllä sänkyyn vaihdan vain nopeasti märät lakanat, pidän puhdasta lakanaa ja muovitetun froteen palaa lähettyvillä, tyttö on yleensä jatkanut hyvin uniaan.
Joskus pissa on saattanut tulla aamulla sänkyyn, juuri ennen kuin hän on herännyt jos olen antanut hänen nukkua liian kauan.
Lakanoiden vaihto ei ole tuntunut liian työläältä. Kolmella muovitetun froteen palasella olemme pärjänneet hyvin, koko ajan on ollut yksi puhdas ja kuiva.
En ole torunut tyttöä mitenkään, välillä muistutan että pissan ei kuulu tulla sänkyyn, vaan että hän voi yölläkin pissata vessaan/pottaan.
Ainut ongelma on oikeastaan ollut se, että tyttö on ruvennut vähän temppuilemaan tämän pissahädän kanssa illalla nukkumaan mennessä. Pissa ja kakkahätä saattaa tulla uudestaan, ja uudestaan...
Vaikka vahinkoja voi sattua kun vaippaa ei enää ole, mielestäni sitä ei voi ottaa takaisin käyttöön kun sen kerran on jättänyt pois.
lähipiirissä on muitakin yökastelijoita.
Yritettiin mekin jossain vaiheessa opettaa poikaa heräämään pissalle, mutta ihan turhaa ja raskasta touhua se oli.