Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka jotkut pystyvät lukemaan e-kirjoja?

Vierailija
18.12.2024 |

Itse en pysty keskittymään niihin ollenkaan. Lisäksi ovat vaikeita käyttää ja tuntuu että selaat vain puhelinta. Fyysinen kirja on paljon parempi. Lehtiä on ihan ok e-kirjastosta selata.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän boox e kirja lukulaitetta. Värinäyttö ja 10" tuuman koko. Toki hidas ruudunpäivitys, mutta se kelpaa ekirjojen lukemiseen. 

Fyysinen kirja on parempi lukea joo (ei buuttausaikoja, ei päivityksiä, ei akun loppumista), mutta toisiaalta sitten muutaman sadan gramman laitteeseen mahtuu miljoona kirjaa. Ja melkein mitä tahansa enkun kielistä kirjaa saa ilmaiseksi libgen, annas archive tms nettisivuilta.

Kiinnostaa Annas archive, onko sieltä turvallista ladata noita tiedostoja? Onko antaa jotain ohjeita,  haluan kokeilla. 

Nuo androidin pdf/epub lukija äpit taitavat kaikki olla sändboksattuja eli aika vaikeata olisi hyödyntää jotain exploittia. Itse käytän readerera äppiä. Librera on myös hyvä.

Ihan helppo annas archive on käyttää, kirjan nimi vaan hakukenttään ja sitten lataat sen slow serverilta (koska ilmaisia).

Vierailija
22/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kehno käyttöliittymä tuohon tarkoitukseen. Tabletti on ihan OK.

Sama käyttöliittymähän niissä molemmissa on. (???????)

Vaikka molemmissa olisi mobiilikäyttöliittymä, eri kokoisella ruudulla ne kuitenkin näyttävät erilaisilta ja eri toiminnot on eri paikoissa näytöllä.

Ja osa tableteistä ei käytä mobiililiittymää, vaan tietokonekäyttöliittymää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa e-kirjalukija. Itse luen kirjat lähes ainoastaan siitä. Kevyt, mahtuu satoja kirjoja, akku kestää viikkokausia, ei rasita silmiä, voi lukea myös kirkkaassa auringonpaisteessa.

E-kirjojen valikoima on vaan turhan moderni. Kirjastoista ja divareista löytyy sentään kymmeniä vuosia vanhoja, hyväkuntoisina pysyneitä kirjoja. Nykyihmisellekin olisi hyvä lukea myös viime vuosituhannelle ja vanhemmallekin ajalle ulottuvaa aineistoa. Voisi palata suhteellisuudentaju päähän.

En tiedä suomalaisesta valikoimasta, mutta Amazonilta löytyy kyllä ihan kaikki klassikot joita voi kuvitella. 

Muutakin lukukelpoista kirjallisuutta on kuin klassikot. Klassikot ovat vain aikansa bestsellereitä.

Vierailija
24/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän boox e kirja lukulaitetta. Värinäyttö ja 10" tuuman koko. Toki hidas ruudunpäivitys, mutta se kelpaa ekirjojen lukemiseen. 

Fyysinen kirja on parempi lukea joo (ei buuttausaikoja, ei päivityksiä, ei akun loppumista), mutta toisiaalta sitten muutaman sadan gramman laitteeseen mahtuu miljoona kirjaa. Ja melkein mitä tahansa enkun kielistä kirjaa saa ilmaiseksi libgen, annas archive tms nettisivuilta.

Kiinnostaa Annas archive, onko sieltä turvallista ladata noita tiedostoja? Onko antaa jotain ohjeita,  haluan kokeilla. 

Nuo androidin pdf/epub lukija äpit taitavat kaikki olla sändboksattuja eli aika vaikeata olisi hyödyntää jotain exploittia. Itse käytän readerera äppiä. Librera on myös hyvä.

Ihan helppo annas archive on käyttää, kirjan nimi vaan hakukenttään ja sitte

Voisitko ihan suomeksi selittää, ei asiaa tuntematon ymmärrä, mitä sandbox ja exploitti tässä tarkoittaa? Ja vastaisitko, onko lataaminen turvallista?

Vierailija
25/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakensin talon Kalle Päätalon Iijoki sarjasta,hyvin toimii.

Vierailija
26/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse julkaissut tiedekirjoja perinteisesti ja sähköisesti, ja olen huomannut, että  julkaistua sähköistä kirjaa on paljon helpompi muokata, ts. tehdä korjauksia ja lisäyksiä jälkikäteen, kun ei tarvitse painaa mitään. Sähköinen kirja on nykyään minulle helpompi tapa lukea, koska minulla on lähi- ja kaukonäköongelma, joka ei ole bifokaaleilla korjaantunut riittävän hyvin, ja sähköisessä kirjassa voin mukauttaa fonttikoon silmälle sopivaksi, mitä en voi perinteisessä kirjassa tehdä, koska siinä on kiinteä fonttikoko.

Pidän sähköistä kirjaa eettisempä, ts. ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona, koska sitä varten ei tarvita paperia, joka saadaan puusta metsää kaatamalla.

KÄytän itse sähköisiä kirjoja lähinnä saantinopeuden takia (jos haluan/tarvin sen NYT, saan sen nyt) - mutta tuosta etiikasta en ole varma. Tietoliikenne ja eergiankulutus ovat aika isoja myös sähöksillä tuotteilla. Ja intialaiset pikkulapset kaivavat raskasmetalleja laitteiden tuottamiseksi.Siirtymä papreistä sahköön ei välttämttää sittenkään ole ympäristölle hyvä.

Vierailija
27/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen e-kirjoja, koska ne ovat edullisempia eikä lukemani genren kirjoja oikein löydy muuten. Pääsee lukemaan halutessaan heti ilmestyttyä ja on helppo hankkia.

Vierailija
28/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa e-kirjalukija. Itse luen kirjat lähes ainoastaan siitä. Kevyt, mahtuu satoja kirjoja, akku kestää viikkokausia, ei rasita silmiä, voi lukea myös kirkkaassa auringonpaisteessa.

E-kirjojen valikoima on vaan turhan moderni. Kirjastoista ja divareista löytyy sentään kymmeniä vuosia vanhoja, hyväkuntoisina pysyneitä kirjoja. Nykyihmisellekin olisi hyvä lukea myös viime vuosituhannelle ja vanhemmallekin ajalle ulottuvaa aineistoa. Voisi palata suhteellisuudentaju päähän.

En tiedä suomalaisesta valikoimasta, mutta Amazonilta löytyy kyllä ihan kaikki klassikot joita voi kuvitella. 

Muutakin lukukelpoista kirjallisuutta on kuin klassikot. Klassikot ovat vain aikansa bestsellereitä.

Divarit ja kirjastot jos haluaa vanhempaa suomalaista tuotantoa. Amazonilta löytyy kaikki enkun kielinen, vanhojakin kirjoja löytyy sieltä usein ekirjana.

Vierailija
29/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse julkaissut tiedekirjoja perinteisesti ja sähköisesti, ja olen huomannut, että  julkaistua sähköistä kirjaa on paljon helpompi muokata, ts. tehdä korjauksia ja lisäyksiä jälkikäteen, kun ei tarvitse painaa mitään. Sähköinen kirja on nykyään minulle helpompi tapa lukea, koska minulla on lähi- ja kaukonäköongelma, joka ei ole bifokaaleilla korjaantunut riittävän hyvin, ja sähköisessä kirjassa voin mukauttaa fonttikoon silmälle sopivaksi, mitä en voi perinteisessä kirjassa tehdä, koska siinä on kiinteä fonttikoko.

Pidän sähköistä kirjaa eettisempä, ts. ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona, koska sitä varten ei tarvita paperia, joka saadaan puusta metsää kaatamalla.

Meinaatko, että täällä Suomessakin pitää paras mahdollinen kasvava kasvi eli puu antaa vain hapantua pystyyn, kun monen mielestä puulämmityskin on epätoivottua? Mitäpä muuta viljeltävää keksisit tilalle, että Suomi pysyisi edes jonkunlaisessa taloudellisessa kuosissa?

Vierailija
30/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan helppo annas archive on

Että PDF ja e-Pub-tiedostomuodot on sellaisia, ettei niihin ole helppo liittää mitään ylimääräistä ainesta joka niiden mukana siirtyisi sun koneelle. (Tämä tosin pätee lähinnä perusmuotoihin ja toki varsinkin suojattuihin muotoihin joita tekijänoikeussuojatut yleensä ovat. Sen sijaan mitä enemmän esim OCR-mutoja ja muuta tekoälyä on mukana, sitä khhelpommin näihinkin saa ujutettua jotain mukaan). Niinpä ne yleensä ovat turvallisia. Mutta järki kannattaa pitää mukana silti: Lataa asiallisista kaupoista ja kirjastoista, älä pritaattisivustoilta.

Vierailija
31/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-kirjan hiilijalanjälki on itseasiassa suurempi kuin tavallisen kirjan. Samoin se on tutkitusti terveydelle haitallisempaa 

Vierailija
32/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KÄytän itse sähköisiä kirjoja lähinnä saantinopeuden takia (jos haluan/tarvin sen NYT, saan sen nyt) - mutta tuosta etiikasta en ole varma. Tietoliikenne ja eergiankulutus

Sähköä on suhteellisen helppoa tuottaa halvalla ympäristöystävälliseen tapaan, mutta paperia ei voi tuottaa kaatamatta metsää.

Vierailija
33/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä aloitukset huvittavat aina. Miksi joku pystyy kun minä en pysty enkä osaa. Luen kaikki kirjani sähköisesti joko tabletilla tai puhelimella eikä niissä ole mitään vaikeaa normaaliälyllä varustetulle.

Voi olla kyse silmistä eikä älystä😏

Osaaminen viittaa älyyn tai lähinnä sen puutteeseen.

Vierailija
34/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköä on suhteellisen helppoa tuottaa halvalla ympäristöystävälliseen tapaan, mutta paperia ei voi tuottaa kaatamatta metsää.

Turvallista ja ympäristöystävällistä tapaa tuottaa sähkö ei ole vielä keksitty. Halpaa se voi olla, jos tulevaisuuskuluja ei lasketa.

Vierailija
35/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisitko ihan suomeksi selittää, ei asiaa tuntematon ymmärrä, mitä sandbox ja exploitti tässä tarkoittaa? Ja vastaisitko, onko lataaminen turvallista?"

Sandbox = äppi on eristetty niin ettei se pääse käsiksi muihin äppeihin jotka ovat samaan aikaan muistissa vaikka se miten sitä yrittäisi.

Exploitti =  äpin bugia käytetään hyväksi saadakseen vahinkoa aikaan 

Annas archive on yhtä turvallinen/turvaton kuin mikä tahansa piraatti nettisivu. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa. Voit aina mennä kirjaston/kaverin koneelle lataamaan kirjat jos tuo nyt huolestuttaa.

Vierailija
36/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan kirjoista luen vain kerran. Sitten niitä kirjoja jää nurkkiin pyörimään isot kasat. Tuntuu tyhmältä laittaa niitä paperinkeräykseen ja siinäkin on oma hommansa kun lahjoittaa niitä eteenpäin.

Vierailija
37/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomaisesti! Koronapandemian aikaan sattuneesta syystä oli pakko ottaa käyttöön e-kirjat, enkä ole katunut.

Noin kahdenkympin kuukausimaksulla lukee aika monta kirjaa.

Puhelin on kökkö käyttöliittymä mutta tabletti toimii kuin kirja ja saa ladattua mukaan vaikka reissuun kassillisen kirjoja kätevästi. Paljon kevyempi kassi kuin kantaa kahdeksi viikoksi lukemista matkalaukussa.

Vierailija
38/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erinomaisesti! Koronapandemian aikaan sattuneesta syystä oli pakko ottaa käyttöön e-kirjat, enkä ole katunut.

Noin kahdenkympin kuukausimaksulla lukee aika monta kirjaa.

Puhelin on kökkö käyttöliittymä mutta tabletti toimii kuin kirja ja saa ladattua mukaan vaikka reissuun kassillisen kirjoja kätevästi. Paljon kevyempi kassi kuin kantaa kahdeksi viikoksi lukemista matkalaukussa.

Koronan aikaan kaikki marketitkin myivät kirjoja, joten mikä pakko se oli ottaa käyttöön e-kirja? Itse luin omassa kirjahyllyssä olleita kirjoja ja tilasin lisää netissä toimivasta kirjadivarista. Sieltä toimittivat paketin kotiovelle asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi