Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka jotkut pystyvät lukemaan e-kirjoja?

Vierailija
18.12.2024 |

Itse en pysty keskittymään niihin ollenkaan. Lisäksi ovat vaikeita käyttää ja tuntuu että selaat vain puhelinta. Fyysinen kirja on paljon parempi. Lehtiä on ihan ok e-kirjastosta selata.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha

Vierailija
2/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on kehno käyttöliittymä tuohon tarkoitukseen. Tabletti on ihan OK.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aha

Itse en kyllä jaksaisi nähdä vaivaa tämän kirjoittamiseen.

Vierailija
4/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen e-kirjoja sellaisissa tilanteissa, joissa ei oikein voi paperikirjaa lukea. Odotellessani lasta harrastuksesta, pienempää lasta nukuttaessa, työpaikan kahvihuoneessa, jos saan/joudun olemaan yksin, bussilla liikkuessa... Toki noista kaikissa paitsi lasta nukuttaessa VOISI lukea paperikirjaakin, mutta en jaksa raahata mitään ylimääräistä mukana. 

Vierailija
5/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aha

Itse en kyllä jaksaisi nähdä vaivaa tämän kirjoittamiseen.

Paljon pitemmän jutun itse kirjoitit. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

Ap:n juttuun vieläkin, mä syön aina riisipuuroa, en tajua miksi jotkut syö kaurapuuroa, kun riisipuuro on parempaa.

Vierailija
6/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen niitä ihan niille tehdyllä lukulaitteella enkä millään puhelimella tai tabletilla. 

Vierailija
7/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa e-kirjalukija. Itse luen kirjat lähes ainoastaan siitä. Kevyt, mahtuu satoja kirjoja, akku kestää viikkokausia, ei rasita silmiä, voi lukea myös kirkkaassa auringonpaisteessa.

Vierailija
8/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän boox e kirja lukulaitetta. Värinäyttö ja 10" tuuman koko. Toki hidas ruudunpäivitys, mutta se kelpaa ekirjojen lukemiseen. 

Fyysinen kirja on parempi lukea joo (ei buuttausaikoja, ei päivityksiä, ei akun loppumista), mutta toisiaalta sitten muutaman sadan gramman laitteeseen mahtuu miljoona kirjaa. Ja melkein mitä tahansa enkun kielistä kirjaa saa ilmaiseksi libgen, annas archive tms nettisivuilta.

Vierailija
9/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä aloitukset huvittavat aina. Miksi joku pystyy kun minä en pysty enkä osaa. Luen kaikki kirjani sähköisesti joko tabletilla tai puhelimella eikä niissä ole mitään vaikeaa normaaliälyllä varustetulle.

Vierailija
10/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole lukenut varmaan 10 vuoteen mitään muita. Luen paljon mieiluummin niitä kuin fyysisisä kirjoja. Taustavalo on valmiina, taustaväriä ja tekstin väriä, fontin kokoa jne voi muuttaa, ei tarvi kääntää sivuja ja pitää kirjaa auki. Mulla ei vaikuta millään tapaa kirjaan uppoutumiseen onko se e-kirja vai fyysinen, jos on hyvä kirja niin uppoan.

Sen sijaan äänikirjat ei mulla toimi yhtään. Jotenkin jo koulussa oppinut sulkemaan korvissa kuuluvan höpötyksen ulos ja siirtymään omiin fantasiamaailmoihin tylsillä oppitunneilla. Jos laitan äänikirjan soimaan, niin heti tapahtuu automaattisesti tuo, mieli alkaa vaeltaa muualle. Lisäksi ärsyttää kun tahdin määrää lukija, en minä. Lukiessani välillä pysähdyn mielikuvittelemaan tapahtumia, jotain kohtia taas menen nopeasti, mutta äänikirja estää tämän.

Vierailija
11/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kehno käyttöliittymä tuohon tarkoitukseen. Tabletti on ihan OK.

Sama käyttöliittymähän niissä molemmissa on. (???????)

Vierailija
12/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eroa kumpaa luen. Paperisia kirjoja luen kotona, tablettia/puhelimella reissussa. Tablettia/puhelinta voi lukea huonommassa valaistuksessa ja sen saa säädettyä pehmeämmille väriasetuksille.

Toki ei siitä pehmeäkantisesta kirjastakaan saa samaa lukufiilistä kuin kovakantisesta, mutta ei se sitä lukemista estä.

Vierailija
13/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä aloitukset huvittavat aina. Miksi joku pystyy kun minä en pysty enkä osaa. Luen kaikki kirjani sähköisesti joko tabletilla tai puhelimella eikä niissä ole mitään vaikeaa normaaliälyllä varustetulle.

Voi olla kyse silmistä eikä älystä😏

Vierailija
14/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa e-kirjalukija. Itse luen kirjat lähes ainoastaan siitä. Kevyt, mahtuu satoja kirjoja, akku kestää viikkokausia, ei rasita silmiä, voi lukea myös kirkkaassa auringonpaisteessa.

E-kirjojen valikoima on vaan turhan moderni. Kirjastoista ja divareista löytyy sentään kymmeniä vuosia vanhoja, hyväkuntoisina pysyneitä kirjoja. Nykyihmisellekin olisi hyvä lukea myös viime vuosituhannelle ja vanhemmallekin ajalle ulottuvaa aineistoa. Voisi palata suhteellisuudentaju päähän.

Vierailija
15/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän boox e kirja lukulaitetta. Värinäyttö ja 10" tuuman koko. Toki hidas ruudunpäivitys, mutta se kelpaa ekirjojen lukemiseen. 

Fyysinen kirja on parempi lukea joo (ei buuttausaikoja, ei päivityksiä, ei akun loppumista), mutta toisiaalta sitten muutaman sadan gramman laitteeseen mahtuu miljoona kirjaa. Ja melkein mitä tahansa enkun kielistä kirjaa saa ilmaiseksi libgen, annas archive tms nettisivuilta.

Kiinnostaa Annas archive, onko sieltä turvallista ladata noita tiedostoja? Onko antaa jotain ohjeita,  haluan kokeilla. 

Vierailija
16/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joillakin on aikaa lukea joitakin kirjoja?  

Vierailija
17/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät eivät kestä niitä juuri ja rasittuu helpommin. Myös ahdistus kasvaa digissä. Hyvä jos tavallista kirjaakaan koska valoherkkä, ellei ole parempi lamppu, himmeämpi ja pitäisi ostaa lukulasit, mutta mistä tummennus. Ellei aurinkolasit.

Vierailija
18/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-kirjojen valikoima on vaan turhan moderni. Kirjastoista ja divareista löytyy sentään kymmeniä vuosia vanhoja, hyväkuntoisina pysyneitä kirjoja. Nykyihmisellekin olisi hyvä lukea myös viime vuosituhannelle ja vanhemmallekin ajalle ulottuvaa aineistoa. Voisi palata suhteellisuudentaju päähän.

En tiedä suomalaisesta valikoimasta, mutta Amazonilta löytyy kyllä ihan kaikki klassikot joita voi kuvitella. 

Vierailija
19/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole mikään moderni. Ihan kaikkea klassikoita löytyy ainakin englanninkielisinä myös e-kirjoina. Itse olen Amazonista ostanut Kindle appsilla luettavaksi ties mitä antiikin Kreikan filosofian klassikoita, Danten Infernon jne. Nuo klassikot ei edes maksa juuri mitään usein e-versiona.

Vierailija
20/38 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse julkaissut tiedekirjoja perinteisesti ja sähköisesti, ja olen huomannut, että  julkaistua sähköistä kirjaa on paljon helpompi muokata, ts. tehdä korjauksia ja lisäyksiä jälkikäteen, kun ei tarvitse painaa mitään. Sähköinen kirja on nykyään minulle helpompi tapa lukea, koska minulla on lähi- ja kaukonäköongelma, joka ei ole bifokaaleilla korjaantunut riittävän hyvin, ja sähköisessä kirjassa voin mukauttaa fonttikoon silmälle sopivaksi, mitä en voi perinteisessä kirjassa tehdä, koska siinä on kiinteä fonttikoko.

Pidän sähköistä kirjaa eettisempä, ts. ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona, koska sitä varten ei tarvita paperia, joka saadaan puusta metsää kaatamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi