Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tienaat pari tonnia kuussa, rahat riittää kun

Vierailija
17.12.2024 |

Et asu kalliisti. 

Et ikinä ota kulutusluottoa. 

Et ole huippupitkä etkä bodaa (ensimmäiseen ei voi vaikuttaa, sori...).

Et osta valmisruokia tai muita kalliita ruokia.

Et omista autoa.

Et omista lemmikkejä.

Et matkusta ainakaan enemmällä kuin n 1000 eur/ vuosi 

Et kaipaa ulkonasyömistä tai muita arkipäivän luksuksia.

Et harrasta kalliisti.

Et shoppaa vaatteita huvikseen.

Näistä yhden tai ihan maks kaksi voit jättää toteuttamatta. Kyllä rahat riittää. Jos yli kaksi yrität toteuttaa niin ei kyl välttis. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui: et omista pahoja addiktioita

Vierailija
2/31 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. 

Olen tässä miettinyt että aidosti ei ole järkeä enää raahautua joka jumalan päivä seitsemäksi töihin tällä palkalla. Haaveilen kampaajasta, viimeksi käynyt toukokuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan sellaiset 1800-2300 nettona. Asun yksiössä vuokra alle 400 euroa veden kanssa. Sähkö noin 30 euroa kk Muita kuluja ei ole. Ei ole velkaa eikä mitään. Ei ole autoa, kotivakuutus vuodessa noin 120 euroa. Rahaa jää säästöön, en tupakoi enkä matkustele kuin tosi harvoin. Kerran 3 vuodessa olen käynyt jossain rukalla talvella. On minulla vene ja venepaikka joka maksaa 245 euroa vuosi.

Vierailija
4/31 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan sellaiset 1800-2300 nettona. Asun yksiössä vuokra alle 400 euroa veden kanssa. Sähkö noin 30 euroa kk Muita kuluja ei ole. Ei ole velkaa eikä mitään. Ei ole autoa, kotivakuutus vuodessa noin 120 euroa. Rahaa jää säästöön, en tupakoi enkä matkustele kuin tosi harvoin. Kerran 3 vuodessa olen käynyt jossain rukalla talvella. On minulla vene ja venepaikka joka maksaa 245 euroa vuosi.

Sulla on aika paljon käyttörahaa. Meillä on asumisen kulut noin 700 ja auto on pakko olla jos joskus töitä löytyy. Ei röökata, olutta menee. Rafloissa ei Suomessa käydä. On mökki sekä vuokrakämppä Virossa. Meillä netotulot noin 2500e kuussa yhteensä ja rahat riittää hyvin. Jää jopa säästöön muutama satanen kuussa ainakin.

Vierailija
5/31 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko puhelinliittymästä jotain? Entäs ruuasta? Bussilipuista? Junalipuista? Entäs lääkärissä käynnistä? Hammaslääkärimaksuja?

Vierailija
6/31 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeettoman pitkän jollotuksen olisi voinut tiivistää yhteen ranskalaiseen viivaan

Jos tienaat pari tonnia kuussa, rahat riittää kun 

.. keskityt vain hengissä pysymiseen, etkä edes unelmoi elämästä.

Vierailija
7/31 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää joo, kun elät kuin munkki tai nunna. Mitenkäs esim. niitä sähköautoja ostellaan parin tonnin tuloilla? Luottoon ei todellakaan ole köyhällä varaa, vaan käteisellä autokaupoille.

Vierailija
8/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan tuosta 2 tonnista vielä 60 000e asuntolainaa. Hyvin onnistuu sekin.

Vierailija
9/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen rahan riittäminen on suhteessa menoihin ja siihen monta suuta sillä pitää elättää. Riittää varmaan yksin tai kaksin asujalle, lapsettomalle ja velattomalle. Eli ei pysty sanomaan ,mikä kullekkin riittää. Joillekkin 4000e saattaa tehdä tiukkaa. Joten ei nyt yleistetä.

Vierailija
10/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pari tonnia tulot bruttona, eli jotain 1600€ nettona, se riittää yhdelle ihmiselle vallan mainiosti. Jos ei elä kalliisti, mutta normaalisti voi elää. Tuosta yksiön vuokraan menee joku 600-700€ eli jää 900€ kaikkeen muuhun. Ruokaan menee siitä ehkä 300€, laskuihin menee ehkä 100-200€/kk kun on velaton auto. Edelleen jää useampi satanen joka kk laittaa johonkin noihin ap:n mainitsemiin asioihin.

Vierailija
11/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on aika paljon käyttörahaa. Meillä on asumisen kulut noin 700 ja auto on pakko olla jos joskus töitä löytyy. Ei röökata, olutta menee. Rafloissa ei Suomessa käydä. On mökki sekä vuokrakämppä Virossa. Meillä netotulot noin 2500e kuussa yhteensä ja rahat riittää hyvin. Jää jopa säästöön muutama satanen kuussa ainakin.

Nyt en usko.  Avaatko vähän minkä verran maksatte Virossa olevasta asunnosta ja mökistä kuussa? Sähköt, puhelinlliittymät , ruoka? 

Vierailija
12/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Olen tässä miettinyt että aidosti ei ole järkeä enää raahautua joka jumalan päivä seitsemäksi töihin tällä palkalla. Haaveilen kampaajasta, viimeksi käynyt toukokuussa.

Siis puoli vuotta sitten? Mä olen käynyt viimeksi keväällä 2009.. Hieman alkaa tympiä tämä sama "kampaus" jossa pitää olla lisäksi sen verran pituuttakin että latvojen siistiminen onnistuu itse.

Työsuhteet on ollut mallia pätkä ja silppu vuodesta 2006. Mä haaveilen vakkarityöstä ja pikkuhiljaa ihan jo sellaisesta pikkujutusta kuin elämänilosta. Ei tässä ole mitään järkeä.

Vierailija
13/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen olisi pitänyt lisätä: eli elät hieman matalampaa elintasoa, kuin keskimääräinen työtön.

Vierailija
14/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen olisi pitänyt lisätä: eli elät hieman matalampaa elintasoa, kuin keskimääräinen työtön.

Niin tuo aloituksen lista on vähän sellainen, mitä se työttömän elämä pitäisi olla ja töissä käymällä pitäisi saada jotani vähän enemmän, sitten tässä hommassa olisi jotain järkeä.

Nythän vain leikataan jostain palkattomia sairauslomia, vientivetoisia lomautuksia, pyhälisiä ehkä pois, iltalisät pienemmiksi, jne jne jne eli mennään väärään suuntaan?

Vierailija
15/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät ihan millä tahansa tuloilla ja jopa vaurastut pitemmällä aikavälillä kun aina kulututat vähemmän kuin mitä tienaat.

säästämällä ja sijoittamalla 200€/kk pääset miljonääriksi kolmessakymmenessä vuodessa

Vierailija
16/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tukia 1400e ja rahat riittävät suurimpaan osaan noista. 

Vierailija
17/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää joo, kun elät kuin munkki tai nunna. Mitenkäs esim. niitä sähköautoja ostellaan parin tonnin tuloilla? Luottoon ei todellakaan ole köyhällä varaa, vaan käteisellä autokaupoille.

Totta. Jos se esim 300 euron säästäminen per jokavitun kuukausi ei onnistu koska elämä menee totaaliseksi kitkuttamiseksi tai siihen ei enää ole varaa moisen säästötavoitteen kanssa niin eipä se onnistu vastaavan kokoinen lainan lyhentäminenkään. Toisekseen siitä autosta on julmetusti muutakin kulua kuin vain sen ostohinta ja arvo vain laskee joka ikinen päivä.

Suomessa elämisen hinta on karannut käsistä jo aikaa sitten, koska sen sijaan että sille olisi poliitikot ja päättäjät oikeasti tehneet jotain niin he ovat vain populistisesti kehitelleet uusia sosiaalitukien muotoja koska sillä tavoin saa uskollisia äänestäjiä. Lopputulos onkin sitten se, että niillä fattanrahoilla elää jopa leveämmin kuin töissä käymällä tai ainakaan elintasossa ei ole juurikaan eroa. Kadehtia sitä ei kenenkään kannata, mutta ei se oikeinkaan ole ettei töissä käymällä voi nostaa elintasoaan ellei ole yliopistotasoista, korkeaa koulutusta. Etenkin kun paljon on niitä töitä jotka yhteiskunnassa pitää kuitenkin jonkun tehdä eikä niissä sillä korkealla koulutuksella ole mitään virkaa. Joku neropatti sitten keksi alkaa haalia tänne väkeä jostain hevonpeestä tekemään näitä pienipalkkaisia töitä.. Se ei käynyt kenellekään mielessä, että yleistä hintatasoa pitää saada lasketuksi (ja reilusti) sekä pienimpiä palkkoja nostaa (reilusti).

Tuollainen oli varsin lyhytnäköistä politiikkaa ja jossain vaiheessa (eli nyt) siihen vain ei enää ole varaa. Sitten ollaan kusessa, niin sekä ne tukien varassa eläjät kuin valtiokin. Eikä se ole edes jälkiviisautta todeta, että paljon olisi poliitikkojen / päättäjien pitänyt tehdä toisin koko 2000-luku ja paljon olisi voinut tehdäkin toisin, mutta tahtoa heillä ei siihen ole ollut. Mutta ei, etsittiin vain itselle helppoja ratkaisuja ja ikuista hillotolppaa.

Samaan aikaan rakennellaan kyllä ties mitä pyöräbaanoja tunneleineen (hinta jonkun 200 000 euroa/metri) ja ratikoita hintaan 40 000 euroa / ratametri. Ei pienintäkään järkeä noissa budjeteissa ja silti niissäkään ei pysytä.. Enkä viitsi edes aloittaa siitä millaisia summia annetaan eu:lle. Sinällään se on ihan hyväkin juttu olla siinä mukana, mutta melko kalliiksi se tulee

Vierailija
18/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö siis yli 4000€:n kuukausipalkasta (eli kaksinkertaisesti se määtä, jonka Ap esittää avauksessaan)  määrätä valtiolle menetettäväksi kun hei vähemmälläkin pärjää? 

Ei minusta mutta, joskus vain tuntuu tylsältä kun lukee näitä viisasteluja. Kun miten se onkaan parempiosaisena helppoa viisastella, että mitä ei tarvitse ja kuina tulla toimeen. Ja kuinka Suomessa ei ole "oikeita köyhiäkää"....

Sinkkumies

Vierailija
19/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki turha kulutus pois. Ikävä, kyllä se tarkoittaa myös kotimaan taloudellisen kasvun tukemista, mutta mitäs tilasivat.

Vierailija
20/31 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 2000 euron palkasta puolet säästöön joka kuukausi. Enkä todellakaan katso minkä hintaista ruokaa ostan tai kiellä itseltäni heräteostoja esim. vaatekaupassa. Autoa minulla ei ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan