Mistä saat ideoita sisustamiseen? Sisustatko itse vai
pyydätkö ystäviäsi tai yleensä muita ihmisiä makutuomareiksi ja neuvojiksi? Tai käytätkö ammattilaisapua?
Kommentit (23)
Olen näyttänyt hirveän läjän kuvia ihannesisustuksistani ja kertonut, mistä pidän ja mitä en kotiini halua. Sen perusteella sain kansion, jossa oli pohjapiirustus selityksineen ja ehdotuksia hankintoihin. Seuraava projekti on jo työn alla. Suunnittelijamme ymmärsi todella hyvin, mitä halusimme, tulos oli juuri sellainen kuin toivoimme, oman näköinen.
ja etsimässä sopivia materiaaleja ja tuotteita, vai tekeekö hän niiden sinun mieltymystesi ja kuviesi pohjalta sen suunnitelman. Osaako sen suunnitelman sitten toteuttaa niin kuin hän on sen ajatellut? Onko siis mukana toteuttamisvaiheessakin? ja mitä tällainen maksaa?
Minä en ehdi kierrellä missään, siksi apua tarvitsemmekin! Suunnittelijalla on paljon tietoa siitä, mitä kaikkea ylipäätään on olemassa, eri hintaluokkien ostospaikkoja ja muuta hyödyllistä tietoa. Suunnitelmassa oli tarkat selitykset, osasimme hyvin toteuttaa sen itse. Suunnittelijan läsnäolo on tietenkin maksullista työaikaa, joten se olisi tullut aika paljon kalliimmaksi. Meiltä hän veloitti vain tuntien mukaan. Olisiko ollut muutaman satasen loppusumma. Ei lainkaan paha, mielestämme!
pöydästä katkesi jalka. Pakko ostaa uusi pöytä. Löytyisköhän jostain joku edullinen? Käydään katsomassa kirpparilta. Tuo taitaa mahtua meidän keittiöön. Otetaan se sitten.
Minua kovasti kiinnostaisi sisustussuunnittelijan käyttö. Olen kiinnostunut sisustamisesta, ihastelen esim. tv:n ohjelmia ja toivon kotiimme muutosta. Mutta tuo hinta siinä mietityttää. Pari sataa euroa ei kauhealta kuulosta, kun ottaa huomioon, että siten välttyy vääriltä ostoilta ja ratkaisuilta. Mutta
oliko tuo teidän summanne tosiaan n. 200-300 euroa? Miten ison suunnitelman se kattoi? yhden huoneen muutoksen?
Tai ainakin kaverit ovat kehuneet ja kysylleet minulta vinkkejä.
Mutta, meillä onkin sitten ihan tavallinen koti eikä mitään luksusta elikkä sen mukaan sisustetaan pääasia että värit sopivat yhteen yms...
Pidän silmät ja korvat auki liikkuessani, seurailen sisustusohjelmia, luen lehtiä. Suosikkejani ovat ruotsalaiset lehdet.
Minulla on tietyt peruslinjat kautta koko talon, jotta ilme pysyy yhtenäisenä, ja sitten paljon ihania pikkujippoja siellä täällä.
Minusta olisi vähän tylsää käyttää ulkopuolista suunnittelijaa, haluan itse tehdä. Minun kotinihan tämä on.
tuota olen itse miettinyt. Eli onko ammattilaisen käyttäminen turhan kliinistä tai jotenkin ulkokohtaista? Tuleeko kodista tehdyn näköinen?
Tällä hetkellä meillä olisi pitkästä aikaa varaa uudistaa sisustusta. Oikeastaan ikinä ei ole niin kauheasti panostettu kotiin. Ihan nättiä meillä silti on, mutta nyt tekisi mieli ostaa laadukkaita tekstiilejä (mm. uudet verhot ja matot joka huoneeseen), tapetoida ja maalata, hankkia uusia huonekaluja jne. Aika iso muutos siis.
Mietin, että pitäisikö kerralla luottaa homma ammattilaiselle. Ei ainakaan tulisi suuria vikaostoksia, vai pitäiskö pikkuhiljaa aloittaa uudistus itsekseen tekemällä?
Eniten tekis mieli saada koko koti kuntoon kerralla, nopeasti. Eli siinä mielessä suunnittelijan käyttö olisi ehkä järkevää. Mutta just tuo toinen puoli siinä mietityttää. Tuleeko kodista liian laitetun näköinen?
Puuta on vain kahta eri sävyä eli huonekaluja voi vaihdella eri huoneista toiseen käyttötarkoituksen mukaan. Hyllyt yms. ovat koottavista sarjoista, jolloin nekin elää elämän mukana. Tekstiilit ovat kaikki samasta sisustusliikkeestä. Niitä olen täydennellyt vuosien myötä, liikkeen kankaissa on se idea, että ne sointuvat kaikki aina yhteen.
Isot yhteiset tilat ovat kaikki valkoseinäisiä, makkareissa on rohkeammin värejä, koska ne eivät näy muualle.
Minä sain tämän talon - 240 neliötä - kahdessa viikossa laitettua. Nyt olen sitten lisäillyt ja kohennellut ja muodistanut sitä mukaa, kun jotain kivaa on osunut silmiin.
10
kiitos.
Ehkä sitten alan itse miettimään. Onhan se hauskaakin.
Paljonko sulla muuten meni rahaa sen kahden viikon aikana?
Aika paljon varmaan, koska neliöitä melko runsaasti. Meillä on huomattavasti pienempi asunto.
11
Maalia kului... Mutta paljon kiersin kirppareita ja sukulaisten ullakoitakin. Ja sattui muutto tammikuulle, jolloin joka paikassa oli ale.
Isoin täysihintainen ostos oli takkahuoneen kirjahylly (joka on samaa sarjaa kuin mitä on toisen lapsen huoneessa ja meidän työhuoneessa) ja sitten sellaiset kankaiset vuorilliset laskoskaihtimet sieltä kangasliikkeestä, mutta esim. lasten leikkihuoneen tavarat sain kaikki Ikeasta puoleen hintaan. Yhden seinän muuten maalasin siellä liitutauluksi sellaisella liitutaulumaalilla.
10
- sisustukseen liittyvät lehdet ja kirjat tulee aktiivisesti luettua.
- katson sisustus ohjelmia telkkarista ja ompa jokunen hyvä sisustusidea ollut ihan tv-sarjassa tai leffassakin
- käyn paljon sisusliikkeissä (myös ulkomailla jossa ´paremmat´ jutut) ja vaikkei ostaiskaan mitään niin ideoita saa ´ilmaiseksi´ :)
- mulla hyvin vilkas mielikuvitus ja rikon rajoja, sisustukseen suhteen hyvin kummallisiakin ratkaisuja... tai siis yleensä kun meillä käy vieraita niin ei kukaan meiltä lähde pois ilman että ihmettelisi jotain liittyen sisustukseen
- saan ideoita ihan mistä vain se voi olla ulkona joku puu, vastaantulevan ihmisen erikoinen paita, jostain ruoasta saan hyvän idean sisustukseen jne... se vaan tulee jostain se sisustusidea..
- julkisista tiloista, kirjastosta, leffateatterista, yökerhosta, huvipuistosta.. ihan mistä vaan
Lempparityylini on ruotsalais-tanskalainen maalaisromanttinen sisustustyyli :)
aloittaneet talojemme rakentamisen olen nähnyt sisätilat 3-uloitteisina " kuvina" mielessäni värejä myöten. Luen paljon lehtiä, seuraan ohjelmia mutten kopioi niistä vaan ideoin niiden perusteella.
Taloissamme on ollut jotain mikä on kuvastanut sen hetken trendejä ja toisaalta ihan jotain muuta, sellaista mikä on lähtöisin omista fiiliksistä. Esim värien käyttö tai asiat jotka me olemme kokeneet käytännöllisiksi vaikka muoti sanookin ihan muuta.
Monet tuntuvat luulevan, että suunnittelijat tekevät väkisin sellaista Helena Karihtala -linjaa, pelkistettyä ja kliinistä. Hyvä suunnittelija osaa tehdä juuri sellaisen, josta ASIAKAS pitää. Minun makuni on aika romanttinen, mutta omin päin olisi voinut tulla ylilyöntejä ja paljon turhaa tilpehööriä. Suunnittelija osasi toteuttaa paljon paremmin juuri sen, mitä ITSE toivoin. Kaikki perityt antiikkihuonekalumme kuuluivat suunnitelmaan, tämä on hyvin kaukana kliinisestä! Ja nyt ovat siis vuorossa seuraavat huoneet.
6
Vierailija:
Minua kovasti kiinnostaisi sisustussuunnittelijan käyttö. Olen kiinnostunut sisustamisesta, ihastelen esim. tv:n ohjelmia ja toivon kotiimme muutosta. Mutta tuo hinta siinä mietityttää. Pari sataa euroa ei kauhealta kuulosta, kun ottaa huomioon, että siten välttyy vääriltä ostoilta ja ratkaisuilta. Mutta
oliko tuo teidän summanne tosiaan n. 200-300 euroa? Miten ison suunnitelman se kattoi? yhden huoneen muutoksen?
sisustuksista...
Oma suosikkini on tosin se jonkun mainitsema ruotsalais-tanskalainen tyyli. Meillä on paljon perittyjä rakkaita tavaroita, joten se tuntuu syntyvän tänne vähän niin kuin itsestään.
10
hinta oli siis enimmillään 300 euroa yhden ison huoneen suunnitelmasta?
Vierailija:
hinta oli siis enimmillään 300 euroa yhden ison huoneen suunnitelmasta?
Onko suunnittelijoilla yleensä suunnilleen samanlainen taksa? Vai onko isoja eroja? Ei ole ollenkaan paha hinta tuo. Voisin itsekin harkita!
Pelkkä tavaroiden uudelleenjärjestely ja muutama hankinta vai oliko siis jotain remonttisuunnitelmaa myös?
oletko ollut tyytyväinen sisustussunnittelijaan? Miten paljon hän ottaa sinut mukaan suunnitteluun?