On nämä auraavista valittavat ihmiset hauskoja.
1. Luullaan, että auraamme kymmenessä paikassa samaan aikaan samalla koneella.
2. Luullaan tietävänsä kaikesta kaiken.
3. Pyydetään esimiehen numeroa kun kerromme auraamisesta asiallisesti. Luullaan, että auomme päätä.
Kommentit (85)
Mua ärsyttää että lumikone, yleensä joku volvo tms, ajaa muun liikenteen seassa, ei tee lumitöitä vaan ilmeisesti siirtyy työmaalta toiselle, ja sillä on kaikki ne hemmetin sokaisevat valot päällä. Eikö sillä pitäisi olla ne normaalit ajovalot vain päällä kun on liikenteessä eikä tee töitä.
Eilen vastaan tuli letkassa tämmöinen työkone ja meinasin ajaa edessäni ajavan mönkkärin perään, kun sokaistuin. Eikö poliisi valvo näitä kuormaaja-juntteja lainkaan?
Mua taas ärsyttää vinkuvat lumikuskit ja niiden vaimot. Töitä tehdään silloin kun sitä on eikä vinguta. Aurataan niin perhanasti ja heti kun alkaa pyryttään eikä vasta sitten kun on puoli päivää - kaksi päivää jengi vetänyt umpihangessa menemään. Vallien yli/läpi ei näe lapsia ja vaunuilla ja rollareilla ei pääse mihinkään.
Ihmisiä ketuttaa tämä yksityistäminen. Ennen homma oli kuntien vastuulla ja se hoitui. Nykyään on yrittäjillä ja on päin /c ttä. Eli auratkaa nyt vaan älkääkä kirjotelko missään vauvalla vinkumassa s***ana.
Vierailija kirjoitti:
Yksi auramies oli juuri telkkarissakin ja sanoi, että kaikesta valitetaan: auraamattomuudesta (koska lumessa ei pääse liikkeelle), auraamisesta (tulee lumivalleja) ja siitä, että aurataan liian aikaisin (tulee öistä melua). Eli koskaan ei olla tyytyväisiä auraukseen.
Katsos, kun jonkun tarttisi päästä tiettyyn aikaan kulkemaan, mutta jos koskaan ei ole siihen aikaan aurattu, kuten minun kulmillani, niin potuttaa se lopulta kärsivällisintäkin ihmistä!
Toiset liikkuu jalan ja pyörällä. Olen itsekin joutunut kantamaan pyörääni vallin yli (auraaja vain nauroi kajuutassaan, kun veti vallin pyörätien tukkeeksi) ja olenpa kiskaissut yhden mummunkin vallin keskeltä pois, joka juuttui sinne.
Ja se yöaikaan auraaminen - enpä ole ikinä kuullut öistä auraa! Ei näillä kulmilla ainakaan! Päivälläkin on monta kertaa vielä on auraamatta.
Taloyhtiö on firmaa vaihtanut nykyään vuosittain. Aina sama homma siltikin. Yleensä
Eli ei aurata tai sitten ei aurata kunnolla ja tehdään lumivalleja. Aurauksesta tulee liikaa meteliä. Tätä "valitusta" kutsutaan liike elämässä asiakaspalautteeksi jolla kehitetään palvelun tasoa. Mutta kun kyseessä on kunta niin palautetta ei hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää että lumikone, yleensä joku volvo tms, ajaa muun liikenteen seassa, ei tee lumitöitä vaan ilmeisesti siirtyy työmaalta toiselle, ja sillä on kaikki ne hemmetin sokaisevat valot päällä. Eikö sillä pitäisi olla ne normaalit ajovalot vain päällä kun on liikenteessä eikä tee töitä.
Eilen vastaan tuli letkassa tämmöinen työkone ja meinasin ajaa edessäni ajavan mönkkärin perään, kun sokaistuin. Eikö poliisi valvo näitä kuormaaja-juntteja lainkaan?
virolaisia. Ei tiedä suomen lakeja.
Miksi kaikki auraajat ovat miehiä? Naisten mielestä miehistä ei ole mihinkään ja naiset tekevät kaiken.
Tämän talven ensimmäiset valitukset aurauskoitsijasta lähti jo kaupungille.
Meillä Kainuussa viime talvena auraus oli erään kylän tiellä luokatonta. Tie aurattiin traktorilla joka kävi joskus auraamassa, keskimäärin joka toinen lumipyry. Tien läpi jyrää aamu 6 lähtien iltä myöhään kymmenet hake ja murskerekat jotka jyrää eestaas kaiken lumen polanteeksi. Traktori saattaa käydä illalla, jos käy. Kuitenkaan polanne ei irtoa niin kevyellä vehkeellä. Kertaakaan en nähnyt että tiehöylä tai vastaava olisi kulkenut. Tie oli koko talven kuin perunapeltoa, sitä ei usko jos ei näe. Saa nähdä miten on tänä talvena.
Yleisesti ottaen tiet on hyvin aurattu.
Älä nouse sen aurauskaluston rattiin aikakaan tänään ap, hankkiudu jonnekin psykan polille. Et tosiaankaan ole työkuntoinen. Kaikenlaisia sekopäitä sitä näköjään liikenteen seassa heiluu. Ihme, että vahinkoja sattuu näinkin vähän.
Huvittaa kun jotkut ulisee siitä että keskellä yötä kolistellaan ja välkytellään valoja,mutta samalla pitäisi aamulla klo 7 olla tiet auki.
Vierailija kirjoitti:
Älä nouse sen aurauskaluston rattiin aikakaan tänään ap, hankkiudu jonnekin psykan polille. Et tosiaankaan ole työkuntoinen. Kaikenlaisia sekopäitä sitä näköjään liikenteen seassa heiluu. Ihme, että vahinkoja sattuu näinkin vähän.
Mitähän sekopäistä aloituksessa on? Täysin asiallinen harmituksen aihe. Minuakin kyrsisi töissä asia, mikä ei milloinkaan ole hyvä, vaikka miten sen duuninsa tekisi.
Ei riitä että pihaliittymät on vallin takana, paikallinen tunari veti yhden kadunpätkänkin 50cm vallin taa.
Onko edes mahdollista aursta ilman että valleja tulee? Ei ainakaan niilöä milöä minä olen aurannut. Entä jos aurakuski pysähtyy joka risteyksen putsaamaan, niin silloi.n hän ei ehdi milloinkaan seuraavalle kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko edes mahdollista aursta ilman että valleja tulee? Ei ainakaan niilöä milöä minä olen aurannut. Entä jos aurakuski pysähtyy joka risteyksen putsaamaan, niin silloi.n hän ei ehdi milloinkaan seuraavalle kadulle.
Päätylevy alas liittymän kohdalla, ei tule valleja. Ei niitä kaikissa ole mutta pitäis olla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi auramies oli juuri telkkarissakin ja sanoi, että kaikesta valitetaan: auraamattomuudesta (koska lumessa ei pääse liikkeelle), auraamisesta (tulee lumivalleja) ja siitä, että aurataan liian aikaisin (tulee öistä melua). Eli koskaan ei olla tyytyväisiä auraukseen.
Katsos, kun jonkun tarttisi päästä tiettyyn aikaan kulkemaan, mutta jos koskaan ei ole siihen aikaan aurattu, kuten minun kulmillani, niin potuttaa se lopulta kärsivällisintäkin ihmistä!
Toiset liikkuu jalan ja pyörällä. Olen itsekin joutunut kantamaan pyörääni vallin yli (auraaja vain nauroi kajuutassaan, kun veti vallin pyörätien tukkeeksi) ja olenpa kiskaissut yhden mummunkin vallin keskeltä pois, joka juuttui sinne.
Ja se yöaikaan auraaminen - enpä ole ikinä kuullut öistä auraa! Ei näillä kulmilla ainakaan! Päivälläkin on monta kertaa vielä on auraamatta.
Taloyhtiö on firmaa vaihtanut nykyään vuosittain. Aina sama homma siltikin. Yleensä
Ehkä kuljettaja nauroi handsfree korvassa muille jutuille tai radiojuontajan hassuja hölinöitä. Sattui sitten juuri siinä kohdassa kääntämään katseensa sinuun.
Ennen kunnat hoito itse lumityöt ja homma toimi. Nykyään yksityiset säheltää. Kunnissa on töissä enää tofukeittoa litkiviä läppärin näpyttelijöitä, joiden tärkeä tehtävä on miettiä, ettei liikennemerkeissä vaan erotu sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
miksi aurausta ei voi tehdä viikonloppuisin tai öisin vaan ainoastaan silloin kun on mahdollisimman paljon liikennettä ja lapset koulussa ym.
Ainakin meillä päin auraajat joutuvat odottamaan virallista lupaa lähteä liikkeelle. Eivät saa omin päin lähteä, vaan pitää tietyn senttimäärän ylittyä ensin ja sitten tulee ylhäältä lähtökäsky, olipa kello mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Auran kääntäminen tai päätylevyn käyttö. Pitäisi onnistua ellei ole ihan paska kalusto. Se on vain auraajan tahdosta kiinni tekeekö hommat kunnolla vai ei.
Vierailija kirjoitti:
miksi aurausta ei voi tehdä viikonloppuisin tai öisin vaan ainoastaan silloin kun on mahdollisimman paljon liikennettä ja lapset koulussa ym.
Jos arkena sataa lunta, se on aurattava pois heti eikä vasta viikonloppuna, muuten ihmiset eivät pääse töihin. Jos yöllä sataa lunta ja sen sateen on ennustettu päättyvän aamulla, aurat lähtevät mieluummin liikkeelle siten, että se lumisade on jo loppumassa, jotta ei tarvitse heti aurata uusiksi. Mutta lähtökohtaisesti auraaminen yritetään ajoittaa siten, että tiet on aurattu ennen aamuruuhkia. Tiestöä on vaan sen verran paljon, että aurauskalusto ei ehdi heti joka paikkaan, ja tästä syystä kunnossapitoa on priorisoitu: pääväylät ensin ja tonttikadut sitten kun muualta niille ehditään. Ja jos lunta tulee tajuttomasti koko ajan, sitten ne aurat ajaa myös koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut sitten nämä tärkeät eivät saa nukutuksi, kun aurat kolisee ja moottorit jurnuttaa. Jäteautokuskeilla sama ongelma, kun tyhjentelevät niin aamuvarhain, ettei mammat saa nukuttu säännölliseen puoleenpäivään.
Ja sitten kun astia jätetään tyhjentämättä itketään siitäkin: Ku meillä on roskis niin täynnä. Mihin laitan roskapussit
Kunnan hallitus Sorvan kylässä.