Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratsastus/tallityöt tunteja vastaan

Vierailija
17.12.2024 |

Saako nuoret vielä nykyään tehdä talleilla tallitöitä ja siten tienata ratsastustunteja?

Tuli vain mieleen kun omat tytöt ovat aikoinaan tehneet näin ja saaneet lisätunteja maksettujen tuntien lisäksi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole heppatyttöjen vanhempia linjoilla?

Eräs tuttu nuori haluaisi alkaa ratsastamaan, mutta tiedän ettei perheessä ole ylimääräisiä rahoja. Voisin ostaa starttina esim. 5h ratsastusta, mutta mietin, että voiko hän itse tienata lisää niitä tunteja.

Vierailija
2/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole ihan tallikohtaista. Haravlla tallilla tänä päivänä on henkilökuntaa opastaa ja valvoa näitä innokkaita nuoria ihmisiä. Ja jos kyse on ummikosta kuten aloituksen ymmärrän niin mitähän hyötyä semmosesta tallille olisi. Vastuut on kovat ja laji riskialtis. Talleilla ylipäänsä alkaa olla oikeasti pula maksavista asiakkaista joten ehkä ilmaisen ratsastuksen perässä olevat ei ole se mihin ekana panostetaan. Omalla jo jonkin aikaa ratsastaneet nuoret juoksivat esimerkiki talutustunneilla ja saivat yhden ratsastustunnin ilmatteeksi. 10 talutuskertaa kustansi yhden ratsastustunnin.

Jos haluat heppahullua muistaa niin osta sille alkeiskurssi jollekin tallille. Ne on yleensä sen 10krt mihin mahtuu myös teoriaa ja hevostaitojen opettelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuota edelleen tehdään, tosin täysin tallikohtaista. 

Vierailija
4/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole ihan tallikohtaista. Haravlla tallilla tänä päivänä on henkilökuntaa opastaa ja valvoa näitä innokkaita nuoria ihmisiä. Ja jos kyse on ummikosta kuten aloituksen ymmärrän niin mitähän hyötyä semmosesta tallille olisi. Vastuut on kovat ja laji riskialtis. Talleilla ylipäänsä alkaa olla oikeasti pula maksavista asiakkaista joten ehkä ilmaisen ratsastuksen perässä olevat ei ole se mihin ekana panostetaan. Omalla jo jonkin aikaa ratsastaneet nuoret juoksivat esimerkiki talutustunneilla ja saivat yhden ratsastustunnin ilmatteeksi. 10 talutuskertaa kustansi yhden ratsastustunnin.

Jos haluat heppahullua muistaa niin osta sille alkeiskurssi jollekin tallille. Ne on yleensä sen 10krt mihin mahtuu myös teoriaa ja hevostaitojen opettelua. 

Kiitos vastauksestasi. Täytyy vielä kysellä jos saisin jonkun kimppaan, että saisin tuon 10 kerran kortin ostettua. Muuten menee lahjabudjetti/hlö yli pahasti.

Vierailija
5/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tallin työt pääsääntöisesti kuuluvat omistajalle. Tosin talleille on tunteja joilla tehdään tallitöitä. Tiedän yhden tallin joka yritti saada tunneilla käyviä siivoamaan hevosten tarhat ilmaiseksi, kun omistajat eivät itse viitsineet sitä tehdä. 

Vierailija
6/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan varmistaa, että ostan tunnit sellaiselta tallilta, jossa tuo on mahdollista.

Vierailija
7/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, ettei aloittelijasta ole aina riittävästi apua, jotta voisi tienata lisäratsastusta työllä. Tallilla kun melkein kaikessa työssä pitää olla riittävä hevosenkäsittelytaito, ettei tule vaaratilanteita. Ja sama pätee ratsastukseenkin, aloittelija tarvitsee niin paljon ohjausta, ettei sitä saa oikein mitenkään ilmaiseksi.

Ratsastusta voi saada tallitöitä vastaan tyypillisemmin siinä vaiheessa, kun pystyy käsittelemään turvallisesti hankalampiakin hevosia ja voi ratsastaa itsenäisesti aiheuttamatta vaivaa tai vaaraa. Tai ainakin osaa mennä mukana ratsastustunnilla kuin tunnilla, sen mukaan millä tunnilla ja hevosella on tilaa ja niin, ettei vaadi kauheasti opettajan aikaa.

Vierailija
8/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tallin työt pääsääntöisesti kuuluvat omistajalle. Tosin talleille on tunteja joilla tehdään tallitöitä. Tiedän yhden tallin joka yritti saada tunneilla käyviä siivoamaan hevosten tarhat ilmaiseksi, kun omistajat eivät itse viitsineet sitä tehdä. 

Olet oikeassa, että päävastuu on tietysti omistajilla. Lähinnä meidänkin tytöt tekivät karsinoiden siivousta ja talutusta.

Vierailija
9/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan varmistaa, että ostan tunnit sellaiselta tallilta, jossa tuo on mahdollista.

No miksi pitäisi päästää joku nuori sähläämään hevosten kanssa kun alan oppilaitoksista tulee harjoittelijoita jatkuvalla syötöllä?

Vierailija
10/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni kävi aikoinaan paikallisella tallilla.

Siivosi ja ruokki neljästi viikossa joka viikko, riimut sai ihan itse ostaa jos meinasi taluttaa ja satulat sai rasvata, kunhan oli itse ostanut valjasrasvan.

Palkaksi sai silitellä hevosta, selkään ei saanut mennä kun oli kokematon ratsastaja.

Mun mielestä uskomatonta paskaa ja törkeää hyväksikäyttöä.

Vierailija
11/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole heppatyttöjen vanhempia linjoilla?

Eräs tuttu nuori haluaisi alkaa ratsastamaan, mutta tiedän ettei perheessä ole ylimääräisiä rahoja. Voisin ostaa starttina esim. 5h ratsastusta, mutta mietin, että voiko hän itse tienata lisää niitä tunteja.

Varmaan aika tallikohtaista ja täytyy myös muistaa turvallisuus. Hevonen on iso ja tietyllä tavalla vaarallinen eläin. Kokemattomalle vielä vaarallisempi.

Oma tyttö tienaa ilmaisia ratsastuksia mm siivoamalla karsinoita, mutta tämäkin usein vaatii hevosen siirtelyä tai ahtaassa tilassa olemista samaan aikaan.

Riskit ovat olemassa ja sitä isommat mitä kokemattomampi. Samoin itsenäisen ratsastuksen kanssa. Pitää tietää mitä tekee.

Oma tytär on harrastanut nyt noin kymmenen vuotta ja kerran loukkaantunut tiputtuaan säikähtäneen hevosen selästä. Kuolematkaan eivät ole tässä harrastuksessa tavattomia ja vakavat loukkaantumiset enemmän kuin mahdollisia.

Vierailija
12/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tallilla jo vähän kokeneemmat voi tienata itselleen tunteja sillä, että käyvät taluttamassa alkeistunnilla. Mutta kaikki riippuu ihan tallista. Käy kysymässä. 

Vierailija
13/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni kävi aikoinaan paikallisella tallilla.

Siivosi ja ruokki neljästi viikossa joka viikko, riimut sai ihan itse ostaa jos meinasi taluttaa ja satulat sai rasvata, kunhan oli itse ostanut valjasrasvan.

Palkaksi sai silitellä hevosta, selkään ei saanut mennä kun oli kokematon ratsastaja.

Mun mielestä uskomatonta paskaa ja törkeää hyväksikäyttöä.

Kenen aloitteesta kävi siellä? Onhan se tavallaan hyväksikäyttöä, mutta jos ei osaa ratsastaa, niin ei voi päästää selkään, kun se on ihan hirveän vaarallista. Tallinpitäjien kannalta nämä osaamattomat innokkaat eivät ole mitenkään toivottavia, heitä kun pitäisi ehtiä valvoa kuin taaperoikäistä lasta. 

Vierailija
14/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin yksityisistä 1-2 hevosen talleista varmasti  saa työtä vastaan ratsastaa. Mutta silloin pitää ehdottomasti olla vakuutukset kunnossa lapsella ja pitää aina olla tiedossa, minne lapsi on ratsastamassa eikä ilman puhelinta tai mielellään seuraakaan saisi lähteä.

Vierailija
15/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja-ajatuksena tuo ei ole kovin toimiva, koska tosiaan 10h alkeiskurssin jälkeen on ihan toivotonta jatkaa ilman rahaa. Jos saa kerättyä sopivan kimpan, jotta jatko voidaan järjestää esim synttärilahjana, sitten on toimivampi ajatus. 

Vierailija
16/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääk...nyt kun luen vastauksia niin pitäisiköhän vaan ostaa keppihevonen..?

Omilla tytöillä heppaharrastus sujui kivasti ja vältyttiin isommilta onnettomuuksiltakin, mutta tosiaan jos tutun lapsi loukkaantuu minun ostaman lahjan kautta.

ap

Vierailija
17/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin yksityisistä 1-2 hevosen talleista varmasti  saa työtä vastaan ratsastaa. Mutta silloin pitää ehdottomasti olla vakuutukset kunnossa lapsella ja pitää aina olla tiedossa, minne lapsi on ratsastamassa eikä ilman puhelinta tai mielellään seuraakaan saisi lähteä.

No enpä antaisi kokemattoman ratsastaa hevostani tallitöitä vastaan. Ei  e työt nii  iso asia ole, vaan osa harrastusta. Kuvaamassasi tapauksessa minun aikani menisi sen aloittelija  neuvomiseenja vaihtimiseen.

Monikaan hevonen ei ole sellainen, millä kokematon voi tuosta noin vain ratsastaa yksin jonnekin. 

Vierailija
18/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi pitäisi päästää joku nuori sähläämään hevosten kanssa kun alan oppilaitoksista tulee harjoittelijoita jatkuvalla syötöllä?

Nämä aloittelijat laitetaan lapioimaan lantaa sillä aikaa, kun hevoset on muiden ratsastettavina. Monella tallilla tuon työn tekee nuoret, joille jotenkin saadaan iskostettua, että lannanmättö kuuluu osaksi ratsastustuntia. Oma tyttö kävi tunneilla (joku 10 kerran alkeiskurssi sekin), mutta sai ratsastaa vain kahdesti, muun ajan siivosi tallia ja huolsi varusteita. Kovasti tallinpitäjä ihmetteli, miksi ei jatka, harrastushan on hyvä. Vastasin, että en katso fiksuksi maksaa siitä, että lapsi mättää lantaa kärryihin ja tätä kutsutaan ratsastustunniksi.

Vierailija
19/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallilla, jossa tyttäreni ratsastaa, voi ansaita tunteja auttamalla alkeistunneilla varustamisessa ja taluttamisessa. Käytännössä pitää olla käynyt pidempään tunneilla, että kykenee siihen eli on riittävästi osaamista. Lisäksi näiden ilmaistuntien ansaitsemiseen menee aika pitkään, joten pelkästään niiden varaan ei voi laskea. Ja kyllä opettajat taitavat antaa tehtävät aktiivisille ja paljon tallilla touhuaville lapsille, joiden tietävät osaavan hommat.

Vierailija
20/24 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdäkseni kulttuuri on viimeisten vuosikymmenien aikana muuttunut ratsastuskouluilla enemmän turvallisuusnäkökulman huomioivaksi, ja siinä missä parikymmentä vuotta sitten monet melko pienetkin lapset saivat mahdollisesti tallitöitä ja taluttajahommia vastaan jokusen ratsastuskerran silloin tällöin, nykyään palkataan mieluummin kokeneempi harrastaja/ammattilainen tekemään ne hommat ja muutenkin ollaan tarkempia siitä, miten paljon ne tuntilaiset itsekseen käsittelevät hevosia. Ennen taidettiin ihan poikkeuksetta ratsastuskouluissa itse harjata ja varustaa hevonen tunnille, kun taas nykyään monella tallilla on jo tässäkin siirrytty siihen, että työntekijä/yrittäjä itse varustaa hevoset valmiiksi ja näitä juttuja harjoitellaan valvotusti heppakerhossa tmv.

Tallikohtaisia eroja varmasti on, mutta jos kyseessä on aloittelija, en pidä kovin todennäköisenä, että 5-10 kerran jälkeen siitä talliavusta olisi juurikaan hyötyä, kun jo pelkästään ne askareet, joihin ei liity hevosen käsittelyä pitäisi sitten tehdä itse uudestaan perässä. 

Aina voi tietysti kysyä, ja ehkä sellaisiakin ratsastuskouluja vielä löytyy, joissa tämäkin on mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän