Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koululaiset: "tekisitte joskus kunnon kotiruokaa, kuten ranskalaisia ja nakkeja"

Vierailija
17.12.2024 |

Einekset ovat nykypäivän kotiruokaa ja kertoo hyvi sen miksi väestö lihoaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6b83beb0-44e6-481e-928b-613502221bf4

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä että tuo kuvottava rössypottu on jäänyt listasta pois. Voin vain kuvitella...

Aikanaan samaa kauhua olivat punajuurivatkuli ja tilliliha. Jumalauta, kuin purkkaa oli se liha.

Klimppisoppa! Vieläkin traumoja siitä. Ja lautanen piti syödä tyhjäksi tai joutui jälkkäriin :(

Vierailija
22/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rössypotut on aivan superhyvä ruoka. Kannattaisi maistaa ennen moittimista. 

Ei oo. Koulussa rössypottupäivä oli kammopäivä ainakin ala-asteella, jolloin ei saanut itse annostella ruokaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tehnyt ruuat itse. Kerran väänsin tässä lihapullia, niin yläasteikäinen tytär vähän näytti nurinkurin naamaa. Tiedän, ettei ole jauhelihan ystävä, mutta välillä syödään muittenkin ruokia.

Hän totes, että saako niistä mitenkään saman makuisia kuin koulussa?

Ei saa. Jutustelu ei jatkunut, kun en naurultani voinut. Myöhemmin einespyöryköitä ja pyysin lukemaan valmistusaineet. Kyllä pikkasen tökkäs koneellisesti irroitetun lihan kohdalla, sisäelimet ja kanannahkan. Niinpä lihapullia! Kyllä se ne söikin tuumas, että fiksuuhan se on käyttää muutkin osat kyllä.

Seuraavalla kerralla tein kanan jauheliasta pyörykät (n. 20% laitoin possua rasvan takia), niitä  tytärpiti herkkuna.

Ei se eines ollutkaan se juttu, mutta hoksasin, että einespyöryköissä on niin paljon kanaa, että se makuhan on enemmän kanaisa.

Mitä ranuihin tulee, en ole aikuisikänäni kotiin ostanut niitä pakkasessa myytäviä jauhopötköjä. Enkä ole tehnyt, liikaa hommaa (tyttären lisäksi neljä poikaa). Vien sitten kerran kuussa ulos syömään ranskalaisensa.

Vierailija
24/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rössypotut on aivan superhyvä ruoka. Kannattaisi maistaa ennen moittimista. 

Olen maistanut. 🤮

Vierailija
25/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys oli, että kokoliharuuat eivät maistu, ei karjalanpaisti eikä lihapadat. Nykylapset eivät ole saaneet niitä kotona joten eivät ole tuttuja.

Sen sijaan lasagnet, kalapihvit ja erityisesti puurot maistuvat. Puurojen niin suuri suosio oli isoin yllätys 

Weetee keittelee puuroa kotonaan kun on helppoa ja halpaa...

Terveellisempää puuro kuin karjalanpaisti.

Vierailija
26/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lihoaa."

Lihoo!

Vierailija
27/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kouluruokailussa itsekin syövänä minua hämmästytti tuossa jutussa se, että nykypäivänä lapset eivät söisi lihakastikkeita, kuten karjalanpaistia tms. Mistä he sen tietävät, eihän koulussa ole tuollaisia oikeita liharuokia ollut sitten 1990-luvun edes tarjolla. 

Vierailija
28/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkara ja perunamuusi. Jauhelihakastike ja perunamuusi. Hyvä makaronilaatikko. Hyvä salaatti.

Siinäpä ne suosikit.

Vierailija
29/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys oli, että kokoliharuuat eivät maistu, ei karjalanpaisti eikä lihapadat. Nykylapset eivät ole saaneet niitä kotona joten eivät ole tuttuja.

Sen sijaan lasagnet, kalapihvit ja erityisesti puurot maistuvat. Puurojen niin suuri suosio oli isoin yllätys 

Mua ei yllätä puuron suosio, itsekin pidin koulussa siitä aina eniten. Suurin osa jättikeittiöiden laitosruoista on loputtomiin halpuutettuja heikkoja esityksiä, mutta puuro on lähtökohtaisesti halpaa ja kuten jutussa sanottiinkin, jättikattiloissa jopa paremmin hautunutta kuin kotona.

Voi olla, ettei ole niinkään kotien tottumuksista kiinni maku, vaan kuoritut perunat nahkiintuu odottaessa helposti ja kallis kokoliha on laitoksissa halvinta mahdollista eli laatu väistämättä beetä. Monessa muussa ei laitoskeittiö eroa niin isosti. 

Vierailija
30/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupasta vaan haetaan paistopisteen donitseja ja energiajuomia.

Vierailija
31/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista tämä kouluruokakeskustelu.

Välillä väitetään, että perunat ovat kumimaisia ja makaronilaatikossa on raakoja makaroneja ja kotka lilluvat liemessä.

Nyt sanotaan, että lihakastikkeet eivät kelpaa.

Vierailija
32/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mössöä syödään, mössöä kasvaa. On se kumma kun lapset päättävät mitä aikuiset tekevät. Mitä jos ihmiset jotka tietävät ravinnosta jotain kuitenkin päättäisivät asiat.

Lapset voivat olla syömättä, jos ei maistu ja kun homma ei tule muuttumaan niin lopetetaan koko ruokailu. Vanhemmat voivat sen jälkeen miettiä samalla kun pakkaavat eväitä lapsilleen että missä mentiin metsään. 

Miksi pitää pakata eväät mukaan? Koulut on nykyisin suuria, välituntivalvonta olematonta. Kyllä sellainen 600 oppilasta alkaa jo olla asiakasmäärä, jolle kannattaa mennä myymään pizzanpaloja ja hampurilaisia aidan äärelle 2 tuntia päivässä.

Vierailija
33/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makkara ja perunamuusi. Jauhelihakastike ja perunamuusi. Hyvä makaronilaatikko. Hyvä salaatti.

Siinäpä ne suosikit.

No ei ainakaan koululaisilla. Ei tuollaisia yhdistelmiä siellä edes tarjota, ainakaan täällä Helsingissä. Makkaraa on kai kerran vuodessa, vappuna, ei aina silloinkaan. Jauhelihakastiketta ja perunamuusia ei yhdistelmänä koskaan. No makaronilaatikkoa joskus on.

Koululaisten suosikkiruokia taitaa olla vuodesta toiseen puuro, pinaattiletut, kalapuikot, ne ainakin.

Vierailija
34/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mössöä syödään, mössöä kasvaa. On se kumma kun lapset päättävät mitä aikuiset tekevät. Mitä jos ihmiset jotka tietävät ravinnosta jotain kuitenkin päättäisivät asiat.

Lapset voivat olla syömättä, jos ei maistu ja kun homma ei tule muuttumaan niin lopetetaan koko ruokailu. Vanhemmat voivat sen jälkeen miettiä samalla kun pakkaavat eväitä lapsilleen että missä mentiin metsään. 

Juu verorahat kaadetaan kouluruokaan jota kukaan ei syö vaan menee roskiin mutta oppivathan! 

Vierailija
35/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kouluruokailussa itsekin syövänä minua hämmästytti tuossa jutussa se, että nykypäivänä lapset eivät söisi lihakastikkeita, kuten karjalanpaistia tms. Mistä he sen tietävät, eihän koulussa ole tuollaisia oikeita liharuokia ollut sitten 1990-luvun edes tarjolla. 

Mun lasten koulussa on karjalanpaistia! Se on käytännössä lanttu-, peruna- ja porkkanalohkoja lihaliemessä, ei lainkaan lihaa.

Vierailija
36/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä että tuo kuvottava rössypottu on jäänyt listasta pois. Voin vain kuvitella...

Oululaiset on kummaa porukkaa, kun tuollaista sontaa syövät.

Se rössy on kyllä lähes samaa tavaraa kuin kuuluisa musta makkara Tampereella

Vierailija
37/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 80-luvun lapsi ja meillä tehtiin useinkin kotona kokolihaa, karjalanpaistia jne. Silti lapsena ja pitkälle nuoruuteen mitkään kokoliharuuat eivät maistuneet, vaan koostumus tuntui suussa ihan hirveälle ja maku liian voimakkaalle. En muista, että kukaan kavereistakaan olisi tykännyt kokoliharuuista, vaan kyllä ne herkästi jäi koulussa syömättä tai korkeintaan maisteltiin vähän. Nyt aikuisena maku on muuttunut monessakin asiassa ja parasta on kunnon pihvi tai paisti.

Puurot olivat suosittuja jo omassa lapsuudessa kouluruokana.

Vierailija
38/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieltä ei myöskään nykyään osata ja se kertoo hyvin sen miksi väestö kirjoittaa "lihoaa".

Vierailija
39/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maamme on sairas. Pahasti.

Suoraan sanottuna kouluruoasta voisi minun mielestäni luopua, kun kerran terveellinen ja eettinen ravinto ei kelpaa. "Äiti äiti, isä isä, keittolan pahat sedät ja tädit syrjivät minua, kun en saanut nauravia nakkeja ja nugetteja!"

En halua nähdä tulevaisuuttamme.

Tulevaisuus on woken.

Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja ja pidän niin sanottuja woke-arvoja tärkeinä: tasa-arvon, ympäristön ja suvaitsevaisuuden puolesta tehty työ on aina tärkeää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö minulla alkaisi pinna palaa jatkuvan lässytyksen, sössötyksen ja kyynelehtimisen kanssa. Kansan selkäranka on katki, eikä niitä nikamia taideta enää korjata. Nykyilmapiiri on sietämätön. Olen vegaani,  joka ei kehtaa myöntää olevan

Tsiisus ihmiset, onko teillä dementia!?

Tasa-arvossa, ympäristön suojelussa ja suvaitsevaisuudessa ei ole mitään wokea eikä mitään uutta. Mehän olemme eläneet niiden keskellä koko ikämme! Käsi ylös 1900-luvulla syntynyt, joka ei noiden tärkeyttä omaksunut jo viimeistään päiväkodissa tai ala-asteella! Perusasioita kaikille aika 2010-luvun lopulle asti.

Kunnes tuli - woke.

Wokea on tavallisten ihmisten syyllistäminen olemassaolostaan ja eriarvoistaminen ihon sävyjen, uskonnon ja sukupuolen perusteella (intersekt. feminismin kehä) , rodullistaminen, rodullistettujen asettaminen valkoisen heteron yläpuolelle koska hänhän on kehän mukaan kärsinyt, ihmisen sukupuolen päättäminen itse ja oikeus mennä naisten sekaan miehenä, joka tuntee itsensä naiseksi, drag-miesten esittely lapsille, drag-lasten esittely miehille (kts. Helsingin kulttuuriviikon k18-leffa), sensitiivisyyslukijat, nuorten naisten päättämä Turvallinen Tila jne. Välinpitämättömyys ympäristöstä, mutta ilmaston käyttäminen motiivina politiikassa. Kts. Diesel-katumaastureilla ajavat lentokoneessa asuvat populistit.

Opetelkaa ihmiset termit ja menkää vähän pintaa syvemmälle ideologioihin ennenkuin ilmoitatte tunnustavanne niitä!

Vierailija
40/43 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oululaiset on kummaa porukkaa, kun tuollaista sontaa syövät.

Se rössy on kyllä lähes samaa tavaraa kuin kuuluisa musta makkara Tampereella

Molempia olen syönyt. Musta on herkkua, mutta rössy eli veripalttu kuuluu sinne, minne aurinko ei ikinä paista.