Kasvi-ihmiset
Olen ihan nyyppä kaikissa kukka-asioissa. Nyt kuitenkin innostuin istuttamaan gladioluksen sipuleita ja ovatkin kasvaneet komeiksi. Istutaan ne nyt ulos, mutta kun ovat tosiaan noin puoli metriä pitkiä, niin tarvitsevat tukea. Voiko sitomislankana käyttää esim villalankaa, vai pitääkö olla jotain erityistä narua? Varmasti ihan pöljä kysymys monen mielestä, mutta tämä onnnistumiseni on niin harvinaista, etten halua mokata tässä vaiheessa. :)
Kommentit (10)
Ja pitääkö ne taimet nyt istutettaessa kastella ihan läpimäriksi? Löysin ristiriitaisia neuvoja.
Villalanka on aivan liian ohutta ja vahingoittaa varsia.
"koska gladiolukset ovat korkeita ja niiden kukinnot painavia varsinkin sateella, ne vaativat usein jotain tukea. Tueksi käyvät puukepit tai pajukehät. Ruukkuun tiuhaan istutetut gladiolukset voi sitoa nipuksi vaikkapa kauniilla nauhalla"
Vierailija kirjoitti:
"koska gladiolukset ovat korkeita ja niiden kukinnot painavia varsinkin sateella, ne vaativat usein jotain tukea. Tueksi käyvät puukepit tai pajukehät. Ruukkuun tiuhaan istutetut gladiolukset voi sitoa nipuksi vaikkapa kauniilla nauhalla"
Niin. Istutan ruukkuun, mutta mitä tuo "kaunis nauha" sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Istutan ruukkuun, mutta mitä tuo "kaunis nauha" sitten on?
En edes tajunnut, että nauhan pitää olla kaunista. Minulle olisi riittänyt ihan esimerkit sopivista naruista.
Ilmeisesti kasvi-ihmiset eivät itsekään tiedä. No mie otan riskin. Leikkaan jostain vanhasta trikoopaidasta suikaleita, koska villalanka ei käy. Tosin sehän ei välttämättä ole kaunis, kuten minua ohjeistettiin. Vai pitäisikö minun tosiaan ottaa se kaunein nauha minkä löydän? Taitaa olla lahjanarua.
Juu. Se on tärkeää, että nauha on kaunis, kuten ohjeistuksessa lukee. :D
Luulin että kysyt kasvi-ihmisistä jotka ovat pitkiä ja honteloita, miten ne tuetaan kepillä. Melkein luonnonhenkiä. Mutta onkin kyse ilmeisesti puolimetrisistä kasveista.
Leveällä lahjanarulla laittaisin. Minä en ole oikeastaan koskaan saanut niitä kukkimaan, joten en taida olla paras neuvoja tässä asiassa.
istutan*