Voiko isän runsas alkoholin käyttö vahingoittaa siittiöitä niin, että vauva syntyy kehitysvammaisena.
Jos vahingoittunut siittiö hedelmöittää munasolun, niin voiko lapsi syntyä kehitysvammaisena. Minun mieheni juo paljon.
Kommentit (32)
Kyllä. Minun. isä. ja äiti tekivät. minua aikoinaan. kovassa. humalassa. Siksi. Olen. Pää.vikai.nen. isäni. Kääntyi uskoon. Ja toivoon. Olemme. Kaikki. Täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jotain perimälle tekee. Isoisäni joi kertomusten mukaan kuin sieni. Äitini ja kaikki hänen sisaruksensa syntyivät jollain tapaa viallisina. Itselläni on Asperger. Serkuillani on nepsy-vaivoja. Kyllä se vaikuttaa ja viina on itsensä pirun keksintö jonka kieltolakia ei olisi pitänyt koskaan kumota.
Ehkä jo isoisäsi oli nepsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jotain perimälle tekee. Isoisäni joi kertomusten mukaan kuin sieni. Äitini ja kaikki hänen sisaruksensa syntyivät jollain tapaa viallisina. Itselläni on Asperger. Serkuillani on nepsy-vaivoja. Kyllä se vaikuttaa ja viina on itsensä pirun keksintö jonka kieltolakia ei olisi pitänyt koskaan kumota.
Ehkä jo isoisäsi oli nepsy.
Olin hyvin pieni kun pappa kuoli. En sillä lailla pystynyt analysoimaan häntä. Eikä assia osattu diagnosoida vielä Kekkosen Suomessa.
Eikös se alkoholi vaikuta solujen jakautumisvaiheessa?
Voi. Uusien nykytietojen mukaan on tullut ilmi, että isän elintavat vaikuttavat monilta osin tulevaan lapseen yhtä paljon, kuin äitikin. Tätä on aikaisemmin vaan tykätty tutkia lähes pelkästään naisilla, kun on kuviteltu että vain sillä on väliä ja mies voi siitellä terveitä lapsia suurin piirtein ikuisuuteen asti. Usein lapsettomuuskin johtuu nimenomaan miehestä.
Alkoholi vaikuttaa siittiöiden laatuun, liikkuvuuteen ja määrään. Eli hedelmöittymistä ei edes tapahdu. Tai jos tapahtuu, niin huonolaatuiset alkiot surkatuvat pois.
Siittiöitä uusiutuvat 6 viikossa, eli parin viikon sleä putki ei paranna asiaa. Vaaditaan enemmän.
Näin meillä, syynä tosin osittain ehkä alkoholi mutta myös sairaus. 8vko hyvin vähällä alko määrällä, lähes alkottomalla, ja kaikki parani, pääsimme jatkamaan ivf-hoitoja.
Alkoholin lisäksi myös miehen tupakointi vaurioittaa siittiöiden rakennetta ja perimäainesta, mikä aiheuttaa mm. neuropsykiatrisia häiriöitä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedon mukaan myös isän ikä ja elintavat vaikuttavat tulevan lapsen terveyteen. Raitis äiti voi saada alkoholivaurioisen vauvan.
Juoppo mies ei ole muutenkaan hyvää isäainesta.
Ettäkö raitis äiti voi saada FAS-lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedon mukaan myös isän ikä ja elintavat vaikuttavat tulevan lapsen terveyteen. Raitis äiti voi saada alkoholivaurioisen vauvan.
Juoppo mies ei ole muutenkaan hyvää isäainesta.
Ettäkö raitis äiti voi saada FAS-lapsen?
Kyllä, tutkimusten mukaan näin voi käydä. Molempien vanhempien tulisi lopettaa kaikkien päihteiden käyttö jo pari kuukautta ennen hedelmöittymistä.
Isän siittiöillä saattaa olla vaikutusta myös syntyvään lapseen. Vanhat isät saavat useimmin down-lapsia kuin nuoret isät. Sperman luovuttajiksi keipaa vain nuoret miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännissä ne siittiöt ei löydä munasolua.
Ja tuskin liikkuvat juurikaan.
Lisäksi voi mennä vika reikään. Lapsesta tulee insinööri.
Olin hyvin pieni kun pappa kuoli. En sillä lailla pystynyt analysoimaan häntä. Eikä assia osattu diagnosoida vielä Kekkosen Suomessa.