Pakastimessa ollut kallis gluteeniton piparkakkutaikina eräpvm 2023, voiko syödä suoraan taikinaa?
Löysin pakastimesta kalliin Moision gluteenittoman piparakkkutaikina, jossa eräpvm ollut 2023, vuosi sitten.
Voisiko tätä taikinaa kuitenkin syödä suoraan, siis en leivo, vaan suoraan, olisiko ok vai onko voinut pilaantua?
Koko ajan taikina ollut pakastimessa.
Kommentit (14)
No ei ne taikinat nyt nii n kalliita ole, että riskejä kannattaa ottaa.
Vuoden vanhaksi mennyt taikinaa sitten pitäisi ryhtyä paistamatta syömään. Mitäs jos paistat niistä pipareita ja syöt ne jos maistuu. Ja osta kaupasta uutta, jos pitää ehdottomasti raakana syödä.
Mulla on viikon vanhaksi mennyttä jauhelihaa kaupassa, voiko syödä tartar-pihveinä raakana?
Pakastimessa ruoka säilyy syömäkelpoisena lähes ikuisesti. Koostumus muuttuu, joten koostumuksen muuttuminen on se kriteeri, että onko pakastettu ruoka syömäkelpoista. Sinun pitää siis itse päättää, että syötkö ;)
Mitä väliä, vaikka se olisi ollut kallis, jos et ole muistanut sen olemassaoloa? Ja kuinka kallis muka on joku taikinaklimppi? Heitä roskiin, ettei mene joulu ripulissa.
Vierailija kirjoitti:
Pakastimessa ruoka säilyy syömäkelpoisena lähes ikuisesti. Koostumus muuttuu, joten koostumuksen muuttuminen on se kriteeri, että onko pakastettu ruoka syömäkelpoista. Sinun pitää siis itse päättää, että syötkö ;)
No ei säily ikuisesti. Joitakin kuukausia.
Kiitti vastauksista. Söin nyt sitä kuitenkin, ei maistunut härskiintyneeltä. Mutta laitan loput roskiin. En siis syönyt liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei säily ikuisesti. Joitakin kuukausia.
Ihapaskaa. Pakastimessa ei pöpöjä synny miljoonassakaan vuodessa,
Se nyt pakkasessa miksikään mene. Itse söin pari vuotta sitten päiväyksen mukaan vanhentunutta sikanautasäilykettä ja ihan hyvää oli vielä.
Minulla jäi piparkakkutaikina vuodeksi pakastimeen ja rasva oli härskiintynyt. En muista maistoiko sitä paistettuna, mutta pilaantuneen rasvan haju ei lähtenyt pois leivinalusesta.
Kokeile maistuuko pahalta.
Jos raakaa taikinaa syö liikaa, vaikka tuorettakin, saattaa saada vatsan kipeäksi. Kokemusta on.