Näin paljon maksaa meille se Apotti järjestelmä.
Paljonko Apotti maksaa vuodessa?
Apotti-hankkeen kokonaiskustannus, sisältäen tuotantokustannukset, on noin 626 miljoonaa euroa. Apotti-järjestelmän käyttökulujen eli päivitysten, jatkuvan kehittämisen, ylläpidon, tuen ja koulutusten arvioidaan maksavan 86 miljoonaa euroa vuodessa. Se vastaa 1,2 %:a vuosittaisista sote-menoista.
Apotti UKK: Usein kysytyt kysymykset
Eli hoitajille ei makseta palkkaa lisää ja hoitajia vähennetään. Ja terveyskeskuksia kuolee tämän kalliin järjestelmän vuoksi. Koko terveydenhuolto täysin kuralla tämän kalliin Apotti-järjestelmän vuoksi. Ja kansalaiset nämä maksaa.
Kommentit (29)
Apotti ei edes toimi, kun sinne pitää heti alkuun kirjoittaa, että miltä potilas näyttää, että onko hyvin pukeutunut, onko kynsilakkaa, ehkä käynyt kampaajalla tai ehkä potilaalla hieno käsilaukku tai reppu ym. ns. "hauskaa?" Apotti-järjestelmä tuhosi lääkärin työt ja myös hoitajien työt. Eli kukaan ei oikeasti voi enää keskittyä oikeaan työhönsä, kun tämä paska tietokone ohjelma tuli. Mutta toki aikaisemmin hoitajille laitettiin tietokone ja sellainen painava, että milloin tulet milloin lähdet ja mitä olet tehnyt. Eli hoitajien työtä alettiin suureesti kyttämään, että teetkö ihan oikein työt ja millä ajalla? Näin mukamas säästetään rahaa, mutta moraalista ja etiikasta viis.
Julkisten varojen holtiton tuhlaus ja väärinkäyttö osataaan Suomessa.
Sun luvut on jo vanhentuneita.
Oikeasti miljardi egee on jo rikki kustannusten suhteen.
Mikä olisi sopiva hinta tuollaiselle tietojärjestelmälle?
Vierailija kirjoitti: Mikä olisi sopiva hinta tuollaiselle tietojärjestelmälle?
Ei kai tuo sinällään olisi paha hinta toimivasta järjestelmästä, mutta ymmärtääkseni se ei oikein toimi esitellyllä tavalla.
Mutta ihan puhdas verokirstun ryöstöhän tuossa(kin) on kyseessä, kuten nykyään aikalailla kaikki suuremmat projektit, missä valtio on maksajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mikä olisi sopiva hinta tuollaiselle tietojärjestelmälle?Ei kai tuo sinällään olisi paha hinta toimivasta järjestelmästä, mutta ymmärtääkseni se ei oikein toimi esitellyllä tavalla.
Mutta ihan puhdas verokirstun ryöstöhän tuossa(kin) on kyseessä, kuten nykyään aikalailla kaikki suuremmat projektit, missä valtio on maksajana.
Aivan. Vastaamon jälkeisessä maailmassa kukaan ei voi luulla että potilastietojärjestelmä voi olla halpa.
Vierailija kirjoitti: Mikä olisi sopiva hinta tuollaiselle tietojärjestelmälle?
Sitä en osaa sanoa mutta virossa vastaava systeemi maksoi 10 miljoonaa. Siinä on se oleellinen ero että se toimii.
En edes kestä katsoa näitä lukuja, sillä en ole koskaan työskennellyt niin huonon järjestelmän kanssa.
Mikä on apotin tarkoitus? Työntekijät ei ole aktivoineet viestimahdollisuutta, onko edes työntekijöitä.
Vai onko pääasia kokoajan ollut että joku päättäjän sukulaispoika nörtti konsultti saa isot rahat. Todella isot.
Olis Hannu Karpolla töitä. Nuoremmista ei ole hyödylliseen journalismiin.
Apottia käytetään myös sosiaalityössä. Hidastaa työntekoa, sanotaan sielläkin.
Eikö tuohon käyttöön kouluteta lainkaan?
Vierailija kirjoitti: Eikö tuohon käyttöön kouluteta lainkaan?
Koulutetaan, mutta apotin koulutusympäristö ei vastaa oikeaa ympäristöä.
Ja kaikkein surullisinta tässä kaameassa Apotissa on se, ettei vastuulliset joudu koskaan tilille sen hankinnasta. Koska se prosessi ei kestä päivänvaloa!
No ei ole sitten ihme, etteivät hoitajat joulupuuroaan saa. Jostainhan se on säästettävä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikkein surullisinta tässä kaameassa Apotissa on se, ettei vastuulliset joudu koskaan tilille sen hankinnasta. Koska se prosessi ei kestä päivänvaloa!
Jep, mun mielestä koko hankinnassa ja kauheassa hyssyttelyssä, työntekijöiden uhkailuissa haiskahtaa korruptio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikkein surullisinta tässä kaameassa Apotissa on se, ettei vastuulliset joudu koskaan tilille sen hankinnasta. Koska se prosessi ei kestä päivänvaloa!
Jep, mun mielestä koko hankinnassa ja kauheassa hyssyttelyssä, työntekijöiden uhkailuissa haiskahtaa korruptio.
Enemmän kuin haiskahtaa
Paljonkohan Sarastia on tullut maksamaan Helsingille ylimääräistä?
Huonot tietojärjestelmät huonontavat yleislääkärin tavallista vastaanottoa pitävän lääkärin työtehoa määrällisesti n. 40-50%
-90-luvun järjestelmillä otin vastaan tavanomaisia tk-potilaita vartin välein. Eli 20-25 työpäivässä. Ehti katsoa ihmistä silmiin ja olla vuorovaikutuksessa, ei pelkästään tuijottaa ruutua.
Laadullisestikin työ kärsii, kun joutuu käytännössä tuijottamaan ruutua koko ajan. Potilaita hoitaa samalla kuormituksella 12-14 päivässä. Potilaat eivät koe tulevansa kuulluiksi, kohdatuiksi ja vakavasti otetuiksi. Tavalliset itsestään paranevat oireet jäävät kalvamaan ja poikivat uusia käyntejä, tehdään tutkimuksia yms.
Ennaltaehkäisevä työ sairausvastaanoton sivutyönä on vitsi. Ennen koulutettiin potilaalta kysymään oliko tällä vielä jotain mielen päällä ennen vastaanoton päättämistä. Nyt tk:ssa ilmoitetaan, että yksi asia per käynti.
Näiden tietojärjestelmien hinta on peanuts siihen vahinkoon verrattuna mitä ne tekevät työn määrälliselle ja laadulliselle tuottavuudelle. Paljon puhuttu todistusten ja lausuntojen kirjoittelu on myös mitätön "menoerä" sinällään. Ongelma on se, että hyvällä järjestelmällä vaikka sairauslomatodisuksen teki ja tulosti 3-4 klikkauksella muutamassa sekunnissa. Nyt se vielä 1-2 minuuttia. Sama koskee reseptejä, labralähetteitä yms.
Lääkärinä ihmettelen, ettei tästä juuri puhuta. Nykysysteemeillä heitetään kankkulan kaivoon tuhansien lääkärien työpanoksen verran resurssia vuodessa. Koskenee muitakin ammattikuntia.
Soita tukkarireggae 🕺🏼