Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näärännäpystä tuli luomirakkula. Kestänyt nyt noin 2 kuukautta.

Vierailija
16.12.2024 |

Alkoi äkillisesti kipeällä patilla, tuli niinkuin hetkessä yläluomeen noin 2 kuukautta sitten.

Laitoin risiiniöljyä, kipu lähti. Patti on ja pysyy, muuttunut kovaksi ja kivuttomaksi.

Apteekista hain jotain näärännäppyvoidetta alussa, farmaseutit sanoivat, että näärännäppy.

Lääkärissä en ole vielä käynyt. 

Sen verran googlasin Terveyskirjastosta eilen, että tämmöiseen pitkittyneeseen luomirakkulaan hoidoksi lääkäri antaa ensin sen, että pitää laittaa lämpöhaude 15 min aamulla ja illalla viikon ajan. Jos sekään ei auta, tulee antibioottivoidetta. Joskus voidaan sitten avata kirurgisesti luomi ja poistaa märkäpesäke.

Ajattelin nyt vielä viikon ajan kokeilla tuota lämpöahaudetta ja pistää risiiniöljyä. Risiiniöljy on antibakteerinen öljy.

Ajattelin, että onko joku kotikonstein saanut tämmöisen pitkittyneen luomirakkulan pois vai täytyykö mennä lääkäriin?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi nopeasti, muutamassa päivässä, kun kastoin vanua niin kuumaan veteen kuin silmä sieti ja pidin sitä märkää kuumahaudetta sen näpyn päällä. Käytin kuumavesihaudetta näpyllä monta kertaa. Ja ihan tuoksutonta perusvoidetta välillä laitoin kevyen sipaisun, jos alkoi iho kiristää siitä kuumalla hautomisesta.

Nykyään pyyhin hyvin silmäluomet ja ripset misellivedellä aamuin illoin, koska olen taipuvainen siihen, että tulee jotain silmäongelmia. Se, että pitää erillistä kasvopyyhettä, johon ei kuivaa mitään muuta kuin kasvonsa, voi myös auttaa, jos herkästi saa ongelmia.

Vierailija
22/27 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin terveyskirjaston sivuilta hyvän haudevinkin rakkulaan.

Eli suljettavaan minigrip pussiin pistetään kuumaa vettä pikkuisen, ei tartte ees paljoo. Sitten se pussi luomen päälle. Vesi pysyy kuumana eikä luomi kastu ja kuivu vedestä. Alle pistän risiiniöljyä luomeen, koska risiiniöljyn pitäisi sulattaa tuota ja on antibakteerinen.

Toi kuuma vesi minigrip pussiin on muutaman sekunnin juttu vain, nopea.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia?

Vierailija
24/27 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin antamaan väliaikatietoja. Nyt oon 2 päivää aloitukseni jälkeen tehny näin:

Olen levittänyt risiiniöljyä (antibakteerinen ja tulehdusta lievittävä öljy) luomeen ja sen jälkeen olen laittanut minigrip pussiin kuumaa vettä ja pistänyt sen luomelle ainakin 2 tunnin ajan per päivä yhteensä pikku pätkissä (10-15 min) samalla kun olen sohvalla istunut ja katsonut telkkarii. Sen jälkeen olen hieronut pattia joka puolelta ja lopulta hieronut ihan koko silmäluomea.

Ja aloin pistämään kuumempaa vettä myös siihen pussiin, kun yksi tuossa kirjotti, että pisti niin kuumaa kuin sieti, niin sillä lähti.

Mielestäni patti on nyt kyllä pienentynyt. Yhä se näkyy ja tuntuu sormiin kovana, mutta on kyllä pienempi.

Säikähdin tuosta leikkauskertomuksesta niin, että yritän nyt tosissani sulattaa tämän patin (sehän on siis kovettunutta rähmää / talia). 

ap

Vierailija
25/27 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis katsellut telkkaria yhdellä silmällä hautoen toista silmääni :D. Onhan sekin kokemus.

Olisi muuten tylsää maata vain 2 h yhteensä päivän aikana tekemättä mitään.

ap

Vierailija
26/27 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia siitä, että on kotikonstein saanu luomirakkulan pois

Vierailija
27/27 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitsi, nyt oon kyllä niin hautonu ja hieronu tätä, että nyt vähän punoittaa ja tuntuu aralta. Ja ihan kuin pattikin ois kuiteskin saman kokoinen. Apua.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän