Näärännäpystä tuli luomirakkula. Kestänyt nyt noin 2 kuukautta.
Alkoi äkillisesti kipeällä patilla, tuli niinkuin hetkessä yläluomeen noin 2 kuukautta sitten.
Laitoin risiiniöljyä, kipu lähti. Patti on ja pysyy, muuttunut kovaksi ja kivuttomaksi.
Apteekista hain jotain näärännäppyvoidetta alussa, farmaseutit sanoivat, että näärännäppy.
Lääkärissä en ole vielä käynyt.
Sen verran googlasin Terveyskirjastosta eilen, että tämmöiseen pitkittyneeseen luomirakkulaan hoidoksi lääkäri antaa ensin sen, että pitää laittaa lämpöhaude 15 min aamulla ja illalla viikon ajan. Jos sekään ei auta, tulee antibioottivoidetta. Joskus voidaan sitten avata kirurgisesti luomi ja poistaa märkäpesäke.
Ajattelin nyt vielä viikon ajan kokeilla tuota lämpöahaudetta ja pistää risiiniöljyä. Risiiniöljy on antibakteerinen öljy.
Ajattelin, että onko joku kotikonstein saanut tämmöisen pitkittyneen luomirakkulan pois vai täytyykö mennä lääkäriin?
Kommentit (27)
Kun haudot silmää lämpimällä, haudo pitkään, ja painele sen jälkeen pumpulipuikolla luomen reunaa, että tukkeutunut talirauhanen avautuu.
Luomen reunaa sisäkulmasta vai ulkokulmasta? Patti on miltei keskellä siis yläluomea, ei ole kummassakaan kulmassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Luomen reunaa sisäkulmasta vai ulkokulmasta? Patti on miltei keskellä siis yläluomea, ei ole kummassakaan kulmassa.
ap
Patin kohdalta reunasta. Rauhasia on ympäri reunaa, mutta se tukkeutunut on patin kohdalla.
Jos ei auta muutamassa päivässä, kannattaa mennä lääkäriin.
Ok, yritän nyt ehkä viikon vielä katsoa. Olen kyllä pattia painanut tässä, kun esim. pesen meikit pois, niin väkisinkin tulee painettua vanulapuilla luomet. Mutta topsipuikkoa en ole kokeillut tuolla tavoin.
ap
Itselläni oli nuorempana usein ja siis patti on kai talirauhasen talia ja usein jää pysyvästi. Sitä voi yrittää pehmittää että "sulaisi" pois, mutta ainakaan itselläni ei näin käynyt, vaan kirurgisesti leikattiin luoman alta vähän auki ja kaavittiin tali pois, jos oli iso patti - jonotus julkisella kesti jo 80-luvulla kuukausia ja silmäpolilla hoitavat leikkauksen, ei tavallinen terveyskeskuslääkäri. Ei ole mikään vakava juttu jos on patti luomessa, jos ei itseä haittaa ulkonäöllisesti.
Voiko yrittää pehmittää lämpöhauteella useamminkin kuin aamuin illoin ja 15 min per kerta? Onko enemmästä kuumahauduttelusta haittaa siis?
ap
Jättäisin muuten tuon risiiniöljyn pois, sillä se voi tukkia rauhasta entisestään.
Jos ei ala paranemaan, kannattaa oikeasti mennä lääkäriin. Mun tyttäreltä tyhjennettiin aikanaan luomirakkula, ja se oli suhteellisen pieni operaatio kyllä. Antibioottitippoja piti tosin käyttää sitten viikon (?) verran tyhjennyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin muuten tuon risiiniöljyn pois, sillä se voi tukkia rauhasta entisestään.
Mutta risiiniöljy on antibakteerinen ja tietääkseni tukoksia "hajottava" öljy.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ala paranemaan, kannattaa oikeasti mennä lääkäriin. Mun tyttäreltä tyhjennettiin aikanaan luomirakkula, ja se oli suhteellisen pieni operaatio kyllä. Antibioottitippoja piti tosin käyttää sitten viikon (?) verran tyhjennyksen jälkeen.
Ajattelin kokeilla vielä tämän lämpöhaudehoidon viikon ajan. Jos patti ei lähde, menen sitten lääkäriin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta risiiniöljy on antibakteerinen ja tietääkseni tukoksia "hajottava" öljy.
ap
Antibioottivoide on se oikea aine tuohon kohtaan, varsinkin kun on kyse silmistä, mihin ei pitäisi työntää mitä tahansa.
Muu ihoalue olisi eri juttu.
Mä hain toka viikon jälkeen antib kuurin, sitä käytin kuukauden ja haudoin silmää keitetyllä vedeellä 3krt pv, alusta asti. Nyt on 4s kk ja alkaa häipyä punoitus luomesta. Mee nyt ihmeessä lääkäriin, se voi kestää 6kk jos odottelet ja näkö voi mennä , sanoi mulle lääkäri.
Ainiin, lisäys edelliseen, lääkäri ois puhkaissut rakkulan ja laittanut kortisonia jos ei ois parantunut nyt.
Ei kai tuosta ny sokeaksi voi tulla?
Kävin n. kuukausi sitten silmälääkärissä leikkauttamassa sitkeän luomirakkulan pois. Oli jo aika iso, ja häiritsi itseäni. Ei auttaneet hauduttelut eivätkä antibioottivoiteet. Välillä vaikutti pienenevän, mutta ei kuitenkaan lähtenyt mihinkään. Lähes vuoden katselin sitä. Kävin yksityisellä poistattamassa.
Olisi pitänyt mennä jo paljon aiemmin, mutta kai sitä vain ajatteli, että kyllä se ajastaan ohi menee. Kävin sitä jo aiemmin näyttämässä lääkärille, ja hän sanoi, että kannattaa poistattaa, jos itseä häiritsee, eikä poistu hauduttamalla eikä voiteella. En tiedä, kuinka isoksi ne voivat kasvaa, itsellä oli jo sellainen ison herneen kokoinen. Ja voihan se alkaa painamaan silmää, jos oikein isoksi kasvaa.
Yleensä luomirakkula kehittyy, jos on näärännäppyjä. Minulla ei ole niitä koskaan ollut, mutta niin vain tuon rakkuloita riesakseni sain. Rasittava vaiva.
Mulla on sellainen niinkuin puolikkaan herneen kokoinen. Mutta ei oo kipeä, ei vaivaa.
Haluatko kertoa enemmän tuosta luomirakkulan poistosta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen niinkuin puolikkaan herneen kokoinen. Mutta ei oo kipeä, ei vaivaa.
Haluatko kertoa enemmän tuosta luomirakkulan poistosta?
ap
Ei minullakaan rakkula sinänsä vaivannut muuta kuin esteettisesti. Se ei ollut tulehtunut tms.
Poisto oli sinänsä nopea toimenpide. Rauhoittavia olisi saanut halutessaan (en halunnut). Jännitin kyllä aika paljon operaatiota, siksi varmaan tarjottiinkin. Lääkäri puudutti luomen, käänsi luomen auki, ja puhkaisi patin. Toimenpiteen jälkeen painettiin silmää vartin verran kylmähauteella. Tikkejä ei tarvittu. Antibioottivoidetta viikon verran toimenpiteen jälkeen. Kipulääkkeitä ei tarvinnut leikkauksen jälkeen. Silmä ei ollut kipeä eikä turvonnut. Pieni mustelma tuli, joka parani nopeasti. Silmä vuoti normaalia herkemmin ehkä pari viikkoa. Siinä kaikki.
Stressasin operaatiota ihan turhaan etukäteen. Kuvittelin, että näen sen leikkaavan skalpellin, koska luomi käännetään auki. Mutta en nähnyt mitään. En tiedä millainen se luomenkääntäjä oikein on, mutta ilmeisesti aukinaisen silmän päälle tulee joku lappu tai este, joka estää (onneksi) sen toimenpiteen näkemisen.
Ei hitsi toi toimenpide kuulosti kyllä kammottavalle. Olen yliherkkä kaikille toimenpiteille enkä herkästi mene edes lääkäriin.
Yritänpä nyt vain hautoa kuumalla tätä pattiani sitten. Jospa se sulaisi. Kiitos tarinasta.
ap
Kokemuksia?
Anyone?