Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan kokenut amerikkalaisen joulun?

Vierailija
16.12.2024 |

Itse olen kuullut tutulta, että katoliset amerikkalaiset käyvät kirkossa joulun tienoilla. Ja on heillä muutenkin hienoa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaihto-oppilaana amerikkalaisessa perheessä. Katolisia olivat mutta joulukirkko ei tainnut kuulua ohjelmaan. 

Suomesta poiketen aattona kyläiltiin paljon ja vietiin lahjoja, ja aatto oli aika hilpeä ja seurallinen. Joulupäivänä jaettiin lahnat ja sitten oltiin kai aika lailla kotosalla ja syötiin niin että tyrä rytkyi. Tapanina kaikki ohi. Vaikka oltiin espanjan leveysasteilla niin valkoisen joulun lykkäsi.

Vierailija
2/7 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vaihto-oppilaana amerikkalaisessa perheessä. Katolisia olivat mutta joulukirkko ei tainnut kuulua ohjelmaan. 

Suomesta poiketen aattona kyläiltiin paljon ja vietiin lahjoja, ja aatto oli aika hilpeä ja seurallinen. Joulupäivänä jaettiin lahnat ja sitten oltiin kai aika lailla kotosalla ja syötiin niin että tyrä rytkyi. Tapanina kaikki ohi. Vaikka oltiin espanjan leveysasteilla niin valkoisen joulun lykkäsi.

Mitä tuo lahnojen jako tarkoittaa? Siis jaettiinko siellä oikeasti lahna kaloja jouluna. Kuulostaa kyllä tosi oudolta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Sukulaiseni on töissä kirkolla, joten kävimme joulukirkossa ja sen jälkeen oli seurakunnalla työntekijöille oma joulujuhla lahjoineen. Juhlan jälkeen autoin sukulaistani siivoamaan kirkkoa ja juhlapaikan. Sitten menimme viettämään kotijoulua yhdessä muun suvun kanssa. Kävimme useana päivässä syömässä eri sukulaisten luona ja ruokaa oli valtavasti. Mietin koko ajan että menee tosi paljon hukkaan. Iloinen yhdessäolo ja seurustelu kruunasi kaiken.

Vierailija
4/7 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo lahnojen jako tarkoittaa? Siis jaettiinko siellä oikeasti lahna kaloja jouluna. Kuulostaa kyllä tosi oudolta

joo joululahnat oli kuusen alla :)

Vierailija
5/7 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo joululahnat oli kuusen alla :)

Aika erikoista, mutta onhan Suomessakin ollut perinteisesti lipeäkalaa joillakin alueilla jouluruokana. Ruokapöydässä kuitenkin eikä kuusen alla.

Vierailija
6/7 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitti varmaan joululahjoja, kirjoitusvirhe.

Vierailija
7/7 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lahna löytyy sängystä. Tosin jouluna yleensä on toinen kerta vuodessa, jolloin saan karvatussua pamputtaa, joten hyvillä mielinhän tässä pitäisi olla eikä kiukutella 👌🏻