Ulkomailla asuneet/asuvat miten sujuu autolla ajo siellä, kun eri liikennesäännöt?
Kommentit (32)
Normaali meininki ainakin Espanjassa. Parkkeeraushommat siellä vähän niin ja näin.
Kyllähän lomamatkallakin oppii paikalliset liikennesäännöt ja -käytöksen varsin nopeasti, ei tarvitse asua ko maassa.
T: vuokra-autoilija
Ainut ero on, että annetaan tietä moottoritielle tulevalle. Kun näen jonkun tulevan moottoritielle, niin vaihdan kaistaa antaakseni hänelle tilaa. Suomessä tämä ilmeisesti menee ihan päinvastoin?
Saksassa pitää katsoa peiliin. Takaa tulee joka tapauksessa joku, ja kovaa.
Moottoritiellä väistetään ja takanatulijoille annaetaan tilaa.
Asun Lontoossa. Ihan hyvin sujuu, kyllä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen aika äkkiä tottuu. Pahinta ovat ruuhkat.
Jenkeissä saa esim. kääntyä punaisella oikealle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän lomamatkallakin oppii paikalliset liikennesäännöt ja -käytöksen varsin nopeasti, ei tarvitse asua ko maassa.
T: vuokra-autoilija
Miten ne "oppii"?
En kyllä tajua minäkään, miten lomamatkalla oppii toisen maan liikennesäännöt?
Italiassa on paljon helpompaa ja joutuisampaa ajaa kuin Suomessa!
Kylissä ja kaupungeissa annetaan tietä, kukaan ei hermostu jos vähän himmailet reittiä etsiessä, parkkeeraminen on helpompaa kun voit jättää auton melkein mihin vaan (erityisesti toripäivinä). Maanteillä saa ajaa 70-90km/h (meillä parempikuntoisilla teillä 50-60). Motarilla vain sveitsiläilet junnut vuokraferrareillaan ja porcheillaan aiheuttavat vaaratilanteita, muut ajavat tasaista,130km tunnissa.
Rondassa vilkkua käytetään päinvastoin kuin meillä.
Ranskassa ajamista inhoan, yhtä m...kkuja kuskit kuin Suonessa
Briteissä ja skotlanssa asuessani en oppinut ikinä vasemmanpuoleista liikennettä, eli en ajanut yhtään ja asuin monta vuotta.
No, mulla on kyllä hahmotushäiriö en ymmärrä karttojakaan, näen ne ikään kuin väärinpäin.
Missä maassa on toisenlaiset liikennesäännöt?
Säännöthän on samat kaikkialla oli liikenne vasen- tai oikeanpuoleista.
Vierailija kirjoitti:
Ainut ero on, että annetaan tietä moottoritielle tulevalle. Kun näen jonkun tulevan moottoritielle, niin vaihdan kaistaa antaakseni hänelle tilaa. Suomessä tämä ilmeisesti menee ihan päinvastoin?
Ei vaan Suomessa motarille liittyvät luulevat olevansa etuoikeutettuja. Eivät osaa kolmiota, motarilla ajavalla on oikeus pysyä kaistallaan. Samoin se on maailmallakin
Vierailija kirjoitti:
Saksassa pitää katsoa peiliin. Takaa tulee joka tapauksessa joku, ja kovaa.
Saksan motareilla on kamala ajaa - nopeus vaihtelee 50-200 jatkuvasti. On tietöitä, ruuhkaa, iso liittymä tms. Ihan sovinnolla ajetaan pikkuteitä tasaista 60km tunnissa ja ollaan nopeammin perillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa pitää katsoa peiliin. Takaa tulee joka tapauksessa joku, ja kovaa.
Saksan motareilla on kamala ajaa - nopeus vaihtelee 50-200 jatkuvasti. On tietöitä, ruuhkaa, iso liittymä tms. Ihan sovinnolla ajetaan pikkuteitä tasaista 60km tunnissa ja ollaan nopeammin perillä
Saksassa on kaupungeissa 50 rajoitus ja ulkopuolella 100. Moottoriteillä on 130 rajoitus tai ei ollenkaan rajoitusta. Et tunne Saksan rajoituksia ja siksi sinulla on vaikeuksi liikenteessä.
Ei ole mitään 200 rajoitusta. Ennen oli saksalaisissa autoissa 250 rajoitin jonka pystyi muuttamaan pajalla. Urheiluautoissa ei ole rajoittimia ja nopeudet ovat 300 ja yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa pitää katsoa peiliin. Takaa tulee joka tapauksessa joku, ja kovaa.
Saksan motareilla on kamala ajaa - nopeus vaihtelee 50-200 jatkuvasti. On tietöitä, ruuhkaa, iso liittymä tms. Ihan sovinnolla ajetaan pikkuteitä tasaista 60km tunnissa ja ollaan nopeammin perillä
Saksassa on kaupungeissa 50 rajoitus ja ulkopuolella 100. Moottoriteillä on 130 rajoitus tai ei ollenkaan rajoitusta. Et tunne Saksan rajoituksia ja siksi sinulla on vaikeuksi liikenteessä.
Ei ole mitään 200 rajoitusta. Ennen oli saksalaisissa autoissa 250 rajoitin jonka pystyi muuttamaan pajalla. Urheiluautoissa ei ole rajoittimia ja nopeudet ovat 300 ja yli.
Et ilmeisesti ymmärtänyt pointtiani.
Ajo on kuin kuminauhaa - melkein pysähdyksistä talla pohjaan ja kilometrin päässä liinat kiinni ksikilla ksistoilka ja mielipuolisia kaistanvaihtoja jatkuvadti. Äärimmäisen raskasta ajamista! Nuo lukemat oli vain esimerkkejä viimeksiajetun motarireittimme varrelta ei mitään säännöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on paljon helpompaa ja joutuisampaa ajaa kuin Suomessa!
Kylissä ja kaupungeissa annetaan tietä, kukaan ei hermostu jos vähän himmailet reittiä etsiessä, parkkeeraminen on helpompaa kun voit jättää auton melkein mihin vaan (erityisesti toripäivinä). Maanteillä saa ajaa 70-90km/h (meillä parempikuntoisilla teillä 50-60). Motarilla vain sveitsiläilet junnut vuokraferrareillaan ja porcheillaan aiheuttavat vaaratilanteita, muut ajavat tasaista,130km tunnissa.
Rondassa vilkkua käytetään päinvastoin kuin meillä.
Ranskassa ajamista inhoan, yhtä m...kkuja kuskit kuin Suonessa
Italiassa porukka ajoi liikenneympyrässä kumpaankin suuntaan. Ja pihasta peruutettiin kadulla ajavan eteen katsomatta.
Joo tosi kivaa ja kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Ainut ero on, että annetaan tietä moottoritielle tulevalle. Kun näen jonkun tulevan moottoritielle, niin vaihdan kaistaa antaakseni hänelle tilaa. Suomessä tämä ilmeisesti menee ihan päinvastoin?
Se on laitonta, koska sillä tyylillä on tapettu paljon porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainut ero on, että annetaan tietä moottoritielle tulevalle. Kun näen jonkun tulevan moottoritielle, niin vaihdan kaistaa antaakseni hänelle tilaa. Suomessä tämä ilmeisesti menee ihan päinvastoin?
Suomessa kolmion takaa tuleva väistää.
Nopeasti tottuu. Aluksi saattoi muutaman kerran lähteä väärälle kaistalle ja katsoa väärään suuntaan.