Miksi jotkut omaan elämäntapansa valinneet arvostelevat muita?
Kaiveleeko kuitenkin sisuksia joku epäselvyys siitä, tekikö itse oikeat valinnat? Jos ei kaivele, eikö voisi antaa muiden olla uskonnottomia, vegaaneja, omakotitalolaisia, sinkkuja, autoilijoita, ruotsinkielisiä (tai vaikka uskovaisia, lihansyöjiä, viiden lapsen vanhempia, kerrostalossa asuva, pyöräilijöitä. . .)? Kyllä kai jokaisen aikuisen pitäisi täällä voida kertoa esim. joulustaan tai arjestaan haukkumatta muita kovin sanoin. Se on niin rumaa.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaikilla ei olekkaan oma valinteisia vaan puolison, yhteisön vaatimia, jopa painostettuja tai kun muutkin tekevät niin on pakko.
Tämä juuri on tosi surullista, kun moni elää yhteiskunnan ja muiden odotusten ja oletusten mukaan, koska koetaan että "on pakko" tai "niin elämän pitää mennä, halusi tai ei". Laumaefekti. Pelätään, että jäädään ulkopuolisiksi tai hyljeksityiksi jos ei eletä kuten normi vaatii. Niinpä sitten eletään sitä oletettua ja hyväksyttyä normia, jotta oltaisi "normaaleja".
Monilla ihmisillä on sellainen harhaluulo että ovat parempia kuin muut ja tämä luulo aiheuttaa sen että alkavat arvostella eri tavalla elämäänsä viettäviä. Pitäisi ymmärtää että muiden elämä ei ole sinulta pois. Aikuisena (jos ei ole holhouksessa) kaikilla on vapaus päättää millaista elämää viettää yhteiskunnan sääntöjen puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaikilla ei olekkaan oma valinteisia vaan puolison, yhteisön vaatimia, jopa painostettuja tai kun muutkin tekevät niin on pakko.
Olen Ap. Ihan tavallisessa kodissa (äiti ja isä ja 4 lasta) kasvaneena, tavallisen koulun käyneenä, tiesin kyllä jo 18-vuotiaana olevani aikuinen ja tekeväni päätökseni itse. Mistä siis tulee tuo puolison tai yhteisön vaatima elämä, ja mistä painostus, kun kaikki muutkin ovat olleet aikuisia 18-vuotiaina? Viimeistään 21-vuotiaina, jos mennään ksuemmaksi.
Mutta niin tai näin, se ei ollut aloitukseni idea, vaan kysyin, miksi haukutaan muita? Miksi omista asioista kertominen (jos haluaa kertoa) ei riitä? Miksi pitää yrittää alentaa muut?
Ap
Ei mua kiinnosta muiden toisenlaiset valinnat, niiden pakkotuputtaminen on se mikä niissä ärsyttää.