Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden lapsi saa joululahjan avustusjärjestöltä?

Vierailija
14.12.2024 |

Uskaltauduin tänä vuonna ensimmäistä kertaa hakemaan lapselle pakettia avustusjärjestöltä. Molemmilla vanhemmilla pieni palkka ja varaa ostaa lapselle vain muutama lahja. Lahjoituksena tuleva paketti tulee todella tarpeeseen. 

Työpaikalla sain kuulla käyttäväni järjestelmää hyväksi, koska olisin pystynyt ilman apuakin antamaan lapselleni muutaman (aika pienen) lahjan. 

Paketteja jaetaan avustuksena Suomessa useita tuhansia. Heilläkö ei kenelläkään olisi varaa ostaa lapselle lahjaa? 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa ihan minun vanhemmilta. Lahjojen määrä ratkaisi, ei laatu. Ostettiin 50:llä kaikkea pientä, jotta saatiin paljon paketteja sen sijaan, että olisi ostettu koko rahalla se yksi mieluinen. 

Sama. Se oli aina useampi turha halpa lahja mitä ei edes halunnut sen sijaan että olisi saanut yhden lahjan mitä halusi. 

Äitini tekee tuota vieläkin. Yksi syy miksi vihaan joulua. Ajattelin alkaa tekemään hänelle ihan samaa takaisin. Kauppojen aleosastolta vaan halvalla 

Vierailija
22/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia kommentteja odotat palstalaisilta, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
24/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta, kuin että ihanaa on lahjoittaa lahja jollekin sitä tarvitsevalle. Ota lahja hyvillä mielin lapsillesi ja varmasti se tulee tarpeeseen. Olisin ikionnellinen jos minun lahja tulisi tarpeeseen, oli perhe sitten keskituloinen (ja usein hyvin velkainen) tai vähävarainen. Joten ihanaa joulua teille! 

Vierailija
25/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ihan hyvätuloisia, eikä ole ikinä hankittu lahjavuoria lapsille. Nyt lapset on jo toki aikuisia ja tienaavat omat rahansa. Mutta yleensä lahjat on olleet 2-3/lapsi tai jos on ollut joku isompi yhteinen niin sitten yksi henkilökohtainen sen lisäksi. Ei edes lasten ollessa ihan pieniä hankittu lahjavuoria, eikä meilllä ole ympärillä ollut isosti lahjovaa sukuakaan. Leluja oli se pari-kolme / lapsi, vähän arvosta riippuen.  

Mä ostan näihin mutta vähän mietyttää. Haluaisin joskus itse päättää kenelle vien, esim. jos perheessä on sairautta tai yllättävää konkurssin myötä tullutta työttömyyttä. Tiedän, että tuolta 70-80 % hakee siksi kun ei osaa käyttää rahaa tai vaikka ei tarvitse, mutta sitten on se neljännes/viidennes, joka ei kuitenkaan mahda tilanteelleen mitään. Mun serkku oli aikanaan tilanteessa, jossa ei mahtanut mitään sille että isä kuoli, serkku oli 10 ja veljensä teini, ja äiti oli pitkäaikaissairas, niin työkyvytön että ei välillä päässyt sängystä ylös - siihen aikaan nivelsairauksiin ei ollut hyvää lääkitystä. He saivat apua minun vanhemmiltani, vaikka ei mekään kroisoksia oltu. Eikä se tietysti ole lapsen vika, että vanhemmat on esim. alkoholisteja. 

Itse ostin keräyksiin isompien lasten juttuja, lähinnä kosmetiikkaa ja leffalippuja kun täällä ei ollut tarkkoja toiveita vaan "jotain". 

Vierailija
26/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän. Monilla köyhemmillä lapsilla saattaa paketissa olla sukkia, alkkareita, dödö ja yöpuku, joita rikkaammilla on ihan muutenkin. Tällöin ymmärrän, että avustuksena tulee vaikka joku mieleinen lelu.

Mutta jos pakettiin on jo saatu pari kolme mieleistä lelua/peliä/kirjaa tms niin ehkei se avustuspaketti ole enää tarkoituksenmukainen.

Ei meidänkään lapset saa vanhemmiltaan kuin kaksi pakettia jokainen, toinen on joku toivottu lelu (ei mikään jättipaketti) ja toinen joku enemmän hyötykäyttöön, kirja/peli/vaate. Mutta me ollaan keskituloisia ja sukulaisilta tulee paljon lahjoja, sikäli meidän lapset ovat oikein onnellisessa asemassa, ja saman soisin kaikille lapsille.

Vierailija
27/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiane ap:n antamat pienet lahjat on? Jos kyse on paketista alushousuja ja suklaalevy, niin ok, sitten voi hyvin hakea tarvittaessa lahja-avustusta. Jos kyse "oikeista" lahjoista (kuten palapeli tai kirja), niin en kyllä ajattelisi, että enää olisi oikeutta tai tarvetta ylimääräisiin lahjoituslahjoihin.

Vierailija
28/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut noihin keräyksiin tänä vuonna useamman lahjan, ja mietin millainen fiilis aloittajan kirjoituksesta tuli. Ihan neutraali. Ajattelen että ei lapset isoja lahjavuoria tarvitse, mutta vaille jäämisen kokemus on subjektiivista, oli se sitten lapsen omaa tai vanhemmalta tarttuvaa, enkä toivo sitä kenellekään juuri jouluna. Muulloin ehtii kyllä harjoitella riittävästi sitä ettei nallekarkit mene tasan.

En paheksu. Hyvää joulua! 

Vierailija
29/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan saatu näistä keräyksistä monena jouluna. Ei ikinä olla itse kerätty, sossusta ja seurakunnan diakoni sattuu vaan tietämään, että ollaan hyvin pienituloisia meidän vanhempien sairauksien takia.

Eikä olla saatu toivoa, mitä halutaan. Joulukuussa on vain esim tyttö 12v.

Aina ollaan jotakin pientä pystytty ostamaan lapsille, useimmiten klarnan avulla, maksetaan sitten osissa kevättalvi.

Vierailija
30/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pystynyt hankkimaan lapselle joululahjat, vaikka olin työtön yh-huoltaja ilman tukiverkkoa tai työssäkäyvä pienipalkkainen. Kun olin työtön, sain sosiaalitoimesta lapselle joulupaketin vaikka ei olisi tarvinnut. Siellä oli lelu ja vaate, joista olimme tottakai kiitollisia ja iloisia.

En ole ostanut tupakkaa enkä hankkinut lemmikkejä. Niistä on helposti säästynyt varat useaankin pakettiin lapselle joka vuosi.

Mutta jokainen elää tavallaan.

Vierailija
31/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä avustusjärjestö ottaa edes listoilleen tarkistamatta taustoja? Ihanko itkuvirren voimalla sait pummittua? 

Vierailija
32/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän. Monilla köyhemmillä lapsilla saattaa paketissa olla sukkia, alkkareita, dödö ja yöpuku, joita rikkaammilla on ihan muutenkin. Tällöin ymmärrän, että avustuksena tulee vaikka joku mieleinen lelu.

Mutta jos pakettiin on jo saatu pari kolme mieleistä lelua/peliä/kirjaa tms niin ehkei se avustuspaketti ole enää tarkoituksenmukainen.

Ei meidänkään lapset saa vanhemmiltaan kuin kaksi pakettia jokainen, toinen on joku toivottu lelu (ei mikään jättipaketti) ja toinen joku enemmän hyötykäyttöön, kirja/peli/vaate. Mutta me ollaan keskituloisia ja sukulaisilta tulee paljon lahjoja, sikäli meidän lapset ovat oikein onnellisessa asemassa, ja saman soisin kaikille lapsille.

Meillä annetaaan aina hyöfullinen lahja. Tai ainakin  pyritään siihen että tulee tarpeeseen. Ei pakettia paketin takia, vaikka sitten Temusta

Vierailija
33/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähtää tuo, että ap käy töissä samoin kuin hänen puoliso. Mielestäni tällöin ei tule turvautua lahjoituksiin eli työkaverit ovat oikeassa. Todellinen avun tarvitsija jää nyt ilman. Työssäkäyvien tulisi lahjoittaa.

Vierailija
34/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä annetaaan aina hyöfullinen lahja. Tai ainakin  pyritään siihen että tulee tarpeeseen. Ei pakettia paketin takia, vaikka sitten Temusta

Meillä on vähän sama ja lapset on oppinut että lahjat on hyödyllisiä. Vanhin saa uuden peiton ja treenikassin ja kengät. Keskimmäinen uuden sängyn ja kosmetiikka ja nuorin harrastukseen liittyvät kengät ja lisäksi itse toivoo kenkien lisäksi karkkipussi. Me ollaan ehkä isotuloisia ( käteen jäävä tulo yht 7000€/kk) mutta lahjat on aina hyödyllisiä. Viime vuonna kaikki sai uudet puhelimet joten niitä ei tänä ja ensi vuonna tarvitse ostaa. Pienempänä saivat toiselta mummolta varmaan kymmenen pakettia per lapsi mutta oli jotain tiimarin krääsää ja aina eivät jaksaneet edes avata kaikkia paketteja. Toinen mummo ostaa joka vuosi pyjaman ja kutoo villasukat. Yhtenä vuonna osti muuta niin lapset olivat pettyneitä kun mummolta ei tullut pehmeää pakettia. Vaatteet ym tarpeellinen ostetaan tarpeeseen mutta yleensä kierrätettynä. Teinit ostavat nykyään paljon vaatteita Vintedin kautta omilla rahoilla. 

Vierailija
35/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miettikää vielä, miten moninkertaisesti jouluiloa yksikin keräykseen annettu paketti tuo!

Samasta lahjasta saavat joulumieltä ensinnäkin se lähimmäinen joka lahjan antaa, sitten rasittuneen perheen vanhemmat jotka huojentuvat voidessaan ilahduttaa lastaan jouluna ja lopulta varsinainen lahjan saava lapsi. 

Vierailija
36/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hope ei ainakaan tarkasti tutki näitä apua tarvitsevia. Työkaveri on saanut sieltä useana jouluna putkeen, viime vuonna sai Hopen kautta jonkun erikoisavustuksen joltain lahjoittajalta, missä oli varmaan tonnin edestä lahjakortteja. Työkaveri tosiaan saa samaa palkkaa mitä minä, eli on keskituloinen ja kaksi teiniä, ei mitään konkursseja, pahoja sairauksia tai mitään taustalla. Teineille kelpaa vain merkkivaatteet, on oltava uusimmat kännykät, sähköskuutit... Isovanhemmat, tädit ja sedätkin antavat aina lahjoja tai rahaa. Työkaveri jopa kehtaa valittaa kun täti tai mummo antaa vain 20-30e per lapsi! On vielä niin hölmö että kuvittelee saavansa sympatiaa kun kertoo näistä.

Tämän vuoksi en Hopelle enää anna mitään, ohjaan lahjarahat ainoastaan eläinsuojeluun. 

Vierailija
37/37 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, mutta en ymmärtä miksi työpaikalla pitää ottaa asia esiin.

Työkaverit eivät ole läheisiäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän