Yhtiökokous tulossa! Tietoa, vinkkejä!
Ostimme kohta vuosi sitten asuntomme (ensimmäinen oma) ja nyt on tulossa ensimmäinen yhtiökokous noin parin viikon päästä.
Olen kokouksissa kyllä ollut mutta en yhdessäkään tämän tason kokouksessa. Mieltä askarruttaa nyt jo monta kysymystä.
Tuleeko molempien (mies ja minä) olla paikalla kun omistamme asunnon puoliksi? Mitä kokouksissa yleensä käsitellään? Meillä kustussa luki vaan, että käsitellään yhtiöjärjestyksen 13§ asioita?! Millä tavalla asioita käsitellään; keskustelu vai miten? Miten sielä yleensä tulee käyttäytyä? Tarkoitan siis jos haluaa jonkin asian tuoda esille niin miten se tehdään oikein? Vai onko sillä väliä? Tuleeko kokoukseen valistautua jotenkin? Jos niin, niin miten? Mitä kannattaa pitää mielessä kun sinne menee?
Taloyhtiössämme asuu pääasiallisesti " mummoja" , ei siis yhtään lapsiperhettä. Meidän ikäisiä nuoria ei asu yhtään.
Kertokaa kokeneemmat vinkkejä ja kokemuksia. Olisin kiitollinen jos joku jaksaa vastata kysymyksiin.
Tuhannet kiitokset jo etukäteen!
Kommentit (4)
Ajattelinkin tässä kerran mihin olet " kadonnut" . En tiedä muistatko minua, mutta silloin syksyllä meillä taisi olla vähän samankalt.ongelmia. Meillä on myös tulossa yhtiökokous ja tuskaillaan sen kanssa myös kun mies on työmatkalla ja minä iltavuorossa silloin. Haluttaisiin ehdottomasti olla mukana, koska siellä päätetään aika tärkeistä asioista. meille tuli kotiin kirje, jossa oli eritelty asiat mitä siellä käsitellään mm. tulevat remontit (joita ei pitänyt olla, mutta nyt niitä on tulossa pilvin pimein) ja miten paljon vastikkeet mahdollisesti nousee. Kyselinkin siitä asiasta täällä pari päivää sitten. Meillä ainakin ilmeisesti siellä äänestetään, joten läsnäolo on tärkeää. Jos ei pääse, niin valtakirjalla voi valtuuttaa jonkun sinne puolestaan.
Minä olen näitä meidän asuntokauppoja katunut viimeaikoina paljon; vastikkeen nousun myötä on turha haaveilla kodin remontista mm. kylppäri. Ne home/kosteusasiatkin vaivaavat edelleen, vaikka mittaustulosten perusteella niistä ei ole kysymys.
Muistan sinyt kyllä mutta on ollut kaikenlaista häslinkiä täällä päässä, että en paljoakaan ole koneelle ehtinyt.
Joo, se epäilty kosteusongelma meillä paljastuikin työpaikkani ongelmaksi. Siellä pölyä ym muita pienhiukkasia ja meikäläinen sairastanut 5 poskiontelontulehdusta syyskuusta lähtien. Ja työnantaja ei tietenkään ota meidän oireita todesta, joten taistelu käynnissä. Nyt poskionteloita pakottaa taas joten nyt varman punktio edessä. Yhtään antibioottikuuria en saa enää syödä. Jos haluat lisätietoja tai jutella niin laita vaikka mailiosoitteesi tänne niin voin kertoilla lisää noista kosteusvaurioista, kokemusta on. Itse en viitsi omaa mailiosoitetta laittaa koska sisältää koko nimen.
No asiaan... Täytyy jollain aikataululla googlettaa siitä asiasta sekä kaivaa se yhtiöjärjestys esiin ja katsoa mitä käsitellään. Paikalle aioin ainkain minä mennä. Hassuun aikaan on vaan, klo 17.30 joten lapsenvahtia on aika vaikee saada. Täytynee soitella anopille (jos se nyt " jaksaa" tulla...grrr). Sen verran on tietoa, että meille tulossa kolmen rapun kunnostus, eikä ole päivääkään liian aikaisin...
Katsotaan miten käyt
Meillä sattui viime kevään yhtiökokoukset tosi hassuihin aikoihin (olisko ollut päiväkodin kevätjuhlan kanssa päälekäin toinen ainakin), joten niissä oli sitten aina " väärät henkilöt" valtakirjalla. Toisessa oli isäni valtakirjalla ja toisessa mieheni valtakirjalla.
Yhtiökokouksissa kai yleensä päätetään seuraavan vuoden vastikkeet ja korjaukset ja sitten voidaan tietty keskustella pidemmistäkin suunnitelmista. Äänioikeutta voi käyttää osakkeiden suhteessa, joissain talonyhtiöissä ne on neliöihin perustuvat, joissain on ylemmissä kerroksissa asuvilla enemmän osakkeita (mikä on tietty ok, jos on vaikka hissi talossa, niin ylemmän kerroksen asukkaille siitä ehkä enemmän hyötyä), mutta eipä noita yhtiöjärjestyksiä kovin usein muuteta, mutta kunhan nyt mainitsin, että on eri tapoja eri taloissa eli joissain taloissa vaikka kaikki kaksiot on " samanarvoisia" ja toisissa taas ei.
Itse ottaisin esityslistan (ihme jos sitä ei ole tullut) mukaan ja sitten kynän, että voisi tehdä merkintöjä sinne... Esityslistaa kyllä kysyisin jostain ennakkoon, niin voisi valmistautua.
Niin ja jos on yhtään järjissä olevan oloinen, niin saattaa joutua äkkiä hallitukseen... Mun miehenkin ne meinas valita talonyhtiön hallitukseen, vaikka mies ei siis omista talosta yhtään osaketta. Varatilintarkastajaksi joutui, vaikka yritti em. syyhyn vedoten laistaa " kunniatehtävästä" .
suosittelen että käy vaikka kirjastossa lainaamassa asiaa käsittelevä kirja. Yhtiökokousasioista on kirjoitettu paljon hyvää ja selkeää tekstiä, esim. kiinteistöliitolta on tosi hyviä ohjeita. Meille tulee vuokranantajien kautta selkeät ohjeet. Googlettamalla löydät varmasti myös tosi hyvää perustietoa. Meinaan vaan että jos haluat ymmärtää mitä siellä tapahtuu, niin kannattaa lukea joku ihan perusteos.
Onhan sinulla yhtiöjärjestys, johon voit tutustua. Jos ei niin pyydä hallituksen pj:ltä tai isännöitsijältä.
Rohkeasti mukaan, paljon riippuu siitä miten osakkaat tuntee asiat ja hoitaa niitä. Kannattaa todella valvoa mitä yhtiössä tapahtuu, tosi monissa asiat hoidetaan vähän niin ja näin, ja ihan väärinkäytöksiäkin on, kun ketään ei kiinnosta...
t.Heini