Onko ihmisillä OIKEASTI ns palamattomia arvoja??
Kaverin kanssa meillä tuli suorastaan riitaa, kun kaveri väitti, että ihmisillä on OIKEASTI ns "palamattomia arvoja!" eli asioita, joita ei tehdä vaikka koko elämä menisi pieleen.
Kaverin mukaan jokaisella on jokin tuollainen "palamaton arvo" eli moraalinen ja eettinen raja jota ihminen ei muka riko. Ei vaikka mitä tahansa tapahtuisi ja koko maailma palaisi. Pitääkö muka oikeasti paikkaansa??
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkaansa. Itse en esim koskaan pystyisi t*ppamaan ketään, en vaikka se laillistettaisiin. T*ppaminen on minusta niin väärin, etten tekisi sitä ikinä.
Olet tappanut varmasti hyttysiä ja kärpäsiä, jos et niin ainakin etanoita, muurahaisia tai kastematoja kävellessäsi ulkona.
No mutta eihän se ole sama asia... :D ...eihän niillä ole sielua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkaansa. Itse en esim koskaan pystyisi t*ppamaan ketään, en vaikka se laillistettaisiin. T*ppaminen on minusta niin väärin, etten tekisi sitä ikinä.
Olet tappanut varmasti hyttysiä ja kärpäsiä, jos et niin ainakin etanoita, muurahaisia tai kastematoja kävellessäsi ulkona.
Mikä tai mitä on sielu ja miksei sitä voi olla myös pienemmillä öttiäisillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tai mitä on sielu ja miksei sitä voi olla myös pienemmillä öttiäisillä?
Aehän se ikuisuuskysymys onkin - se pieni präntti vakuutussopimuksessa, aave koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille uskovaisille Raamatun sana on sellainen. Tai ainakin pitäisi olla.
Raamatun Sana on niin kuin se tulkitaan. Tulkintoja on joka lähtöön. Siksi moni asia ei ole mitenkään selvä, mikä on "Raamatun mukaista", mikä ei.
Toinen uskova
p.s. Minulle uskoni on toivottavasti luovuttamaton arvo. Koska koko elämäni perustuu Jumalaan.
Kannattaa pyytää Pyhää Henkeä avaamaan asiaa, jos ei itse keksi mikä on oikea tulkinta.
On helppo puhua niin kauan kun ei ole itse kokenut jotain. Tavalliset ihmiset ovat syyllistyneet julmuuksiin, kun julmuus on normalisoitu. Kukaan meistä ei voi sanoa, miten toimisi, jos todellakin maailma palaisi ympärillä, ja ainoa tapa selviytyä, ja suojella lähimpään, olisi olla itsekin raaka ja moraaliton.
En voi sanoa, ettenkö ääritilanteessa tappaisi ja ryöstäisi suojellakseni lähimpiäni. Minä voin nyt sanoa, että en pystyisi olemaan keskitysleirin vartija, joka ei välitä vankien kärsimyksistä. Mutta olisiko tosiaan niin, jos minut olisi kasvatettu uskomaan, että ne vangit eivät ole ihmisiä, ja he ovat minulle uhka? Jos minulla ei olisi tietoa muusta?
Tai jos näkisin ensimmäisen kerran erivärisen ihmisen, ja minulle sanottaisiin, että hänellä ei ole ihmisarvoa, ja hänen tehtävänsä on tehdä kaikki mitä käsken? Oletetaan siis, että minulla ei olisi sitä tietoa ja elämänkokemusta joka minulla nyt on.
Osa täällä vetoaa uskontoonsa. Jos nämä samat ihmiset olisivat syntyneet kulttuuriin ja uskontoon, jossa vaikkapa sinisilmäisyys olisi synti, ja sinisilmäisiä pitäisi aina kohdatessa vääntää kolme kertaa nenästä, niin uskonnolliset olisivat ensimmäisenä tekemässä niin. Koska heidän uskontonsa ja Jumalansa käskisi niin.
Wokesta ei vihervassari luovu vaikka maailma loppuis!
Vierailija kirjoitti:
Et siis edes sodssa ja rintamalla?