Kassakoneista tietävät! (myyjä ei anna kuittia)
Eräs yksityisyrittäjä sanoo aina, että hänellä on kassakone rikki, eikä sen vuoksi voi antaa kuittia ostoksistanki.
Ilmoitin tästä jo verottajalle, koska epäilen veronkiertoa.
Tänään kävi samanlainen tilanne eri liikkeessä (myös yksityisyrittäjä), toki hän löi summan koneeseen ja kone tulosti yhden kuitin, mutta sanoi, että se on myyjän kuitti ja kone ei nyt suostu tulostamaan ostajan kuittia, "mutta ethän sinä sillä mitään teekään". (ei ollut mikään sellainen tuote, jolle tulisi takuuta). Pyysin vielä uudelleen kuittia, mutta en saanut, myyjä alkoi vain tivaamaan, että mitä minä sillä teen, hänhän se tässä yrittäjä on. Epäilen, että lähdettyäni myyjä peruutti kaupan sieltä koneelta ja siis möi tuotteen ohi kirjanpidon.
MITÄ OSTAJA VOI TEHDÄ TÄSSÄ TILANTEESSA JOS HALUAA KUITIN?
Kommentit (73)
Miksi te käytätte hämäriä palveluja? Pahimmillaan osallistuttu itsekin petokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saan korttitapahtumasta kuitin (erillinen pieni laite), mutta en sitä kassakuittia, missä luetellaan kaikki 20 ostostani, niin voiko siihen sisältyä jokin petos? Minä sain viime viikolla kuitin, että olen maksanut 152euroa, mutta en sellaista kuittia, missä tosiaan nämä 20 ostostani olisi eritelty, että mikä maksoi mitäkin. Tietääkö joku, voiko tähän sisältyä jotain epärehellisyyttä myyjän osalta?
Aika vaikea pitää kirjaa inventaarissa mitä on myyty ja mitä ei jos niitä ei kassakone erittele niin että menee sitä kautta saldoonkin.
Siis tuleeko asiakkaan saada myös se eritelty kuitti, vai onko kuitinantovelvollisuus täytetty, jos antaa tuon 152 euroa korttimaksukuitin?
Ja voiko yrittäjä jotenkin saada siitä etua itselleen, ettei anna eriteltyä kuittia asiakkaalle?
Voi kuinka kamalaa, miten tästä selvitään. Kampaajat ja kioskin pitäjät ajelee ferrareilla.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa, että voiko veroja kiertää, jos maksaa kortilla? Jos maksan käteisellä rahalla, niin tuttu kampaaja ei lyö kassakoneeseen, vaan antaa vastarahan omasta lompakostaan. Nyt olen viimeaikoina maksanut kortilla, mutta ei hänkään minulle kuittia siitä anna,vaan laittaa sen itselleen jemmaan. Herää epäilys harmaasta taloudesta, mitä en kyllä haluaisi kannattaa.
Harmaalta haiskahtaa...
Maksupäätteestä tulee kaksi kuittia, kunhan vaan painaa nappia, ensin kassaan ja sitten asiakkaalle painamalla vihreää nappulaa, punaisesta nappulasta asiakkaan kuitin voi perua.
Veroja voi tietysti kiertää sillä tavoin, että merkkaa korttimaksut (ne näkyvät tiliotteella, niissä ei voi huijata) ja vain vähän käteismaksuja.
Kannattaakin AINA maksaa kortilla, jos epäilee yrittäjän vetävän kotiinpäin.
Ihan tavallinen kivijalkaliike ja suomalainen yrittäjä, mistäs sen etukäteen tietää, että ei saa kuittia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama vaikka asiakas käyttäisi sitä kuittia vessapaperinaan. Se on annettava, jos sitä asiakas pyytää.
Itseasiassa sitä on tarjottava vaikkei asiakas pyytäisi.
Tuohan on osaltaan muuttunut, jos käyttää vaikka k-plussaa tai lidlin äppiä, niin siellä voi valita, että halua kuitit vain sinne. Tällöin kuitin saa suoraan äppiin, eikö kassa enää edes tarjoa kuittia. Ihan hyvä systeemi.
Tavalla tai toisella kuitti on pyytämättä toimitettava. Jos asiakas ei halua kuittia, se on hänen päätöksensä, mutta palveluntuottajan/kaupan tms yrityksen, joka myy jotakin, on asiakkaalle annettava kuitti pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Maksa kortilla, kuitti on aina annettava.
Käteisostoista on myös annettava kuitti. Mutta jos kuitti rulla on tyhjä ei voi tulostaa, toki se vaihdetaan sitten. Mutta niin se aina on, ensimmäinen on myyjän kuitti ja toinen on asiakkaan
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka kamalaa, miten tästä selvitään. Kampaajat ja kioskin pitäjät ajelee ferrareilla.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Taitaa olla muitakin pimeitä yrittäjiä täällä, kun aloitus on niin monta alapeukkua saanut.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa, että voiko veroja kiertää, jos maksaa kortilla? Jos maksan käteisellä rahalla, niin tuttu kampaaja ei lyö kassakoneeseen, vaan antaa vastarahan omasta lompakostaan. Nyt olen viimeaikoina maksanut kortilla, mutta ei hänkään minulle kuittia siitä anna,vaan laittaa sen itselleen jemmaan. Herää epäilys harmaasta taloudesta, mitä en kyllä haluaisi kannattaa.
Kortilla maksaessa ensimmäinen kuitti on myyjän ja se laitetaan jemmaan, että voi tarkistaa että kassa täsmää. Pohjakassa voi olla myös muualla kuin kassakoneessa, vaikka lompakossa jos joku yrittää ryöstää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmaalta haiskahtaa...
Maksupäätteestä tulee kaksi kuittia, kunhan vaan painaa nappia, ensin kassaan ja sitten asiakkaalle painamalla vihreää nappulaa, punaisesta nappulasta asiakkaan kuitin voi perua.
Veroja voi tietysti kiertää sillä tavoin, että merkkaa korttimaksut (ne näkyvät tiliotteella, niissä ei voi huijata) ja vain vähän käteismaksuja.
Kannattaakin AINA maksaa kortilla, jos epäilee yrittäjän vetävän kotiinpäin.
Mä olen muutaman vuoden ajan käynyt yhdessä itämaisessa parturiliikkeessä. Tänä aikana korttimaksupääte ei ole kertaakaan toiminut, mutta hei ei hätää "kuule täsä vieresä automat, käy siinä nostamasa".
Miksi ilmoitella suotta. Ei kai voi mitään jos kone ei toimi. On olemassa sitten laskukoneita, joista kuitti. Tulostamalla saisi ehkä kuitin jos on tietokone ja tulostin, mutta siihen pitäisi lisätä summa käsin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa kortilla, kuitti on aina annettava.
Käteisostoista on myös annettava kuitti. Mutta jos kuitti rulla on tyhjä ei voi tulostaa, toki se vaihdetaan sitten. Mutta niin se aina on, ensimmäinen on myyjän kuitti ja toinen on asiakkaan
Voi myös olla ensimmäinen asiakkaan ja toinen myyjän. Riippuen asetuksista miten päin sen haluaa. Esimerkiksi itse tykkään siitä, että saan asiakkaan kuitin heti ja sen pomolle menevän kauppiaan kuitin voi tulostaa sitten, kun asiakas pääsee jo kuitteineen ulos autosta. Meillä myös väkityspääte vapautuu vasta, kun kauppiaan kuitti on tulostettu eli pystyn pitämään itseni varattuna ilman erillistä varatuksi laittoa, kun esimerkiksi annan ostokset peräkontista/saatan asiakkaan kotiin.
En menisi toista kertaa liikkeeseen, jossa pitää maksaa käteisellä, ja josta ei anneta kuittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama vaikka asiakas käyttäisi sitä kuittia vessapaperinaan. Se on annettava, jos sitä asiakas pyytää.
Itseasiassa sitä on tarjottava vaikkei asiakas pyytäisi.
Tuohan on osaltaan muuttunut, jos käyttää vaikka k-plussaa tai lidlin äppiä, niin siellä voi valita, että halua kuitit vain sinne. Tällöin kuitin saa suoraan äppiin, eikö kassa enää edes tarjoa kuittia. Ihan hyvä systeemi.
Se kuittihan on sinne äppiin jo silloin annettu, hömelö. Ei silloin tarvitse sen jo annetun kuitin lisäksi mitään tarjota.
Vierailija kirjoitti:
En menisi toista kertaa liikkeeseen, jossa pitää maksaa käteisellä, ja josta ei anneta kuittia.
Itse en poistuisi liikkeestä ennenkuin olen saanut kuitin. Tarvitsen kuitin työnantajalle, jotta saan rahani takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos saan korttitapahtumasta kuitin (erillinen pieni laite), mutta en sitä kassakuittia, missä luetellaan kaikki 20 ostostani, niin voiko siihen sisältyä jokin petos? Minä sain viime viikolla kuitin, että olen maksanut 152euroa, mutta en sellaista kuittia, missä tosiaan nämä 20 ostostani olisi eritelty, että mikä maksoi mitäkin. Tietääkö joku, voiko tähän sisältyä jotain epärehellisyyttä myyjän osalta?
Eli et voinut tarkistaa oliko hinnat oikein?
Haiskahtaa. Itselle käynyt pari kertaa noin ja toista kertaa en samoissa liikkeissä ole asioinut. Vaihdoin ulkolaiseen parturiin, joka antaa aina kuitin. Viereinen kotimainen tuntui harrastavan tätä pimeänä tekemistä. Olen neuvonut muillekin, että siellä ei kannata asioida. Itse maksan veroni oikein, enkä voi sietää tällaista kusetusta.
Kirpputoreilla käteisellä maksaessa jos ei pyydä kuittia, myyjä yleensä vain panee rahan kassakoneeseen. Ei päätyne kirjanpitoon saati verotukseen.
Soittaa poliisin ja tehdä tutkintapyynnön veronkierrosta, niin yrittäjä kirjoittaa kuitin sinulle käsin.
Joskus sellaisesta ikivanhasta kortinlukijasta tulee jokin myyjän kappale. Joillakin esimerkiksi pizzeriayrittäjillä on sellainen ikivanha pari kiloa painava halko.