Opiskelu ansiosidonnaisella- kusandanko?
Suunnittelen hakevani sosionomikoulutukseen monimuotona.
Jos en hae mitään tukia - opintotuki, opintolaina en tiedä mitä muuta voisi hakea?
Niin hokaako työkkäri, että opiskelen?
Siis jos hae mitään tukia.
Saa kysyä ja neuvoa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
No ei onnistu. Ansiosidonnaiseen tarvitset työvoimapoliittisenlausunnon työvoimaviranomaiselta. Ainut tapa on sevittää voitko saada opiskella työvoimaviranomaisen päätöksellä, heillä on siihen oma ryhmänsä työvoimaviranomaisia jotka päättävät opiskelutarpeestasi ja seuraavat opintopisteiden suorittamista. Niin avoimen kuin pääsykokeen suorittaneiden opiskeluja.
Sieltä voit saada luvan suorittaa niitä opintoja joita he sinulle ehdottavat.
Tvp lausunto on ja saan ansiosidonnaista. Kysymykseni oli, että jos lähden opiskelemaan enkä ilmoita työkkäriin niin saako ne jostain selville että opiselen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mulle sanottiin työkkäristä että saa suorittaa korkeintaan jotain 5 opintopistettä kuukaudessa, jos haluaa ansiosidonnaisella opiskella. Eli päätoiminen opiskelija et voi olla. Äläkä yritä huijata, pahimmassa tapauksessa perivät ansiosidonnaista takaisin ja voit olla kusessa. Jopa vapaaehtoistyöstä pitää tehdä selvitys te-toimistoon, vaikka siitä ei saa rahaakaan. Kuulemma selvittävät, estääkö vapaaehtoistyö minua vastaanottamasta kokoaikatyötä. Naurettavaa. En siis ole vapaaehtoistyössä enkä ymmärrä miten se estäisi mitään työtä vastaanottamasta, sillä senhän voi lopettaa.
Tämä 5 op tiedossa, näitä opiskelen koko ajan keikkatöiden ohessa.
Tuo takaisinperintä ei ole ongelma, siitähän selviää maksamalla ne rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei onnistu. Ansiosidonnaiseen tarvitset työvoimapoliittisenlausunnon työvoimaviranomaiselta. Ainut tapa on sevittää voitko saada opiskella työvoimaviranomaisen päätöksellä, heillä on siihen oma ryhmänsä työvoimaviranomaisia jotka päättävät opiskelutarpeestasi ja seuraavat opintopisteiden suorittamista. Niin avoimen kuin pääsykokeen suorittaneiden opiskeluja.
Tvp lausunto on ja saan ansiosidonnaista. Kysymykseni oli, että jos lähden opiskelemaan enkä ilmoita työkkäriin niin saako ne jostain selville että opiselen.
Vähän luulen että saavat. Opiskelut tallentuu valtion rekistereihin ja äkkiäkös statuksesi päätyy työttömyyskassalle ja viimeistään sitä kautta myös Työkkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mulle sanottiin työkkäristä että saa suorittaa korkeintaan jotain 5 opintopistettä kuukaudessa, jos haluaa ansiosidonnaisella opiskella. Eli päätoiminen opiskelija et voi olla. Äläkä yritä huijata, pahimmassa tapauksessa perivät ansiosidonnaista takaisin ja voit olla kusessa. Jopa vapaaehtoistyöstä pitää tehdä selvitys te-toimistoon, vaikka siitä ei saa rahaakaan. Kuulemma selvittävät, estääkö vapaaehtoistyö minua vastaanottamasta kokoaikatyötä. Naurettavaa. En siis ole vapaaehtoistyössä enkä ymmärrä miten se estäisi mitään työtä vastaanottamasta, sillä senhän voi lopettaa.
Tämä 5 op tiedossa, näitä opiskelen koko ajan keikkatöiden ohessa.
Tuo takaisinperintä ei ole ongelma, siitähän selviää maksamalla ne rahat takaisin.
Tuskinpa jää takaisinperintään... Toi on täysin eri juttu kuin liikaa maksetun opintotuen maksu. Tuossa puhutaan jo petoksesta, tai törkeästä petoksesta, riippuen summista.
Etkö voisi selventää kysymystäsi. Siis kusandanko se oli.
Vierailija kirjoitti:
Aapee ei kysy, miten tuossa pitäisi menetellä, vaan että jääkö hän kiinni, jos hän menettelee ohjeiden vastaisesti, muttei itse kerro kenellekään.
Ja vastaus on, että ehkä, tai ehkä ei. Oppilaitosten rekistereitä ei automaattisesti ristiinajeta, mutta pistotarkastuksia tehdään kyllä. Kiinni jäädessä joutuu maksamaan tuet takaisin ja voi saada syytteen petoksesta.
Kiitos, tämä oli ensimmäinen real vastaus kysymykseeni :)
Tukia en olisi hakemassa.
Mitähän tämänlaisesta petoksesta mahtaisi saada? 200 e sakko ja 5 kk ehdollista?
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus muuten loppuu sitten kun valmistut, eli on parempi opiskella alaa joka työllistää.
Ei, vaan työttömyyskorvauksella opiskelu voidaan myöntää max 24 kuukaudeksi jonka jälkeen se loppuu, vaikka opinnot amk:ssa jatkuu. Silloin et saa työttömyysetuutta koska olet päätoiminen opiskelija. Kun valmistut, saat työttömyysetuutta jos olet työtön.
Ap, jos kerran et aio hakea mitään tukia, niin miksi edes olisit työnhakijana? Et siis saa työttömyysetuutta nytkään?
Jos saat työttömyysetuutta niin ei, asiaa ei kannata salata. Kyllä sen muuten edestään löytää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos kerran et aio hakea mitään tukia, niin miksi edes olisit työnhakijana? Et siis saa työttömyysetuutta nytkään?
Jos saat työttömyysetuutta niin ei, asiaa ei kannata salata. Kyllä sen muuten edestään löytää.
Tämä
Ainakaan työvoimakoulutuksessa et saa uutta ansiosidonnaista, vaikka olisit kerännyt siihen tarvittavan työssäolon, joten kannattaa harkita tarkkaan, miten aikoo rahoittaa lopun opiskelun, jos opiskelu kestää pidempään kuin jäljellä oleva ansiosidonnainen.
Työttömänä opiskelu luvalla tai luvatta on tosin takaisinperintäansa, johon en astuisi ihan helposti.
Miksi ei voisi opiskella työttömyysturvalla ihan luvan kanssa? Varmasti te-toimisto sitä puoltaisi koska kyseessä sosionomiopiskelut. Vai menikö mulla jotain ohi?
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin ihan avoimesti vuoden aineenopettajan pedagogisia opintoja.
Siihen sai vielä korotettua ansiosidonnaista silloin.
Muuten ei saa opiskella kuin max 5 op kuukaudessa ja päätoiminen opiskelija ei saa olla.
Se on kavallus, jos valehtelet lomakkeeseen.
Minä aloitin opettajan pedagogiset töissä ollessani ja sain jatkaa opinnot loppuun työmarkkinatuella. Mitään opintopiste- tai aikarajoja ei asetettu. Perusteluna oli virkakelpoisuuden hankkiminen.
Nyt en enää saa opiskella mitään. Liika on liikaa työkkärin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua.
Aikoinaan suoritin avoimessa 60 opintopistettä vuodessa kokoaikaisen työn ohella.
Avoinhan on tarkoitettu kaikille, siis myös työssäkäyville. Miksi siellä opiskelua valvotaan esim. työttömien osalta?
Työttömille maksetaan työttömyystukea, siksi ei onnistu omin luvin vaan lupa pitää pyytää. Sitä ei välttämättä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan hankit ensin työkkäriltä tuen sun opinnoille. Ne tukee opiskelua, JOS kokevat, että lisäopinnot ovat tärkeitä sinun työllistymisen kannalta. Jos sulla on jokin melko tuore ammatti- tai korkeakoulututkinto, niin tuskin puoltavat lisäopintoja. Jos tutkintosi on jostain muinaiskielien filologiasta, niin sit saattavat puoltaa työvoimakoulutusta.
Minä olen opiskellut viimeksi 1990-luvulla, joten TE-toimisto puolsi työllisyyskoulutusta, hain kouluun (ja pääsin) ja opiskelen nyt kevääseen saakka ansiosidonnaisella.
Työvoimakoulutus on ihan eri asia kuin varsinainen opiskelu ansiosidonnaisella. Älä sotke asioita toisiinsa.
Tunnen henkilön, joka pari vuotta sitten opiskeli sosionomiksi työvoimapoliittisella lausunnolla saaden opintoihin työttömyysrahat. Sosionomi-opinnot ovat pitemmät kuin työvoimapolittinen tuki opintoihin,,mutta ahkerasti opiskellen sosionomin opinnot voi suorittaa kahdessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi opiskella työttömyysturvalla ihan luvan kanssa? Varmasti te-toimisto sitä puoltaisi koska kyseessä sosionomiopiskelut. Vai menikö mulla jotain ohi?
Ohis:
AP on jo varmaan päätöksensä tehnyt, minä päädyin tänne haun kautta, siksi kommentoin.
Minulla on pv-rahapäätös, saan tällä hetkellä ansiosidonnaista soviteltuna (teen keikkatyötä sote-alalla, pari lyhyttä määräaikaista ollut viimeisen kahden vuoden aikana).
Joku oli laittanut, että avoimessa voi opiskella 5 op = 135 tuntia kuukkelin mukaan. Viime keskustelussa työkkärin omahenkilön kanssa kysyin, voinko suorittaa lääkeluvat omakustanteisesti ja silti saada ansiosidonnaista. Tuttavilta olin jo kysellyt tästä tentistä ja sanoivat, että jos meinaat ekalla kerralla päästä läpi ilman arpajaistuuria niin kolme työpäivää luet.
Tästä keskusteltiin te-henkilön kanssaan pitkään. Kyseli, että miksi haluaisin tällaiseen koulutukseen, millä rahalla maksaisin ja kauanko se kestäisi. Täh? No koska lääkeluvaton keikkari ei voi olla yksin vuorossa, ihan omalla rahallani maksaisin ja kestää 24 tuntia. Vastaus oli, että ehkä tämän lääkeluvan nyt voit suorittaa. Ei ole kuulunut jälkeenpäin mitään tästä, lääkelupa taskussa ja jatkossa en paljoa mieti näitä koulutuksia, mitä voi netissä tehdä silloin kun itselle sopii.
Eli varmaan riippuu virkailijasta mitä 'saa' opiskella.
Työvoimakoulutus on ihan eri asia kuin varsinainen opiskelu ansiosidonnaisella. Älä sotke asioita toisiinsa.