Voisitteko suositella minulle kirjoja? haluaisin aloittaa lukemisharrastuksen.
Minua kiinnostaa kovasti esim ihmismieli, olen lukenut joskus netistä traagisiakin elämäntarinoita. Sitten kiinnostaa myös mielen hyvinvointi ja inspiroituminen. Kaikki sellaiset kirjat jotka saavat ajattelemaan ja jotka ehkä auttaisi myös masennuksen/ahdistuksen kanssa. Tykkään myös jonkun verran romantiikasta, jos on joku hyvä juoni.
Kommentit (95)
Helmetin sivuilla voit hakea eri hakusanoilla esim. mieli, ahdistus, masennus ja selata kiinnostavia kirjoja näistä aiheista. Helmetin kautta voit myös helposti varata kirjoja, jos asut alueella Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen. Masennus-hakusanalla silmiini osui kirja Irti masennuksesta, jossa yhtenä kirjoittajana oli Satu Pihlaja. Olen hänen joitakin hänen omia kirjojaan lukenut, esim. Aikaansaamisen taika (mukana myös tehtäviä). Pidän hänen tavastaan kirjoittaa.
Monissa vanhoissa klassikoissa on traagisia käänteitä ja pohditaan elämään, omaan itseen ja tunne-elämään liittyviä asioita, esim. Juhani Ahon Papin rouva, jota pidetään psykologisen kuvauksen kotimaisena klassikkona. Kirjasammon sivuilla on myös erilaisia listoja teemoittain. Tällä listalla esim. tuoreempaa käännöskirjallisuutta: Lukemista kesälomalle | Kirjasampo. Listalla on esim. Suon villi laulu. Itse en ole vielä tuota lukenut, kuvaus vaikuttaa kiinnostavalta. Tästä taitaa olla elokuvakin.
Ulla-Lena Lundberg: Jää. Kirja vei mut mennessään ihan ensimmäisistä sivuista lähtien.
Ap, tuuhan kertomaan, kun ole lukenut jotain. Innostuitko?
Eeva Tenhusen dekkarit. Osa niistä on autofiktiota.
Suon villi laulu oli ihan hyvä kirjana.
Typerä aloitus. Yhtä typerä kuin jos minä pyytäisin teitä suosittelemaan hyvää musiikkia.
Vtun urpot.
Vierailija kirjoitti:
Enni Mustonen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarja, joka alkaa kirjasta Paimentyttö.
Saman tekijän Järjen ja tunteen tarinoita -sarja ilmestyi ennen Syrjästä katsojaa. Todella hyvä sarja ja seuraa kiinnostavasti Suomen historiaa n. 100 vuoden ajalta.
Lolita, Emmanuelle, ...............
Tom Sawyerin seikkailiut, voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kari Hotakainen: Ihmisen osa
Olen kuunnellut sen useaan kertaan Ritva Valkaman lukemana, mutta painettu kirja ei ole sattunut käsille. Ehkä hankin sen kuitenkin. Sisältää monia kiinnostavia ihmiskohtaloita!
Valkama lukee sen niin täydellisesti!
Ajatelkaapas, että Radio Suomessa voi n 10 vuotta sitten kuulla äänikirjoja oikeiden näyttelijöiden lukemana! Ei nykyään vain enää viitsitä, kun niin moniin ohjelmiin odotetaan yleisöltä "osallistumista". Oikeiden musiikkitoimittajien kunnolliset ohjelmatkin ovat puolittuneet, kun täytyy urheilua tunkea monta tuntia. Esim ke-to illat aivan pilalla.
Olen muuten sitä mieltä, että urheilulle täytyy perustaa oma kanava, että me muusta kiinnostuneet pääsemme kuulemasta sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä ap! Älä välitä kiusaajista. Lukeminen on avain parempaan oloon. Lähtötasostasi riippuen, emme tiedä mistä tykkäisit. Kirjastonhoitajat neuvoo kyllä.
Joku klassinen nuortenkirja voi olla hyvä alku harrastukselle. Niissä oli hyvää kieltä.
Häräntappoase?
Vihasin useimpia nuortenkirjoja nuorena. Siihen aikaan ne olivat yliymmärtäväisiä, yhteiskunnallisesti tiedostavia, hyi yök, ja tosi masentavia. No luin kyllä Ruohoa, lunta.
Näin joulun alla suosittelen ikiklassikkoa eli Charles Dickensin Saiturin Joulu tai Joulukertomus. Tunnetaan molemmilla nimillä. Teattereissa se on ollut suosittu näytelmä joulun aikaan. Itse luin sen viime jouluna ja ihmetyttää miksi vasta silloin? Olen nuorempana lukenut Dickensiä ja pidin koulussa äikän tunnilla esitelmänkin hänestä. Voin suositella myös Oliver Twist kirjaa samalta kirjailijalta.
Vierailija kirjoitti:
Toivo Pekkasen "Lapsuuteni". Se kertoo ajasta noin sata vuotta sitten, mutta on melko helppolukuinen ja lisäksi siinä tulee samalla tietoa sen ajan köyhien oloista. Kirjailija tosiaan kertoi siinä lapsuudestaan ja kodistaan.
Pekkasen "Tehtaan varjossa" on myös upea nuoren miehen kasvukertomus. Siteeraan ulkomuistista, miten päähenkilöä moittii hänen poliittisesti valveutunut serkkunsa.
"Mutta nyt haluan sanoa sinulle suorat sanat. SInä olet kuin tiili, joka ei sovi mihinkään ihmisten yhteiseen rakennukseen. Sinussa on kyhmy tännepäin ja muhkura tuonnepäin. Jos olisit niin suuri tiili että sinusta yksin tulisi jotain, en sanoisi mitään, mutta sitähän sinä et ole. Ja nyt olet vain muurareiden tiellä."
Arno Kotro - Christer Lybäck: Veitsen terällä
Elämän tarina, joka trakediasta nousee romanttiseksi selviytys- ja kasvutarinaksi. Pojan tie romahtaa yhdeksän vuotiaana isän kuoleman takia ja johtaa alkoholismiin ja vankilakierteeseen. Monen vaelluksen jälkeen Euroopassa ja Intiassa johtaa miehen opiskelemaan lääketieteen tohtoriksi ja päätymään ortopedian ja trautatologia erikoislääkäriksi ja kirurgiksi, jonka poika seurasi isäänsä kirurgiksi.
ps. Arno Kotro on toimittaja, joka Lybäckin tarinan on kirjoittanut
t. Routaraja
Heidi Köngäs: Tango Frisk.
Upea perhesaaga.
Jos haluat kunnon "herätyksen" niin suosittelen lukemaan:
Anita Moorjani : Dying to be me
Wayne W. Dyer: Toiveista totta
Näistä paljastuu elämän tarkoitus,ei sen enempää eikä vähempää.
Milla Peltonen Erakot
Omintakeisten suomalaisten elämäntarinoita
Jojo Moyesin koko tuotanto.
Kate Mortonin kirjoissa on aina kiehtova tarina, joka tapahtuu menneessä ja nykyisyydessä.
Liane Moriartyn tuotanto on hauskaa ja helppolukuista, yllättäviä persoonia ja tapahtumia.
Luen juuri viimeistä kirjaa englanniksi, kun en jaksa odotella sen käännöstä.
Nämä kaikki löytyvät vieläpä samasta M-hyllystä kirjastossa 😃.
Intoa lukuharrastukseen, se on ihana ja avartava harrastus!
Daniel Kahnemann - Ajattelu nopeasti ja hitaasti
Ei kevyttä eikä helppoa luettavaa, mutta kaiken vaivan arvoinen. Tietokirja. Avaa hienosti ihmismielen toimintaa.
Nuo valinnat ovat muuten tosi hyviä. Liian monella on täysin vääristynyt kuva mangasta. Nuo kaksi ekaa kumoaa harhaluulot, kolmannessa on kauniita naishahmoja, mutta lukiessa tajuaa, että jokainen niistä on enemmän kuin seksikäs vartalo ja viimeinen on loistava kuvaamaan sosiaalisesti ahdistuneen ihmisen kasvukehitystä.