Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisko hakee muistisairaan äitimme oikeuksia

Vierailija
12.12.2024 |

Sisaruksemme hakee muistisairaan äitimme oikeuksia hoitoonsa ja omaisuuteensa. Ennakolta tiedämme mahdollisuuden omaisuudenhallinnan väärinkäytökseen. Onko teillä kokemusta vastaavasta/tietoa miten tällainen ennaltaehkäistään?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pelkona on äidin tilinkäyttö. Sitä ei kukaan pysty todentamaan, kun nostetaan rahaa seinästä.

Vierailija
22/23 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Kiitos! Siis ei ole mahdollista, että yksi suosikkisisarus saa käyttöönsä kaiken vanhempiemme raha ja omaisuuden? Tämä ei saa nyt kuulostaa siltä, että pelkään omien etujen saavuttamista. Tämän asian perusteena on se, että oikeus toteutuu.

Edunvalvoja ei saa tai saisi saada käyttöönsä valvottavan omaisuutta. Kuten mainittiin, ennen päätöstä kysytään valvottavan, lasten ja mahdollisen puolison mielipidettä valvontaan. Mikäli valvottavan on jo huonokuntoinen, tarvitaan myös lääkärin mielipide. Digivirasto valvoo edunvalvojia, mutta eihän se tietenkään aukoton ole. Jos itse tarvitsisin valvontaa, toivoisin että se olisi joku perhepiiristä mieluummin kuin virkavalvoja. Olen itse asioinut jonkinverran digiviraston kanssa edunvalvonta-asioissa ja tämän viraston toiminta on kyllä parhaasta päästä. Neuvontaa ja ohjeita annetaan mielellään vaikka päätökset sattaa kestääkin ruuhkien vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidillä on jo diagnosoitu tai muuten ilmeinen muistisairaus, niin viranomaiset valitsevat ulkopuolisen edunvalvojan.