Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mahdollista itse opetella ompelemaan vaatteita?

Vierailija
12.12.2024 |

Onko se vaikeaa? Mistä voi sitten aloittaa?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista opetella, eikä niin vaikeaakaan. Ostat pari helppoa kaavakirjaa ja seuraat ohjeita. Ompelukone riittää, ei tarvi saumuria. Itse tein ensimmäisenä ompelutyönä hupparin. Hyvää työtä aivoille, kun tekee itse. On se mitä vaan.

Vierailija
22/25 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Miksi kysyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mutta käytännössä tulee halvemmaksi ostaa kiinakamaa tai hakea kierrätyskeskuksesta. Jos ei ole varaa muuhun niin käyttäkää näitä. Vaatteiden valmistamiseen kouluttaudutaan yleensä vähintään 3v ja senkin jälkeen on vielä paljon opittavaa, suunnittelukoulut sitten erikseen

Vierailija
24/25 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burda-lehdet. Valmiit kaavat sieltä. 

Burdan kaavat on huonoja. Suomalaisen vartalolle parempia mm Paapiin kaavat ja NuppuPrintin kaavat.

Vierailija
25/25 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mahdollista. Helpointa joko tehdä yksinkertaisia trikoovaatteita, joihin tosin tarvitset saumurin, tai sitten tavallisella ompelukoneella (aluksi) joustamattomia hameita yms.

Tärkeintä on oikea koko. Huomio: vaatekaupoilla on nykyään ihan omat mittataulukot jotka eivät perustu virallisiin mittoihin. Ompelukaavat käyttävät standardikokoja, esim C38. Älä pelästy vaikka mitatessa olisitkin monta kokoa suurempi kuin luulit, kokolappu ei ole tärkeintä vaan se että vaate istuu hyvin!

Esimerkkinä: olen käyttänyt 44-46-koon housuja kaupoista mutta mittataulukossa housukokoni on C50