Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En sovellu mihinkään työhön

Vierailija
12.12.2024 |

Vähän dramaattinen otsikko, sillä en ole ollut koskaan työttömänä. En ole kuitenkaan koskaan yli 20 vuoden työkokemuksen aikana koskaan tuntenut sopivani mihinkään työhöni.

Aspatöihin olen liian epäsosiaalinen introvertti, enkä ole hyvä ihmisten kanssa. Tehdastöissä oli kivaa, mutta kroppani ei kestä sitä, jouduin vaihtamaan alaa terveyssyistä. Yksinkertaisimmissakin toimistohommissa suoriudun alkuun ihan ok. Sitten alan unohtelemaan sitä sälää, joka pitäisi hoitaa ja asioita jää rästiin. Sitten alan stressaantumaan, kunnes olen ihan loppu. Tässä vaiheessa olen etsinyt uuden työpaikan, mutta vaikuttaisi, että vika on minussa. Yritän sen lyhyen tauon työpaikkojen välillä jotenkin toipua. Sama toistuu uudessa paikassa.

Työelämää olisi vielä 25 vuotta jäljellä. En tiedä, montako stressi-lähesburnoutia enää kestän, mutta itsensä pitäisi jotenkin elättää. Pitää varmaan alkaa pelaamaan lottoa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näyttäisi, että sulla voisi kuitenkin olla potentiaalia selviytyä ihan hyvin niistä "yksinkertaisista toimistohommista", jos vaan motivaatiota on, koska kerran selviät aluksi ihan ok. Tuollaisen unohtelun ja rästiin jäävien asioiden korjaamiseen on paljon self help kirjoja ja tuottavuus-appseja. Itselläni on ADHD ja käytän tällaisia, esim. Bullet journalia, Pomodoro Timeriä jne. Vaatii toki kurinalaisuutta ja motivaatiota, mutta ei se ole niin paha kun siihen tottuu. Itse teen keskittymistä vaativaa koodaustyötä diagnosoituna ADHD:na ja ihan hyvin menee, kun hyödynnän apukeinoja.

Olen oikeasti miettinyt, onko minulla ADHD, vai onko kaikilla sama tilanne. Unohtelen valitettavan paljon, mutta siinä keskittymistilassa saan viikon työt tehtyä parissa tunnissa. Ja sitten tunnen syyllisyyttä epätasaisesta suoriutumisesta. Se taas johtaa stressiin, ahdistukseen ja uupumiseen. Kiitos kannustavista viesteistä.

Ap

Vierailija
22/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä tuntuu olevan suunniteltu sosiaalisille tai muuten superihmisille. Henkisesti tai fyysisesti heikoille on vähemmän vaihtoehtoja. Suorittavat työt vielä vähenevät koko ajan, joten suurempi joukko tulee olemaan väliinputoajia. Epäsuosittu mielipide, mutta kaikista kansalaisista ei ole asiantuntijatyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on kevyt tehdastyö? Olen eri, mutta kiinnostaisi.

Vierailija
24/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se helpommaksi muutu kun ikää tulee. Sitä alkaa pelätä muutosneuvotteluita ja potkuja kun uutta työtä on hankala enää löytää.

Vierailija
25/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotit korvaavat tehdastyön, siellä ei kannata uraa tehdä. Ap:lle voisi sopia kirjanpitäjä ammattina. Toimistotyötä, mutta selkeä kaava ja rutiini.

Vierailija
26/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kirjanpitokin pitänyt siirtyä roboteille tai tekoälylle?

Vierailija
27/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on vaan työtä, siitä ei kannata stressaantua. 

Vierailija
28/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa onkin aika palikkamaisia aloja. Ehkä tiedät paremmin mistä pidät elämässä.

Vierailija
29/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on vaan työtä, siitä ei kannata stressaantua. 

Miten siitä voi olla stressaantumatta, jos tuntuu, ettei pärjää?

Vierailija
30/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta näyttäisi, että sulla voisi kuitenkin olla potentiaalia selviytyä ihan hyvin niistä "yksinkertaisista toimistohommista", jos vaan motivaatiota on, koska kerran selviät aluksi ihan ok. Tuollaisen unohtelun ja rästiin jäävien asioiden korjaamiseen on paljon self help kirjoja ja tuottavuus-appseja. Itselläni on ADHD ja käytän tällaisia, esim. Bullet journalia, Pomodoro Timeriä jne. Vaatii toki kurinalaisuutta ja motivaatiota, mutta ei se ole niin paha kun siihen tottuu. Itse teen keskittymistä vaativaa koodaustyötä diagnosoituna ADHD:na ja ihan hyvin menee, kun hyödynnän apukeinoja.

Olen oikeasti miettinyt, onko minulla ADHD, vai onko kaikilla sama tilanne. Unohtelen valitettavan paljon, mutta siinä keskittymistilassa saan viikon työt tehtyä parissa tunnissa. Ja sitten tunnen syyllisyyttä epätasaisesta suoriutumisesta. Se taas johtaa stressiin, ahdistukseen ja uupumiseen. K

Mulla on tuota ihan samaa. En tosin unohtele paljon mitään, kun käytän kalenteria, listoja ja muistutuksia. Mulla ei ole mitään diagnoosia, mutta 99% varmuudella en ole ihan neurotyypillinen. Olen vaan aina kompensoinut puutteitani joillain keinoilla ja muilla taidoilla, ja ihmetellyt, miksi muiden elämä sujuu ja oma ei. Vasta yli 40 ymmärsin, että ne muut on erilaisia ja niiden aivot toimii eri tavalla. En käsitä, miten siinä kesti niin kauan. 

Vierailija
31/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä yli 10 vuotta ja nautin elämästäni.

Vierailija
32/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkärille, jos on nuppivaivaa.

Työelämästä on tehty epäinhimillisen kuormittavaa (liiallinen tehostaminen). Ratkaisu ei voi olla kaikille nappia naamaan.

Vierailija
33/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän samassa tilanteessa, aina olen ollut töissä, mutta älyttömällä kuormituksella vetänyt. Nykyinen työ taas on ihan unelma, mutta miksi, niin eihän tämä entisiin verrattuna ole oikeastaan työ ollenkaan: ei aamuherätyksiä, ei täysiä päiviä, ei juurikaan vastuuta eikä muistettavaa, ei nillityksiä vaan mukava pieni työporukka jne :D miten tulen ikinä tämän jälkeen jaksamaan ja pärjäämään yhtään missään ns oikeissa töissä, apua?!?! Mutta kiitos teille kannustaville kommentoijille, jotka uskovat että on oikeus pyrkiä just itselle sopivaan työhön, eikä aina vääntyä ihan mutkalle ulkopuolisten vaatimusten vuoksi :)

Kuulostaa ihan lottovoitolta.

Vierailija
34/34 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robotit korvaavat tehdastyön, siellä ei kannata uraa tehdä. Ap:lle voisi sopia kirjanpitäjä ammattina. Toimistotyötä, mutta selkeä kaava ja rutiini.

Kiireistä ja työtä on paljon. Varsinkin alkuvuodesta painetaan pitkää päivää.