Siskon lapsi tärvelee ja rikkoo kodissamne
Siskon reilu kaksivuotias on ihana ja rakas, mutta harmittaa tavaroiden rikkominen aina meillä käydessä. Syy ei ole lapsessa, mutta siskon ylimielisestä asenteesta toisen kodissa. Olen tottunut lapsiin, itselläni on neljä joista nuorin jo 12 (vanhin 18). Eli viimein 18 vuoden jälkeen pikkulapsivuosien voi laittaa kotia kivaksi, sisustaa ja hankkia asioita, designia, lasia jne.
Eilen sisko lapsensa kanssa oli pari tuntia kylässä. Lapsi on erittäin vlkas ja todellakin joka paikkaan ehtiväinen. Joulukuusesta revittiin ja paiskattiin pari hahmokoristetta, toinen teinin kallis Eiffeltorni ja toinen muu. Säpäleiksi meni myös design lasipuhallettu koriste sekä yksi lasi. Siskoni toteaa vaan että olen omalla vastuulla laittanut koristeet lapsen ulottuville. Totta, sillä viimein voi laittaa kotia kuten olen aina halunnut ja viimein on varaa. Muistelen, että itse kylässä lasten kanssa ollessani en antanut lasten koskea talon tavaroihin, paukutella lasiovia tai repiä kukista lehtiä. Muistan vieläkin miten työlästä oli olla kylässä juuri tuon takia. Sisko sanoo tulevansa meille syömään ja lepäämään työpäivänsä jälkeen. Kukapa ei ole väsynyt töitten jälkeen.. En ole kovin motivoitunut kaitsemaan lapsia kun omatkin voimat on kortilla ja viimein helpompi elämänvaihe. Olen aikoinani itse hoitanut ihan aina, ja kun minulla oli parivuotiaita niin sisko biletti. Hän ei edes ole nuori äiti, vaan hänellä kaksi aikuista lasta.
Nyt ei vähään aikaan pikkulasten kyläilyjä. En todellakaan ala sisustamaan kotiani enää taaperon kestäväksi, paitsi silloin kun joskus saan lastenlapsia.
Kommentit (61)
Kodin lapsiturvalliseksi muuttaminen (rikkoutuva tavarat piiloon tai ylähyllyille jne) kannattaa delegoida siskolle.
Jos siskollasi on kotivakuutus, niin noi lapsen teillä rikkomat asiat korvataan kotivakuutukseen kuuluvasta vastuuvakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos siskollasi on kotivakuutus, niin noi lapsen teillä rikkomat asiat korvataan kotivakuutukseen kuuluvasta vastuuvakuutuksesta.
Ei täysimääräisinä korvata. Eivätkä halvemmat vakuutukset korvaa ollenkaan.
Haha, ei kannatakaan, olen edelleen äärimmäisen huonolla tuulella. Eniten vihaksi pistää minä itse, kun annoin tuon tapahtua, ja toiseksi eniten ärsyttä siskoni.. Huh, tilanne vaatisi viiniä!
Ap
Ennen ei olisi tullut kuuloonkaan, että kyläpaikassa olisi alettu riehumaan, hajottamaan paikkoja ym. Siitä olisi kyllä saanut kuulla kunniansa välittömästi!
Et ole tosissasi! Mikä ihme sinua estä sanomasta siskollesi, että pitää huolen lapsesta? Ja mikä estää sanomasta, että ei tule käymään jos toimii noin. Ja mikä estää sinua tekemästä jotain jotta lapsi ei pääse tuhomaan kotiasi.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi! Mikä ihme sinua estä sanomasta siskollesi, että pitää huolen lapsesta? Ja mikä estää sanomasta, että ei tule käymään jos toimii noin. Ja mikä estää sinua tekemästä jotain jotta lapsi ei pääse tuhomaan kotiasi.
Autoritäärinen kasvatus kuten lapsen toistuva komentaminen ja rajoittaminen ei taida nykyään oikein olla suositeltu asia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla varovainen, voi vielä repiä iittalan tarrat astioista, millä sinä sitten brassailet :'(
Niissä lukee pohjassa "Iittala".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän moni lapsi tosi tosi tosi rajaton, rikotaan paikkoja, sotketaan, tärvellään toisten omaisuutta vanhempien myhäillessä vieressä...siis mikä näitä zombivanhempia vaivaa???
Kännykkä, olen tavannut lapsia, jotka katsovat vanhempien lailla kännykkää ruokaillessa. Moni lapsi opettelee potalle kännykän turvin.
minulla oli aikoinaan naapuri, joka sanoi, että yksikään lapsi ei jää putoamatta syöttötuolista, vaunuista tai pinnasängystä. En tiedä pitääkö paikkansa muilla. Minulla on kaksi omaa ja yksi mummun kulta. Kukaan heistä ei ole noista pudonnut. Lapsenlapsi täytti 9.
Kyllähän lapsille valitettavasti sattuu, vaikka miten vartioisi. Etukäteen pitää yrittää nähdä vaaran paikat ja poistaa ne tai tehdä turvallisiksi.
Syöttötuoliin vauva juntattiin tyynyn avulla, ettei päässyt kipuamaan ja putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisit ennen kersan tuloa poistaa rikkoutuvat tavarat sen ulottumattomiin.
Mä teen kyllä tätä.
Siivoan pois myös ne asiat, joita vierailijan ei sovi tonkia vessan kaapista.
Yleensä rajattomalla lapsella on myös rajaton vanhempi mukanaan.
Sun sisko vihaa sua. On kateellinen ja pahantahtoinen. Ei ole normaalia hänen käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuta rikotuista tavaroista. Eiköhän ala saada rajoja selväksi jälkikasvulleen.
Ei niillä tietenkään ole varaa mitään maksaa. Siinä katsotaan asunnon omistajan olleen huolimaton kun on päästänyt sisälle. Korvaako silloin edes vakuutus jos kallista elektroniikkaa tuhoutuu.
Korvaa jos on laaja kotivakuutus
Tavatkaa siskon luona jatkossa kunnes kakarat kasvavat , tai kutsu sisko ilman lapsia
Minä rakastan kovasti niitä tavaroita, joita olen kotiini hankkinut tai saanut. Kukaan ei saa niitä ilman lupaa klähmiä saati rikkoa.
Kun kylään saapuu lapsi, josta tiedän, ettei vanhemmasta ole mihinkään, käännyn heti suoraan lapsen puoleen: "Tässä on sinulle lelulaatikko, jonka tavaroilla saat leikkiä. Muut tavarat on mun leluja, etkä saa koskea niihin."
Se pieni tarvikelaatikko lapsivieraita varten kannattaa olla, niin lapsi viihtyy hyvän aikaa sen sisällön parissa. Erilaiset lelut kiehtovat ja kiinnostavat.
Kotonaan ap:n siskollakin on säännöt ja 2 v. opettelee ja omaksuu parhaillaan niitä. Kun hän menee kylään, hän ei tiedä kyläpaikan sääntöjä, eikä sitä, mihin ei saa koskea ja mihin saa. Se pitää kertoa / opettaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Kodin lapsiturvalliseksi muuttaminen (rikkoutuva tavarat piiloon tai ylähyllyille jne) kannattaa delegoida siskolle.
Justhan ap totesi, että sisko tulee hänen luokseen lepäämään, eikä ole tippaakaan kiinnostunut tahmatassunsa edesottamuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoritäärinen kasvatus kuten lapsen toistuva komentaminen ja rajoittaminen ei taida nykyään oikein olla suositeltu asia.
Jaa. Pitää sitten komentaa ja rajoittaa kerralla niin, että uskoo.
Irtoesineet kannattaisi liimata pikaliimalla kestävällä sellaisella kiinni paikkaan, missä ne o. Tukevasti. Siinäpähän sitte ihmettelee, ku ei vaan irtoa.............vaik kuinka yrittää.............ja miks ihmees sisko lapsensa kans tuli sinne ? Mun isosiskon pojat o onneks jo isoja ja kunnollisia. Itellä ei oo omia lapsia. Ja siskon miehen pikkuveljen 10-v tytär o kunnollinen nuori neiti. Se o onneks sen ainoo. Sen veljen ex-vaimo ja tyttären äiti, sil o ex:änsä kans poika, vanhempi velipuoli. Mä en oikeestaan ikinä oo pitänyt tästä sen ex-vaimosta, joka muuten kehtaa viel käyttää samaa sukunimeä ! Ku o virallisesti eronnut, sukunimiKin vaihtuu siihen, mikä se oli ennen, ku se nainen meni naimisiin. Ja must o tyhmää ottaa monta sukunimeä. Vain yksi, ja se o joko miehen tai naisen, ei kummatkin omat sukunimet yms hullutuksia. Näin oli ennen . Miksi se näin tyhmästi mennään muuttelemaan ??? Ja kyl se sisko o täysin vastuussa lapsensa teoksista, jos se jotaki rikkoo. Sille lapselle ei varmaan oo opetettu mitään sääntöjä yms.
Vierailija kirjoitti:
Irtoesineet kannattaisi liimata pikaliimalla kestävällä sellaisella kiinni paikkaan, missä ne o. Tukevasti. Siinäpähän sitte ihmettelee, ku ei vaan irtoa.............vaik kuinka yrittää.............ja miks ihmees sisko lapsensa kans tuli sinne ? Mun isosiskon pojat o onneks jo isoja ja kunnollisia. Itellä ei oo omia lapsia. Ja siskon miehen pikkuveljen 10-v tytär o kunnollinen nuori neiti. Se o onneks sen ainoo. Sen veljen ex-vaimo ja tyttären äiti, sil o ex:änsä kans poika, vanhempi velipuoli. Mä en oikeestaan ikinä oo pitänyt tästä sen ex-vaimosta, joka muuten kehtaa viel käyttää samaa sukunimeä ! Ku o virallisesti eronnut, sukunimiKin vaihtuu siihen, mikä se oli ennen, ku se nainen meni naimisiin. Ja must o tyhmää ottaa monta sukunimeä. Vain yksi, ja se o joko miehen tai naisen, ei kummatkin omat sukunimet yms hullutuksia. Näin oli ennen . Miksi se näin tyhmästi mennään muuttelemaan ??? Ja kyl se sisko o täysin vastuussa lapsensa teoksista, jos s
Helpompi on kiinnittää lapsi paikalleen kuin mitä esineet.
Olen vilkkaan ja joka paikkaan ehtivän parivuotiaan lapsen mummi. Meillä on kaunis ja designilla sisustettu koti. Mutta ihan vapaaehtoisesti siirtelen ennen lapsen vierailua arat tavarat ylähyllyille ja kaappeihin ja mitä en voi siirtää, kiellän. Mutta en halua käyttää arvokasta yhteistä aikaa koko ajan kieltämiseen, joten menen helpoimman kautta. Ei parivuotiaalta voi edellyttää, että hän muistaisi kaikkea saati että liikkuisi koko ajan varovaisesti. Vahinkoja sattuu aina.
Olen itse lapseton ja kotini on sisustettu oman makuni mukaisesti siten, että lasiesineitäkin ja muita on käden ulottuvilla. Pikkulapsiperheen äiti sanoi vieraillessaan mulle, että kotisi ei ole lainkaan lapsiystävällinen. Vastasin, että ei todellakaan olekaan, vaan oman näköiseni. Miksi olisikaan, kun kotonani ei asu lapsia. Lapsen kanssa vieraillessa on vahdittava lasta.