Siskon lapsi tärvelee ja rikkoo kodissamne
Siskon reilu kaksivuotias on ihana ja rakas, mutta harmittaa tavaroiden rikkominen aina meillä käydessä. Syy ei ole lapsessa, mutta siskon ylimielisestä asenteesta toisen kodissa. Olen tottunut lapsiin, itselläni on neljä joista nuorin jo 12 (vanhin 18). Eli viimein 18 vuoden jälkeen pikkulapsivuosien voi laittaa kotia kivaksi, sisustaa ja hankkia asioita, designia, lasia jne.
Eilen sisko lapsensa kanssa oli pari tuntia kylässä. Lapsi on erittäin vlkas ja todellakin joka paikkaan ehtiväinen. Joulukuusesta revittiin ja paiskattiin pari hahmokoristetta, toinen teinin kallis Eiffeltorni ja toinen muu. Säpäleiksi meni myös design lasipuhallettu koriste sekä yksi lasi. Siskoni toteaa vaan että olen omalla vastuulla laittanut koristeet lapsen ulottuville. Totta, sillä viimein voi laittaa kotia kuten olen aina halunnut ja viimein on varaa. Muistelen, että itse kylässä lasten kanssa ollessani en antanut lasten koskea talon tavaroihin, paukutella lasiovia tai repiä kukista lehtiä. Muistan vieläkin miten työlästä oli olla kylässä juuri tuon takia. Sisko sanoo tulevansa meille syömään ja lepäämään työpäivänsä jälkeen. Kukapa ei ole väsynyt töitten jälkeen.. En ole kovin motivoitunut kaitsemaan lapsia kun omatkin voimat on kortilla ja viimein helpompi elämänvaihe. Olen aikoinani itse hoitanut ihan aina, ja kun minulla oli parivuotiaita niin sisko biletti. Hän ei edes ole nuori äiti, vaan hänellä kaksi aikuista lasta.
Nyt ei vähään aikaan pikkulasten kyläilyjä. En todellakaan ala sisustamaan kotiani enää taaperon kestäväksi, paitsi silloin kun joskus saan lastenlapsia.
Kommentit (61)
Lapselle remmiä, äidille remmiä ja molemmat tunniksi nurkkaan.
Luulen että osa äideistä ei jaksa juosta lapsen perässä koko ajan ja komentaa. Mutta kylään voi tulla ilman lasta, jos isukki hoitaa sillä aikaa, oma vapaa äidille.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä nykyvanhemmuutta, kun kukaan muu ei saisi komentaa kuin oma äiti ja isä.
Vielä mun sukupolvelleni (noin 60) on itsestään selvää, että kuritonta lasta niin sanotusti kasvattaa koko kylä.
Meillä määrään minä, ja jos kyläilevä lapsi ryhtyisi temppuilemaan, lopettaisin sen temppuilun siihen paikkaan.
Mulle on aivan käsittämätöntä, että ap on antanut siskontyttönsä tai -poikansa käyttäytyä tuolla tavoin. (Lapsen äidistä en viitsi sanoa yhtään mitään.)
Minä sanon! Lapsessa ei ole mitään vikaa vaan lapsen äidissä! Kehtaa tulla valmiille terrorisoimaan toisen kotia. Kateus?
Vierailija kirjoitti:
Osta jotain halpoja helposti rikki meneviä lasikrääsäkoristeita, laita ne mahdolisimman helposti sen lapsen saataville. Sitten odottelet kun lapsi rikkoo itsensä lasinsiruihin, tai syö niitä ja kun siskosi alkaa ulvoa niin toteat että hän on ihan itse vastuussa siitä että toi lapsensa lasiesineiden lähettyville.
Siniset vai punaset vaiko molemmat?
Vierailija kirjoitti:
Tavatkaa jossain muualla mutta ei kotonasi. Jotta lapsi saa ensin opetella käytöstapoja mäccärissä, kahvilassa tai kauppakeskuksessa riehuten ja hajotellen tavaroita. Tai käyt kylässä lapsen kotona jossa lapsi on saanut vapaasti toteuttaa itseään. 😂
Stokkan arabia osasto vois olla hyvä kohde aloittaa. 😂
Hirveän moni lapsi tosi tosi tosi rajaton, rikotaan paikkoja, sotketaan, tärvellään toisten omaisuutta vanhempien myhäillessä vieressä...siis mikä näitä zombivanhempia vaivaa???
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla varovainen, voi vielä repiä iittalan tarrat astioista, millä sinä sitten brassailet :'(
Kateus?
Meillä ei pikkulapsiperhe pääse kuin eteiseen, keittiöön ja vessaan, onneksi on keittiö, jonka saa liukuovilla eristettyä muusta talosta. Jos lapsi yrittää muualle,käyn nappaamassa takaisin ja ilmoitan, että vain tässä huoneessa ollaan.
Joskus ne vierailut kestävät 15 min, sitten vanhempansa ei enää jaksa sitä, että kiellän koko ajan. Ei auta, että äiti sanoo, että kyllä saat mennä, kun olet kiltisti. Minä vastaan, että ehei, tämä on minun kotini, täällä lapset on vain keittiössä.
Ap voisit ennen kersan tuloa poistaa rikkoutuvat tavarat sen ulottumattomiin.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän moni lapsi tosi tosi tosi rajaton, rikotaan paikkoja, sotketaan, tärvellään toisten omaisuutta vanhempien myhäillessä vieressä...siis mikä näitä zombivanhempia vaivaa???
Kännykkä, olen tavannut lapsia, jotka katsovat vanhempien lailla kännykkää ruokaillessa. Moni lapsi opettelee potalle kännykän turvin.
minulla oli aikoinaan naapuri, joka sanoi, että yksikään lapsi ei jää putoamatta syöttötuolista, vaunuista tai pinnasängystä. En tiedä pitääkö paikkansa muilla. Minulla on kaksi omaa ja yksi mummun kulta. Kukaan heistä ei ole noista pudonnut. Lapsenlapsi täytti 9.
Mun kämppään ei toisten pentuja tule.
Ja jos tulisi, vanhemmat kyllä olisi itse vastuussa kaikista terävistä esineistä ja kemikaaleista joita olisi myös lasten saatavilla.
Ei kyllä kuulosta erityisen reilulta kaksivuotiaalta! :(
Vierailija kirjoitti:
Totta kai noin voi käydä, kun 2-vuotias liikkuu pitkin taloa. Vaihtoehtoja on kolme:
A) Sisko seuraa lapsensa kannoilla koko ajan.
B) Sinä seuraat lapsen kannoilla koko ajan.
C) Siskonlapsi ei kyläile teillä.
D) sisko hankkii teille leikkikehän, johon lapsi laitetaan.
Ennen ku mulla oli lapsia mun luona kävi kaveri ihan pienen lapsen kanssa.
Tein ison työn ja nostin kaikki koristeet korkealle ja käänsin kaikki irtolipastot toisin päin ja telkesin kaappien ovet ja keittiön laatikostot. Oltiin vain olohuoneessa ja keittiössä. Muut ovet telkesin.
En joutunut kieltämään mitään.
Lapsi kiersi kaikkea katsomassa ja nykimässä. Alkoi itkeä turhautuneena, kun mitään ei saanut mistään auki tai käteensä.
Toivottavasti en ole ikinä missään tekemisissä sen enempää aloittajan kuin aloittajan siskon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai noin voi käydä, kun 2-vuotias liikkuu pitkin taloa. Vaihtoehtoja on kolme:
A) Sisko seuraa lapsensa kannoilla koko ajan.
B) Sinä seuraat lapsen kannoilla koko ajan.
C) Siskonlapsi ei kyläile teillä.
D) sisko hankkii teille leikkikehän, johon lapsi laitetaan.
Ei 2-vuotias pysy leikkikehässä. Ainakaan missään normaalissa sellaisessa. Leikkikehät ovat vauvoja varten. Jos tuon ikäisen haluaa pitää aisoissa niin valjaat ovat käytännössä ainoa vaihtoehto. Ja niidenkin on syytä olla sellaiset, että soljet ovat selän puolella jolloin lapsi ei saa niitä auki.
Lasku siskolle rikotuista esineistä. Mutta etkö etukäteen tajunnut, miten siinä tulee tapahtumaan kun vierailevat?
Vaadit siskoa korvaamaan rikotut tavarat ja kiellät tuomasta lastaan teille, kunnes molemmat osaavat käyttäytyä.
Kannattaa olla varovainen, voi vielä repiä iittalan tarrat astioista, millä sinä sitten brassailet :'(