Sijoitusasuntojen tuhoajat iltapäivälehdissä
Vähän väliä iltapäivälehtien sivuilla on kuvia ja videoita tuhotuista sijoitusasunnoista. Kerrotaan, että henkilö vaikutti asialliselta ja kelpo kaverilta ja vielä muutamia kuukausia sitten asunto on ollut ok. Kiinnostaisi, mitä näille henkilöille siinä muutaman kuukauden sisällä oikein tapahtuu ja mikä heidän kohtalonsa oikein on ollut. Ajatuksia?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niille ole mitään tapahtunut. Vuokranantaja ei vain kehtaa myöntää, että vuokrasi asunnon henkilölle, jolle sitä ei olisi pitänyt vuokrata.
Tämä on se totuus. Ja ei vuokranantajia (varsinkaan ykstyisiä) pidä sääliä. Ovat sellaisia suhmureita, että oksat pois
Suhmura on housuissas. Mulla on yksi kaksio jota ei kukaan osta ja siinä on hyvä vuokralainen. Olen jopa alentanut vuokraa häneltä. Mikä minusta 70+ mummosta tekee jonkun suhmuran, mitä se sitten tarkoittanee. Toivottavasti itse joudut joskus hakemaan asuntoa joltain suhmuralta🤪
Vierailija kirjoitti:
Vuokraloordien ahneus ja ylikorkeat kiskurivuokrat ovat juurisyyt.
Asunnonvuokraus on yllättävän huono bisnes.
Yhtiöremontit ovat todella kalliita. 10 vuoden sisällä omistamani yksiön yhtiöön on tehty putkiremontti 35 000 eurolla ja lisäksi julkisivu- ikkuna- yhteiset tilat ym remontti 40 000 eurolla. Vastustin yhtiökokouksessa tuon jälkimmäisen laajuutta, mutta ei auttanut.
Eli mulla on 10 vuodessa mennyt remontteihin 75000 euroa. Miettikää, miten kauan sen takaisin saamisessa menee!
Tuon ekan 35 000 maksoin heti pois. Tuo 40 000 menee joka kuu rahoitusvastikkeena. Minulle jää vioittoa kuukaudessa 70 euroa. (Siitä tietysti maksan verot, tyhjät kuukaudet, pikkurempat.)
Mun kaveri oli lääkäri, mutta alkoi tulla psykooseja.
Maalasi mm vuokra-asuntonsa oven huulipunalla.
Ihmiset sekoo, vaikka olsi muuten kunnollisia.
(Kaveri menetti 10 vuoden sekoilujen jälkeen lääkärinlupansa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiöremontit ovat todella kalliita. 10 vuoden sisällä omistamani yksiön yhtiöön on tehty putkiremontti 35 000 eurolla ja lisäksi julkisivu- ikkuna- yhteiset tilat ym remontti 40 000 eurolla. Vastustin yhtiökokouksessa tuon jälkimmäisen laajuutta, mutta ei auttanut.
Eli mulla on 10 vuodessa mennyt remontteihin 75000 euroa. Miettikää, miten kauan sen takaisin saamisessa menee!
Tuon ekan 35 000 maksoin heti pois. Tuo 40 000 menee joka kuu rahoitusvastikkeena. Minulle jää vioittoa kuukaudessa 70 euroa. (Siitä tietysti maksan verot, tyhjät kuukaudet, pikkurempat.)
Lisään, että tuo 70 euroa ei sinänsä ole edes oikea voittoa, kun olin pulittanut omistani jo putkirempan.
jollen olisi maksanut putkiremppaa, asunto tekisi monen satasen tappiota kuussa.
Vuokratasojen pitäisi olla korkeampia. Kaikki kulut nousevat. Asunto on isossa kaupungissa.
Mulla oli sijoitusasunto, mutta myin sen pois, kun en jaksanut enää vaihtuvia vuokralaisia. Tutuille vuokraaminen oli mukavaa, kun tiesin, että vuokra maksetaan ajallaan. Vieraitten kanssa oli milloin mitäkin. Yksi maksoi vuokran, kun jaksoi tai olin laittanut muistutusviestin. Pelkäsin aina, että omalle kohdalleni osuu kauhu-vuokralainen, joka laittaa kämpän remonttiin.
Nyt en enää halua sijoitusasuntoa. Vaiva ja huoli eivät vaivaa rahastosijoittamisessa samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) pyydä 3kk vakuus
2) soita edelliselle vuokranantajalle
3) luottotiedot ok
1) Kela antaa vain takauksen
2) Et voi soittaa
3) Kelan takaus
1) älä vuokraa kelan asiakkaille
2) älä vuokraa kelan asiakkaille
3) älä vuokraa kelan asiakkaille
4) pommikuntoisen kämpän, missä laskutat vuokralaisen lähtiessä keksittyjä remppakuluja, voit vuokrata kelan asiakkaille. Kela ei kyseenalaista tuhoja/kuluja kunhan ovat järjen rajoissa, vaan maksaa kiltisti.
T. Vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla ei ole maalaisjärkeä eikä arvostelukykyä - Kelan raha vaan tärkeintä? Itse valikoin henk.koht. vuokralaisen, eikä ikinä ole kämpälle sattunut mitään.
Niin minäkin tein ja vuoden verran meni ihan OK. Sitten vuokralainen rakastui ja kuvioihin tuli mies, joka muutti vuokralaisen luokse ja sen jälkeen sitten alkoikin tapahtua. Oli meteliä, rikottuja ikkunoita, tavaroiden viskomista parvekkeelta jne. Lopulta vuokralainen lähti, mies jäi ja siitä alkoi 8 kk mittainen riita siitä, miten voi tehdä vuokrasopimuksen irtisanomisen, kun sopimusta ei ole. Miehelle tuli yli 25 000 euron lasku asunnon hajottamisesta, hän kaatoi syytä entiselle naisystävälle ja vetosi siihen, että asuntoa ei tarkastettu tämän lähdettyä. No miten menet asuntoon, kun ovea ei avata eikä omin luvin saa mennä?
Lisäksi on helppo hetken verran esittää normaalia, niinhän siinä YL
Saat sä omin luvin mennä, kun ilmoitat ajankohdan etukäteen. Ja oman oikeusturvasi kannalta kirjallisesti, esim txtviesti vuokralaisen ilmoittamaan numeroon on pätevä todiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että tuo 70 euroa ei sinänsä ole edes oikea voittoa, kun olin pulitt
Ei vittuteidänkans, maristaan ettei KANNATA kun aletaan vuokraamaan kämppää ja maksetaan lainat veke. Sen verran ihan vaan omistusasujana jo tiedän että ne vastikelainathan on parasta mitä vuokranantaja voi verottajalle vähentää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niille ole mitään tapahtunut. Vuokranantaja ei vain kehtaa myöntää, että vuokrasi asunnon henkilölle, jolle sitä ei olisi pitänyt vuokrata.
Tämä on se totuus. Ja ei vuokranantajia (varsinkaan ykstyisiä) pidä sääliä. Ovat sellaisia suhmureita, että oksat pois
Suhmura on housuissas. Mulla on yksi kaksio jota ei kukaan osta ja siinä on hyvä vuokralainen. Olen jopa alentanut vuokraa häneltä. Mikä minusta 70+ mummosta tekee jonkun suhmuran, mitä se sitten tarkoittanee. Toivottavasti itse joudut joskus hakemaan asuntoa joltain suhmuralta🤪
Minulla on kokemusta kahdesta suhmurasta, ensin naisesta, sitten miehestä. Mies oli tosi lipevä filunkimies, mutta ei nainen kyllä paljon parempi ollut. Onneksi pääsimme kummastakin eroon, hirveitä ihmisiä! Kaupungilla olimme vuokralla 19 vuotta, ihan jees. Nyt asoasunnossa viime kesästä lähtien ja sen verran vanhoja ollaan, että todennäköisesti tänne kuollaan. Rauhallinen luonnonläheinen sijainti, rauhallinen lähes äänetön talo, kukaan naapureista ei tupakoi (muutenkin tupakointikielto, mutta jos on tarpeeksi änkyrä, jatkaa naapureiden kiusaamista, onneksi näin ei täällä). Ihan herrankukkarossa nyt asustellaan.
Lainaakaan ei tarvittu, koska mies myi perintöasuntonsa ja siitä saatiin pesämuna tähän. Jos nyt joku sitä oli aikonut kysyä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Pääasiallinen ajatus: pitkällä aikavälillä tuon kaiken maksavat muut vuokralaiset. Ilmiö vähentää vuokra-asuntojen tarjontaa ja siten nostaa vuokratasoa. Vuokranantajat hinnoittelevat riskin.
Kyllä. Minäkin olen sijoittanut asuntorahastoon. En mistään hinnasta vuokraisi omistamaani asuntoa, korkeintaan perheenjäsenelle.
Ja vuokranantajat joutuvat kärsimään niistä turhista valittajista kun vihdoin löytävät hyvin asuntoa huoltapitävät ihmiset.
Kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla ei ole maalaisjärkeä eikä arvostelukykyä - Kelan raha vaan tärkeintä? Itse valikoin henk.koht. vuokralaisen, eikä ikinä ole kämpälle sattunut mitään.
Niin minäkin tein ja vuoden verran meni ihan OK. Sitten vuokralainen rakastui ja kuvioihin tuli mies, joka muutti vuokralaisen luokse ja sen jälkeen sitten alkoikin tapahtua. Oli meteliä, rikottuja ikkunoita, tavaroiden viskomista parvekkeelta jne. Lopulta vuokralainen lähti, mies jäi ja siitä alkoi 8 kk mittainen riita siitä, miten voi tehdä vuokrasopimuksen irtisanomisen, kun sopimusta ei ole. Miehelle tuli yli 25 000 euron lasku asunnon hajottamisesta, hän kaatoi syytä entiselle naisystävälle ja vetosi siihen, että asuntoa ei tarkastettu tämän lähdettyä. No miten menet asuntoon, kun ovea ei avata eikä omin luvin saa mennä?
Lisäksi on helppo h
Ei saa mennä omin luvin, vaikka ilmoittaa etukäteen, jos vuokralainen kieltää eikä kyseessä ole akuutti tilanne kuten vesivahinko. Tästä on ihan oikeuden päätöksiä lukuisiakin, sinne asuntoon ei noin vain mennä ilman syytä. Olet aika äkkiä oikeudessä kotirauhan rikkomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokranantajat joutuvat kärsimään niistä turhista valittajista kun vihdoin löytävät hyvin asuntoa huoltapitävät ihmiset.
Kateus.
Koska ne asuntojen sotkijat ja rikkovat saattavat olla erittäin hiljaisia ja syrjäityneitä.
Eloisat ihmiset jotka pitävät huolta asunnosta saavat taas valituksia.
Tutulle kävi näin. Asukas pisti koko kämpän remonttiin pois muuttaessaan. Hakkasi seinät reikiä täyteen. Rikkoi uunin, mikron yms. Naarmutti lattiia repi listoja irti ym.
Kävi vaan vähän huono tuuri. Olis kannattanut googlailla ketä vuokranantajalla on kavereina. Sen luokan kavereita että pääsivät yhteisymmärrykseen,tyyppi maksaa kaiken ja korot päälle. Ei kuulemma ollut ihan helppoa oli useampi hammas jääny ex vuokralaisella hiekkakuopalle.
Koska eivät katso rikosrekisteria, vain luottotiedot jotka ei kerro mitä on tehnyt. Eivät välitä kysyä päihteistä edes. Ja osa vuokraa varmana näkemättä. Moni ei edes halua rauhallista asukasta jotta saa vaatia 3kk vakuutta jonka käyttää. Itse ihmettelen myös kun toimistot ottaa kaikenlaista rikollista ja ei suomea osaattomia, jos ei ole luottotiedot ja ei tee rikoksia niin eivät huoli. Jos on rikollinen ja luottotiedot saa mistä tahansa heti asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sijoitusasunto, mutta myin sen pois, kun en jaksanut enää vaihtuvia vuokralaisia. Tutuille vuokraaminen oli mukavaa, kun tiesin, että vuokra maksetaan ajallaan. Vieraitten kanssa oli milloin mitäkin. Yksi maksoi vuokran, kun jaksoi tai olin laittanut muistutusviestin. Pelkäsin aina, että omalle kohdalleni osuu kauhu-vuokralainen, joka laittaa kämpän remonttiin.
Nyt en enää halua sijoitusasuntoa. Vaiva ja huoli eivät vaivaa rahastosijoittamisessa samalla lailla.
Omaa omaisuutta ei kannata antaa vieraiden haltuun. Suurimpaan osaan ei voi luottaa ja niiden muutamien poikkeuksien otsassa ei lue, että ovat luotettavia.
Olen pienemmissäkin asioissa tullut siihen tulokseen, että en lainaa mitään sellaista minkä haluan palautettavan hyvässä kunnossa takaisin. Vain sellaista lainaan, johon suhtaudun, että se on lahjaksi annettu ja joutaakin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasiallinen ajatus: pitkällä aikavälillä tuon kaiken maksavat muut vuokralaiset. Ilmiö vähentää vuokra-asuntojen tarjontaa ja siten nostaa vuokratasoa. Vuokranantajat hinnoittelevat riskin.
Helsingissä on tälläkin hetkellä tyhjänä ylihinnoiteltuja asuntoja tuhansia.
👍Hakuehdoilla löytyy 5 042 asuntoa
Ei mitään uutta.. aina noin on ollut niitä vapautuu ja menee koko ajan.
rakentaminen jäissä joten seuraavan 10-20v aikana pula asunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) pyydä 3kk vakuus
2) soita edelliselle vuokranantajalle
3) luottotiedot ok
1) Kela antaa vain takauksen
2) Et voi soittaa
3) Kelan takaus
Lopputulos: no tässä tapauksessa olet voitolla, koska kela maksaa kaiken
Työ tai luottotiedot ei todellakaan takaa vuokran maksua tai sitä ettei asunto hajoa. Luottotiedot voi mennä kesken asuessa, työ voi olla myös osa- aika lehdenjakoa tai pullon keräystä. Tatuoinnit voi peittää myös hihoilla.
Lisäksi on helppo hetken verran esittää normaalia, niinhän siinä YLEn Asunnottomat-sarjassa nuoripari valehteli olevansa töissä ja kunnollisia.