Onko ulosotto paras ratkaisu jos ei voi maksaa velkoja?
Kelan tukien vähentymisen takia jää käteen vain työkkäri josta maksan vastikkeen 425 + sähkö (ennen maksettiin 300 e toimeentuloa jota en saa ja 175 e asuntotukea joka sekin menee)
asunto on vuokralla minulla perikunnalta, sitä on 3 vuotta yritetty myydä muttei ole ostajia joten asun siinä (122 n rivari ) ja perintöä ei osata jakaa, koska sisko ei suostu myymään mökkiä ja sitä ei voi antaa hänellekään koska se on taas arvokkaampi kuin asuntomme.
Dna + elisa laskut on noin 200 e kk
päälle 40 000 e velka josta maksan 600 ekk
tähän en ole laskenut ruokaa enkä muita maksuja koska ruoat haen ruoka-jonosta kaikki
--
minulle jää siis -700 e kuussa pelkästään velkoja maksettavaksi, ja niitä yritän lyhentää säästöistäni
laskin että vuoden sisällä olen tyhjätasku, jolla ei ole tuloja ja varaaa enää maksaa velkoja ollenkaan
kannattaako siis vaan jäädä ulosottoon ja maksaa työkkäristä vain vastike ja kannattaako jäädä jo nyt ulosottoon vai vasta syksyllä kun säästöni on loppu?
onko järkee lyhentää syksyyn asti velkoja kun tuskin töitä saan ja kuitenkin joudun ulosottoon, vai lyhentää velkoja vuosi ja tuhlata kaikki säästöni niihin ihan turhaan, velka aikaa on silti vielä 11 vuotta ja 40 000 e velassa.
ja voiko ulosotto sitten koskea asuntoomme, kun sitäkään ei ole jaettu 3 sisaruksen kanssa, velihän on jo ulosototssa yli 100 000 e edestä?
Kommentit (33)
Itse myisin asunnon ja muuttaisin tukimahdolliseen asuntoon. Säästöt liiveihin ja sitten ulosottoon.
myy irtaimisto esim auto ja vie säästöt bangkokiin sitten ulosottoon! reippaasti vaan!
On se ehkä paras. Mutta ota ensiksi tuon DNAn ja Elisan lisäksi vielä joku Teliankin maksullinen. Nyt kun vielä luottotiedot kunnossa niin ota lisää velkaa se minkä saat.
Luovut perinnöstä ja lähdet asunnosta. Ei tarvitse sitten maksella muuta kuin omat menosi ja selviät ulosotosta.
Varaa velkaneuvontaan aika. Jos velat eri paikkoihin voi osan päästää ulosottoon ja maksaa vaikka yhtä. Ennen sitä kuitenkin suosittelen veljaneuvojalla käymistä.
Kannattaa maksaa velkoja nyt heti, koska säästät sillä muutaman euron koroissa ja ulosotto ottaa joka tapauksessa säästöistäsi kaiken sen, mitä silloin on jäljellä kun sinne joudut.
Kaikkein eniten kannattaisi hankkia joku, mikä vaan työpaikka josta saisit vähän enemmän rahaa. Ja vaihda noin kallis puhelinliittymä johonkin halvempaan.
Ulosotto VOI pakottaa myymään perintöasunnon ja ulosmitata sinun osuutesi siitä, mutta tuskin ne viitsivät, sillä siitä olisi liikaa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse myisin asunnon ja muuttaisin tukimahdolliseen asuntoon. Säästöt liiveihin ja sitten ulosottoon.
enjaksa myydä kun rivarin arvo on laskenut 60 000 e ja se on silti 122 neliön rivari keskustassa Kainuussa. Mulla on täällä kaikki kamani ja 2 moottoripyörää, minne mä ne tunkisin, ja minnekään pieneen koppiin en muuta Suomessa. jos myyn myisin tämän 85 000 e ja se jaettaisiin 3 osaan perinnössä. silti siitä ei jää mitää'n juuri käteen kun se jaettaisiiin 3 osaan sisarusten kanssa.
Ulosotto on aina se paras vaihtoehto.
Mitä muita vaihtoehtoja on?
Periä paljon rahaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Mene sinä töihin siitä. Hus!
" perintöä ei osata jakaa, koska sisko ei suostu myymään mökkiä ja sitä ei voi antaa hänellekään koska se on taas arvokkaampi kuin asuntomme."
Tietenkin sen voi antaa hänelle mutta hän maksaa muille sen arvon mukaan joka menee yli hänen osuudestaan.
Ei kaikkea tarvitse jakaa tasan arvon mukaan vaan niitä voi myös kompensoida muille pesän osakkaille jos haluaa itse kokonaan jonkun omaa osuuttaan arvokkaamman kuolinpesän osan itselleen.
Muistaakseni Takuusäätiöllä on velkaneuvontapuhelin, johon voi soittaa ajanvarausta odotellessaan - ja muutenkin.
Minulla kävi tuuri kun äitini kuoli niin sain perintöä rahaa 460000 euroa ja talon joka tosiin on myyty. Asun vaatimattomasti pienessä asunnossa jotta kulut olisivat pienet.
Vierailija kirjoitti:
" perintöä ei osata jakaa, koska sisko ei suostu myymään mökkiä ja sitä ei voi antaa hänellekään koska se on taas arvokkaampi kuin asuntomme."
Tietenkin sen voi antaa hänelle mutta hän maksaa muille sen arvon mukaan joka menee yli hänen osuudestaan.
Ei kaikkea tarvitse jakaa tasan arvon mukaan vaan niitä voi myös kompensoida muille pesän osakkaille jos haluaa itse kokonaan jonkun omaa osuuttaan arvokkaamman kuolinpesän osan itselleen.
mutta hän ei varmaan halua maksaa siitä kun perintöveroon mökin arvo laitettiin 40 000 e ja asuntoi taas 100 000e, 3 vuotta yritettiin myydä rivaria mutta välittäjäkin irtisanoutui siitä ja sanoi että arvo on nykyään 60 000e. Mökki sen sijaan on 100-120 000e arvoinen siinä tehtiin virhe kun se laitettiin alhaiseksi.
tietysti siellä mökillä voisi käydä joku välittäjä ja arvioida todellisen arvon, se maksaisi 600 e. ja sitten tietysti oikeuden mukaan sisko joutuisi maksamaan siitä mökistä oikean arvon mukaisen arvon minulle ja veljelle. mutta en halua lähteä sotimaan lakiteitse tästä, jos ei halua maksaa niin ei jaeta perintöä ollenkaan!
"mutta hän ei varmaan halua maksaa siitä kun perintöveroon mökin arvo laitettiin 40 000 e ja asuntoi taas 100 000e"
No silloinhan se vastaa hänen osuuttaan perinnöstä joten miksi hän ei sitä ottanut heti?
"mutta en halua lähteä sotimaan lakiteitse tästä, jos ei halua maksaa niin ei jaeta perintöä ollenkaan!"
Myytte nyt vain sen rivarin 60 tuhannella ja annatte mökin siskolle. Sinä saat rahaa ja maksettua melkein velkasi.
Elämässä on usein fiksumpaa ottaa sen minkä saa eikä jäädä rypemään katkeruuteen ja periaatteellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
enjaksa myydä kun rivarin arvo on laskenut 60 000 e ja se on silti 122 neliön rivari keskustassa Kainuussa. Mulla on täällä kaikki kamani ja 2 moottoripyörää, minne mä ne tunkisin, ja minnekään pieneen koppiin en muuta Suomessa. jos myyn myisin tämän 85 000 e ja se jaettaisiin 3 osaan perinnössä. silti siitä ei jää mitää'n juuri käteen kun se jaettaisiiin 3 osaan sisarusten kanssa.
Saatanan köyhät!
Vierailija kirjoitti:
Se on sillä lailla, että virhe hintojen arvioinnissa on ollut teidän ja nyt vaan nielette virheenne. Sitäpaitsi te maksatte perukirjan arvon ylittävästä myyntisummasta kolmanneksen myyntivoittoveroa.
"jos myyn myisin tämän 85 000 e ja se jaettaisiin 3 osaan perinnössä. silti siitä ei jää mitää'n juuri käteen kun se jaettaisiiin 3 osaan sisarusten kanssa."
Sinähän saat siitä puolet kun annatte sen mökin siskollenne.
Jakamatonta kuolinpesää ulosotto ei voi ulosmitata millään tavoin.