Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2500 euron palkankorotuksen itselleen kiristänyt Kärnä lakkauttaa kouluruokailun Rautavaaralla!

Vierailija
10.12.2024 |

Rautavaaran kunta irtisanoo sopimuksen ruoan toimittajan Servican kanssa .

Rautavaaran kunnassa selvitetään ensi vuoden aikana, mikä taho tekisi maistuvinta kouluruokaa.

Yli 70% Rautavaaran yläkoululaisista jättää koululounaan väliin, kokevat ruoan mauttomaksi.

https://yle.fi/a/74-20130312

Voi hellandyydelis mitä hemmoteltuja kermaperseitä maaseudulla nykyään kasvatetaan. Eivät ole mausteista kuulleet?

Sillon kuulkaa kun minä olin nuori, kouluruokailussa lautanen syötiin tyhjäksi, ennen sitä ruokasalista ei saanut poistua.

Miten aikuiset ihmiset kehtaavat katsoa itseään peiliin ja olla ylpeitä jälkikasvustaan joille ei ilmainen ruoka kelpaa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet kouluruokailussa nähnyt mausteita? Itse pitäisi tuoda?

Vierailija
2/36 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen keskustalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen  palveluntuottaja ei viitsiasettaa mausteita saataville vaan mieluummin heittää 70% ruoasta hävikkiin, koska maksun saa jokatapauksessa 100%.

Vierailija
4/36 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sehän on tosi kun kouluruokakin laitettiin yksityisten firmojen hoidettavaksi niin laatu ja maku ja kaikki huononi huomattavasti!! Se mitä monissa paikoissa syötetään on semmosia valmispussip*skoja mitkä vaan lämmitetään ja sillä ei oo oikean ihmiselle tarkoitetun ruuan kanssa mitään tekemistä 

Vierailija
5/36 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavaaran kunnalle ateriat valmistaa liikelaitos Servica. Yhtiö alkoi valmistaa kouluruokaa muutamaan kuntaan, kun hyvinvointialueet aloittivat vuonna 2023. Servica valmistaa myös hyvinvointialueen ruoat.

Rautavaaralla tyytymättömyys johti siihen, että kunta irtisanoo sopimuksen Servican kanssa. Kunnan ja Servican sopimus lakkaa ensi vuoden lopussa.

Rautavaara selvittää kolme eri vaihtoehtoa ruokapalvelujen järjestämiseksi. Kunta aikoo järjestää kilpailutuksen yksityisille ruokapalveluiden tuottajille, selvittää kunnan oman keittiön perustamista. Myös Servicalla on mahdollisuus osoittaa, että se pystyy valmistamaan laadukkaampia aterioita.

Vierailija
6/36 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sehän on tosi kun kouluruokakin laitettiin yksityisten firmojen hoidettavaksi niin laatu ja maku ja kaikki huononi huomattavasti!! Se mitä monissa paikoissa syötetään on semmosia valmispussip*skoja mitkä vaan lämmitetään ja sillä ei oo oikean ihmiselle tarkoitetun ruuan kanssa mitään tekemistä 

Ja kunnalla ei ole varaa palkata yhtä kokkia ja keittäjää kun ruokittavia koululaisia on peräti 150? Iiiihan varmasti tulee halvemmaksi kuljetuttaa kymmenien kilometrien päästä ja palkata ruoalle lämmittäjä ja esillelaittaja.

Vierailija
7/36 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mennyt näin! Vaikeuksia luetunymmärtämisessä?

Vierailija
8/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se suomalaisten luetun ymmärtäminen olikaan? Ei oikein vakuuta tämä aloitus, eikä ensinkään otsikko.

Ensinnäkään kunnanjohtaja ei tuollaisista asioista päätä. Sehän on hyvä asia, kun ruuan toimittaja vaihdetaan silloin, kun nykyinen on huono.

Vierailija
9/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinkun aloittaja oli nuori ei ollut kokoomusta hallituksessa eikä liikelaitos Servicaa tekemässä kouluruokia.

Kermaperse on ketjun aloittaja.

Vierailija
10/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen valehteleva  persu. Persut  eivät  edes tiedä,  että  sellainen  asia  kuin totuus  on  olemassa.

Vierailija
11/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullo ketsuppia reppuun. Ei kai sitä sen kummempia mausteita tarvita 

Vierailija
12/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kunnalla ei ole varaa palkata yhtä kokkia ja keittäjää kun ruokittavia koululaisia on peräti 150? Iiiihan varmasti tulee halvemmaksi kuljetuttaa kymmenien kilometrien päästä ja palkata ruoalle lämmittäjä ja esillelaittaja.

Tämä. Muistaakseni kunnollisen laitoskeittiön rakentaminen olemassaolevaan rakennukseen maksaa noin 0.8 milj e, mikä on hyvin pieni summa suhteessa siihen, että nykyisin käytännössä joka paikassa ruoka tehdään keskuskeittiössä ja sitä kuljetetaan tuntitolkulla pitkin teitä.

Vierailija
13/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen  palveluntuottaja ei viitsiasettaa mausteita saataville vaan mieluummin heittää 70% ruoasta hävikkiin, koska maksun saa jokatapauksessa 100%.

Ei ole yksityinen tämä. 

Vierailija
14/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun se pienen kunnan kokki alkaa saikuttamaan ja keittäjä tulee raskaaksi, niin uusia ei saa tuosta vaan tilalle ja kriisi on valmis. Ulkoistetulla palvelulla on palvelusopimukset jotka on sanktioitu ja ison yksityisen yrityksen resurssit ylläpitää työvoiman saatavuutta on kuntaa paremmat.

Vierailija
15/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n pitäisi mennä sinne peruskouluun nauttimaan ilmaisista koululounaista, jospa se lukutaito karttuisi samalla.

"Rautavaaralla tyytymättömyys johti siihen, että kunta irtisanoo sopimuksen Servican kanssa. Kunnan ja Servican sopimus lakkaa ensi vuoden lopussa.

Rautavaara selvittää kolme eri vaihtoehtoa ruokapalvelujen järjestämiseksi. Kunta aikoo järjestää kilpailutuksen yksityisille ruokapalveluiden tuottajille, selvittää kunnan oman keittiön perustamista. Myös Servicalla on mahdollisuus osoittaa, että se pystyy valmistamaan laadukkaampia aterioita."

Vierailija
16/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan taas sitä vihervassuttelua ja kasvisten pakkosyöttöä.

Vierailija
17/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono laitosruoka ei yleensä tarkoita että maustaminen olisi epäonnistunut vaan perunat ovat jääneet raaoiksi tai ovat kumisia. Riisi on kuivaa tai raakaa jne. Lihaa vähän ja huonolaatuista. Yleensä sen ruuan huonoutta ei voi parantaa kaatamalla mausteita sekaan.

Vierailija
18/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisesta kouluruoasta voisi hyvin luopua kokonaan

Vierailija
19/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä 1400 hnkilön Rautavaarassa on n. vajaa luokallinen lapsia. Kärnä saa kuitenkin kymppitonnin liksan. Mä tekisin Veetille, Aapolle ja Tiinalle henk.koht. makaroonillatokin ja veisin omalla autolla nenän eteen tolla likellä.

Vierailija
20/36 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yhdessä tapahtumassa ollut syömässä kuopiolaisen koulun ruokalassa, ja siellä oli kyllä ihan pöydissä tarjolla mausteita, mm. erilaisia maustemyllyjä (niitä, mitä kaupasta saa valmiina). Kai ne siellä on myös koulupäivien aikana eikä nostettu esille tuota tapahtumaa varten, sillä tapahtuma vain käytti koulun keittiötä ruoan tarjoilemiseen ja osallistujat ruokalaa sitten syömiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä