Eikö ne akut nyt kulukaan?
Sähköautojen ja hybridien akut eivät kulu ihan niin nopeasti kuin ennustettu. Itse asiassa, kennojen vikaantumisia on ollut mutta on epätavallista että koko akku olisi tullut tiensä päähän normaalikäytössä.
Ennusteita onkin jouduttu rukkaamaan::
https://tekniikanmaailma.fi/emme-ole-testanneet-sahkoautojen-akkuja-oik…
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on akkubuumi. Sähköä varastoidaan enemmän kuin koskaan.
Sähköntuottajat, verkkoyhtiöt, teollisuus, kotitaloudet.
Mutta persut roikkuu venäläisessä bensassa kuin täit tervassa.
Persujankkaamiseksi se meni tämäkin ketju.
Pitääkin laittaa tuo varavirtalähde lataukseen. Siitä saa tarvitessaan ladatuksi puhelimen tai vaikka autoon starttivirrat.
Akkujen valmistajat tekevät parhaansa, että niiden korjaaminen olisi mahdollisimman vaikeaa. Jos olisi kokonaan vaihdettavissa olevat kennot, kukaan ei ostaisi kokonaisia akkupaketteja vaan väsyneet 2V yksiköt vain uusittaisiin.
En tiedä mutta minulla on hybridi vm 2016 ja maksili range on varmaan aika lailla sama kuin alussa. Sitä vastoin pakkasella range lyhenee aika tavalla. Akulla on kuitenkin roolinsa lmöämmitettäessö autoa ja auton sähköllä pitivät takapyörät antavat myös kulkuapua liukkaille, joten lataan joka tapauksessa aina.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on akkubuumi. Sähköä varastoidaan enemmän kuin koskaan.
Sähköntuottajat, verkkoyhtiöt, teollisuus, kotitaloudet.
Mutta persut roikkuu venäläisessä bensassa kuin täit tervassa.
Mistä saa venäläistä bensaa? Venäjältä, ei Suomesta. Aika pitkä matka tankkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on akkubuumi. Sähköä varastoidaan enemmän kuin koskaan.
Sähköntuottajat, verkkoyhtiöt, teollisuus, kotitaloudet.
Mutta persut roikkuu venäläisessä bensassa kuin täit tervassa.
Mistä saa venäläistä bensaa? Venäjältä, ei Suomesta. Aika pitkä matka tankkaamaan.
Älä suotta valaise jankkaajaa, se on kuin tuuleen huutaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on akkubuumi. Sähköä varastoidaan enemmän kuin koskaan.
Sähköntuottajat, verkkoyhtiöt, teollisuus, kotitaloudet.
Mutta persut roikkuu venäläisessä bensassa kuin täit tervassa.
Mistä saa venäläistä bensaa? Venäjältä, ei Suomesta. Aika pitkä matka tankkaamaan.
Se on venäläistä jos sen ostamisesta menee rahaa venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Akkujen valmistajat tekevät parhaansa, että niiden korjaaminen olisi mahdollisimman vaikeaa. Jos olisi kokonaan vaihdettavissa olevat kennot, kukaan ei ostaisi kokonaisia akkupaketteja vaan väsyneet 2V yksiköt vain uusittaisiin.
Nuo kennot eivät ole mitään hi-teciä joten sitten kun niiitä alkaa menemään niin kukaan ei osta takuuajan ohittaneeseen autoonsa mersun tai BMW:n kennoja vaan tarvikekennoja. Olen ihmietellyt miksi tällainen markkina vielä puuttuu, mutta yksi syy saatta olla se, että menekki ei vielä tue sarjavalmistusta.
En nyt mitään nyrkkipajakennoja laittaisi autooni, mutta voisin kuvitella että aikanaan on tarjolla a) halpisakkuja joista vakuutusyhtiöt ei tykkää b) vastuullisten akkuvalmistajien kennoja jotka vakuutusyhtiö hyväksyy ammattilaisen laittamana ja c) merkkituotteita joiden hinta maltilistuu hiukan.
Toisaalta voi olla että näin ei käy - jos kerran akut kestävät heittämällä sen kymmenen vuottta niin auto laitetaan paaliin ja terveimmät kennot pelastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Akkujen valmistajat tekevät parhaansa, että niiden korjaaminen olisi mahdollisimman vaikeaa. Jos olisi kokonaan vaihdettavissa olevat kennot, kukaan ei ostaisi kokonaisia akkupaketteja vaan väsyneet 2V yksiköt vain uusittaisiin.
Enemmänkin autojen valmistajat. Onhan se helpompi rakentaa auto niin, että akusto on rakennettu kiinteästi autoon / tehdä siitä vaihdettava.
Insinööri yllättyi: Laboratoriotestit ei vastaakaan yleisiä ajotapoja.Syytetään tästä autoilijoita, koska insinööri ei voi erehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Insinööri yllättyi: Laboratoriotestit ei vastaakaan yleisiä ajotapoja.Syytetään tästä autoilijoita, koska insinööri ei voi erehtyä.
Tosissasi meinaat, että testaajien olisi pitänyt tietää etukäteen täsmälleen, miten käyttäjät toimivat?
Akuista kohdataan liikaa. Niitä voi huoltaa ja korjata ja harvemmin tulee koko akuston uusimista verrattuna polttomoottoririkkoihin. Sähkäreissä on muita kohteita joista voi tulla isoja laskuja, kuten moottori ja voimansiirto viat. Mutta osia saa ja korjaamolta löytyy. Nyt kun kalliit kilometrit on ajettu, niin sähkis on varteenotettava vaihtoehto. Rangen sijaan nykyään kannattaa katsoa latausnopeus. Pikalatureita on jo hyvin koko maassa.
Suomessa on akkubuumi. Sähköä varastoidaan enemmän kuin koskaan.
Sähköntuottajat, verkkoyhtiöt, teollisuus, kotitaloudet.
Mutta persut roikkuu venäläisessä bensassa kuin täit tervassa.