Miten jotkut voivat olla niin sairaalloisen mustasukkaisia ja etenkin miten puolisona kukaan suostuu sellaiseen?
Olen seurannut tapausta jossa pariskunta tapasi toisensa ja meni nopeasti naimisiin. Nainen palvoi miestä ja miehen itsetuntoa se hiveli. Nainen oli myös sairaalloisen mustasukkainen ja heittäytyi uhriksi koko miehen lähipiirin suhteen, kaikki kiusaa häntä, hän ahdistuu eikä voi olla tekemisissä kenenkään kanssa. Miehen piti valita, joko lapsuudenperhe, suku ja ystävät tai vaimo? Mies oli jo koukussa, valitsi vaimon. Omiin vanhempiin, sisaruksiin, ystäviin, kaikkiin välit poikki. Miehen sometileillä vaimo melskasi, ei hyväksynyt naisten synttärionnitteluja (miehen piti ne poistaa) ja toitotti heidän rakkautta niin että kaverit kaikkosi sieltäkin, minä mukaanlukien. Mutta vaimo passasi ja antoi miehelle "kaiken", niin mies pysyi loukussa.
25 vuotta myöhemmin vaimo kuoli äkillisesti ja mies romahti, elämä hajosi. Lapset olivat aikuisia eivätkä olleet koskaan tavanneet isänsä sukua. Surusta toivuttua mies varovasti otti yhteyttä vanhempiinsa.
Ja järkytys oli iso, kun viimeksi nähnyt vanhempansa aktiivisina, iloisina työssä käyvinä keski-ikäisinä. Nyt isä makaa vanhainkodissa vaipoissa, kuihtuneena dementikkona. Äiti asuu palvelutalossa, pyörätuolissa, yksinäisenä ja masentuneena. Ja on nyt sitten todella kova paikka pojalle, kun hukkasi 25 vuotta.
Tiedän että paljon on tilanne toisinpäin eli se on nainen, joka alistuu. Sama se. Pointti nyt kuitenkin on, miten kukaan voi alistua hylkäämään kaiken, ja kaikki läheisensä, alistavan puolison takia?
Ja ei, tämä ei ole trolli vaan valitettavasti täysin totta omassa lähipiirissä ja lisäksi monella muullakin.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ystävä tällaisessa suhteessa elelee. Järkipuhe ei auta. En voi ymmärtää.
Eihän näissä auta, kun ovat koukussa.
Toi on niin törkeää eristää toinen kokonaan muista läheisistään. Ei voi käsittää.
Tiedän vastaavan tai ehkä saman tapaukseen. Vanhemmille kova paikka kun eivät ole saaneet olla yhteydessä lapseen tai lapsenlapsiin.
Olin mustasukkainen nuorempana. Mutta tiedättekö mitä; aiheesta! Tuli vuosia myöten selville pettäminen ja muutama muu asia joissa olin ollut ihan oikeassa tuon tunteen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Olin mustasukkainen nuorempana. Mutta tiedättekö mitä; aiheesta! Tuli vuosia myöten selville pettäminen ja muutama muu asia joissa olin ollut ihan oikeassa tuon tunteen kanssa!
Mutta kielsitkö kumppaniltasi yhteydenpidon hänen vanhempiinsa, sukuunsa, kaikkiin ystäviin, ja kielsit harrastukset?
Minkä ikäisinä he menivät naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin törkeää eristää toinen kokonaan muista läheisistään. Ei voi käsittää.
Eristettyhän siinä saa tuntea olevansa rakastettu, tarvittu, toinen ei pärjää hetkeäkään ilman.
Mulla odottaa kirjapinossa lukuvuoroa kirja "Jos minä en sinua saa", juttuja joissa sairas mustasukkaisuus johtaa henkirikokseen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisinä he menivät naimisiin?
Päälle parikymppisinä.
On kyllä todella surullinen kohtalo. Miehet ja naiset, tuntekaa arvonne ja lähtekää suhteesta, mikäli toinen yrittää teitä kontrolloida!
Liian pitkä teksti saisiko tiivistelmän en jaksanu lukea loppuun
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella surullinen kohtalo. Miehet ja naiset, tuntekaa arvonne ja lähtekää suhteesta, mikäli toinen yrittää teitä kontrolloida!
Jotkut ei tule koskaan tajuamaan, koska heidän parantumaton sairautensa ei mahdollista sitä. Piilonarsismin kuten muidenkin vakavien persoonallisuushäiriöiden, ydin syntyy jo lapsuudessa. Jos itsetunto tai tunnetaidot eivät pääse kehittymään, asiaa on vaikeaa korjata myöhemmin.
Narsisti on muotisana, joksi voi kuulla nimitettävän yhtä jos toistakin ärsyyntymiseen asti. Yllättävää onkin, että lievät narsistiset piirteet ovat yleisiä. Voidaan sanoa, että jokaisessa meissä on eriasteisia narsistisia piirteitä, sillä niiden kirjo on laaja. Narsismin ääripäissä ovat mahtaileva, hyökkäävä, kaikkivoipainen julkinarsisti ja epäitsekäs ja mielistelevä piilonarsisti. Piilonarsisti esittää uhria ja nauttii siitä.
Julkinarsisti ja piilonarsisti päätyvät helposti parisuhteeseen, koska he ruokkivat toinen toisissaan omaa narsismiaan. Parisuhteen alussa julkinarsisti on mitä hurmaavin ja huomaavin. Tämä onkin parasta, mitä piilonarsisti voi kuvitella, sillä piilonarsisti kaipaa turvaa. Siksi hän voi erityisen helposti rakastua vahvalta vaikuttavaan julkinarsistiin. Koska piilonarsisti ei uskalla ilmaista vihaa, hän antaa rikkoa rajojaan ja välttelee ristiriitoja. Hän alistuu, joutuu kiusatuksi ja hyväksikäytetyksi.
Kyllä elämässä pitää olla prioriteetit kohdallaan, parisuhde on ykkönen ja siinä pitää olla selkeät säännöt. Kaiken maailman ympäriinsä riekkuminen onkin syytä lopettaa. Outoja asioita pidetään nykyään "sairaana".
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä teksti saisiko tiivistelmän en jaksanu lukea loppuun
Kannattais varmaan harjoitella lukemista sitten, ja opetella keskittymään. Käsittämätöntä että nykyään ihmisillä on joku kastemadon keskittymiskyky, ja pidetään kerskailun aiheena ettei ole ikinä luettu yhtään kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli olit mustasukkainen aiheetta ja koska jatkuvasti epäilit kumppaniasi pettämisestä hän sitten toteutti sen koska mitä väliä, sinähän jo epäilit ja syytit häntä siitä. Sama tehdä se todeksi.
Mustasukkaisuus on myrkky joka tappaa kaiken. Niin talossa kuin puutarhassa.
Tavallaan voin jopa ymmärtää senkin, että ajautuu mustasukkaisessa suhteessaan jopa pettämään. Se on nimittäin seurausten suhteen aivan sama. Toinen osapuoli epäilee ja syyllistää sinua uskottomuudesta ja valehtelusta joka tapauksessa, eivätkä mitkään todistelut ja vakuuttelut muuta asiaa. Niin samallahan sitä voi sitten hypätä vieraissa, koska seuraukset ei siitä muutu.
Mustasukkaisuus on mielisairautta. Ainakin persooonallisuushäiriö. Johtuu kirpun kokoisesta itsetunnosta ja huonommuuden tunteesta. Olen ollut sellaisessa suhteessa. Ihan täyttä p.askaa elämää. Ei ikinä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristettyhän siinä saa tuntea olevansa rakastettu, tarvittu, toinen ei pärjää hetkeäkään ilman.
Mulla odottaa kirjapinossa lukuvuoroa kirja "Jos minä en sinua saa", juttuja joissa sairas mustasukkaisuus johtaa henkirikokseen.
Kannattaa myös lukea Eino Saaren Miehen kosketus.
Tuo esimerkki ei kerro mustasukkaisuudesta vaan puhtaasta narsismista.
Jotkut asiat (ei siis aloittajan tapaus) voivat puolestaan näyttää mustasukkaisuudelta vaikka eivät sitä ole.
Kiinnostaa kyllä tuo kohta "minä mukaan lukien" eli mikä on suhteesi tähän tarinan mieheen ja miksi luot tällaista tarinaa? Mikä on katkeruutesi taustalla? Oletko itse vaikuttanut tietoisesti toisen suhteisiin esim. uhkailemalla tai manipuloimalla?
Otsikon kysymykseen " miten" ( miksi), lienee monimutkaista vasta. Joku psykologi varmaan osaisi vasta oikein.
Samoin minä ihmettelen, miten fiksut vanhemmat ( ja juoremmatkin) naiset menee siihen, että lähettävät rahaa netissä tapaamalleen miehelle, jne. Mielenkiintoinen ilmiö.
Niinpä. Ystävä tällaisessa suhteessa elelee. Järkipuhe ei auta. En voi ymmärtää.