Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei terveydenhuollon maksukatto ole progressiivinen?

Vierailija
09.12.2024 |

Miksi maksukatto on sama oli sitten vähävarainen tai rikas? Esim. takuueläkkeen varassa olevalle tuo yli 700 e/vuosi on todella kohtuuton määrä maksettavaksi itse, kun taas rikkaat eivät tuota maksukattoa edes tarvitsisi. Asiakasmaksujen korotuksia oikeudenmukaisempaa olisi tehdä maksukatosta progressiivinen, niin että kaikista pienituloisemmille se olisi hyvin pieni tai kokonaan ilmainen ja siitä tulojen kasvaessa maksukaton määrä kasvaisi niin, että rikkaimmilta se otettaisiin kokonaan pois. Myös pääomatulot ja varallisuus tulisi tässä huomioida, ei pelkästään ansiotulot. Itse asiakasmaksutkin voisi porrastaa tulojen mukaan, niin että vähävaraisille palvelut olisi täysin ilmaiset, rikkaille kalliimmat.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit juuri itse omaan kysymykseesi. Rikkaat käyttävät enemmän yksityisiä palveluita.

Vierailija
2/5 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus on jo progressiivinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kukaan rikas käytä esim. terveyskeskuksen palveluita. Vakavassa sairaudessa taas hyvätuloisenkin talous voi mennä häränpyllyä, jos joutuu vaikka olemaan pitkään sairaalassa/joutuu kalliisiin leikkauksiin ja/tai olemaan pitkään pois töistä.

Vierailija
4/5 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos "rikkaat" ei enää koe saavansa veroilleen vastinetta, niin loppuu kyllä aika äkkiä maksuhalukkuus. Moni kun pystyy myös vaihtamaan maata jos näyttää että täällä vaan kupataan veroilla kuiviin mutta ei saa edes vastinetta.

Vierailija
5/5 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat maksaa palveluista enemmän, siis maksavat veroja jos joku ei tätä älyä. Ei yhtä ryhmää voida laittaa pelkästään maksajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi