Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni ulkosuomalainen palaa eläkeiässä takaisin Suomeen?

Vierailija
09.12.2024 |

Mielipiteitä ja miksi toiset ei palaa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkkeen ja vanhusten palveluiden vuoksi. Muutenhan tänne ei kantsi tulla

Minulla 40 v. työrupeama Saksassa. En saisi kansaneläkettä Suomessa kun eläke on 42t netto vuodessa. Vanhusten palvelut eivät ole kovin laadukkaita Suomessa joten se siitä. 

Vierailija
22/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin vanhetessa monelle oma äidinkieli, tuttu ilmasto ja saman kulttuurin ihmiset alkavat tuntua siltä ainoalta todelliselta kodilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole suunnitelmissa muuttaa takaisin Suomeen paitsi jos lapset haluavat muutta sinne niin menen perässä. Mutta jonkun tukikohdan sieltä haluaisin  ja toivottavasti viettää enemmän aikaa Suomessa, etenkin kesäisin. 

En taida saada Suomesta kansaneläkettä koska olen tehnyt työurani kokonaan ulkomailla, mulla on täältä asuinmaastani, ja aiemmista asuinmaistani yksityiset eläkkeet, niillä ja omilla säästöilläni ajattelin pärjätä.

Vierailija
24/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille on palkoista maksettu pieniä veroja ja eläkemaksuja. 

Vanhana tarvitsee niitä palveluita mitä yhteisestä kassasta maksetaan. Siksi on hyvä palata Suomeen.

Kun täällä ei nykyisetkään eläjät saa palveluita niin miten paluumuuttajat saisivat?? 

Meilläkin dementikkomummo kotona vaikkri selviä yksin lainkaan

Vierailija
25/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös toisinpäin todella yleistä. Monet odottavat eläkeikää, jotta voi muuttaa silloin pois Suomesta

Olisiko kuitenkin niin, että muutetaan auringon alle viettämään niitä hyviä eläkepäiviä 5-20v? Sitten kun tulee muistisairaudet ja vaippaanpaskomiset, muutetaan takaisin Suomeen?

Mitä sitten? Niin teen minäkin. On tähän maahan niin paljon veroeuroja kannettu, että ansaittu on. Toisin kuin nämä Kela goldilaiset. 

Vierailija
26/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen esitys että ulkomailla ei saisi kunnollista lääkärin ja vanhustenpalveluita. Monessa " köyhemmässäkin" maassa on kunnolliset palvelut 

Vierailija
27/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taas muutetaan pois Suomesta eläkkeellä. Vanhana voi palkata hoitajan, Etelä-Euroopassa ihan yleistä. Ja rahalla saa tietysti hyviä palveluja missä vain. Ei kai kukaan enää ajattele että Suomeen kannattaisi jäädä, millä tolalla vanhustenhoito nykyään on. Etelässä sentään on lämmintä.

Vierailija
28/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen esitys että ulkomailla ei saisi kunnollista lääkärin ja vanhustenpalveluita. Monessa " köyhemmässäkin" maassa on kunnolliset palvelut 

Pohjoismaalainen hyvinvointivaltio on suuri vitsi. Rahaa kyllä palaa erilaisiin hallinto- ja sotehimmeleihin. Tällä ei ole mitään tekemistä hyvän terveyshuollon kannalta.

Tosin vanhustenhoito on vielä pahemmassa jamassa. Pääomasijoittat repibät yhteiskunnan rahat omiin liiveihin. Näin kyllä tapahtuu jo monessa muussakin maassa. Löydetty hyvä bisnes vanhusten ja veromaksajien riesaksi. 

Vierailija
29/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhana tarvitsee niitä palveluita mitä yhteisestä kassasta maksetaan. Siksi on hyvä palata Suomeen.

Kun täällä ei nykyisetkään eläjät saa palveluita niin miten paluumuuttajat saisivat?? 

Eläkkeet voivat olla niin hyviä, että voi käyttää yksityisiä palveluita. 

Vierailija
30/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse käyttäisin kyllä yksityisiä sitten ulkomaillakin jos rahaa olisi. Paremmat palvelut halvemmalla!

Hyvät eläkkeet saa Suomessa olla - kävin juuri lekurissa, tähystyksissä, tt-scanissa, labrassa ja lääkäri soittaa tälläviikolla tulokset. 3000 meni rikki niin että paukahti. Ja tämä oli vasta 1 tutkimus, toinen operaatio edessä. 

Vierailija
31/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisiä palveluja voi käyttää myös täällä ulkomailla, voi ottaa itselleen henkilön joka tulee vaikka kerran päivässä ja tekee hommat kotonani jos terveys rapisee niin, ettei itse pysty. Nyt on vain siivooja kerran viikossa. Muut hommat hoitelen itse mutta jos elää vielä pitkään niin apua tietty tarvitaan. Täällä sentään ei naapurit tee mitään ilmoituksia ja sukulaiset eivät ole mättämässä yksiöön nuutumaan tai vanhainkotiin kuolemaan. Saa olla rauhassa näiltä kyttääjiltä. N74

Vierailija
32/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen muutti Yhdysvalloista takaisin Suomeen, kun alkoi vanhemmiten sairastella. Ei riittänyt rahat siellä hoitoon. 

Vierailija
33/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestitkö, että thostetussa laitoshoidossa paikka maksaa n. 6000 - 7000e/kk

Vierailija
34/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutan ihan vaan sen takia, kun ystävät muuttavat omiin kotimaihinsa eläkkeellä enkä halua jäädä tänne yksin. Suomessa on kuitenkin sukulaisia ja ystäviä vielä. 

Vierailija
35/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsiäkseen kylmästä ja reumasta? Tai sukulainen auttaa vanhana? Muiden maiden vanhainkoti pelottaa?

Varsinkin jos tulee muistisairaus ja unohtaa sen paikallisen kielen, niin voi tulla vaikeuksia vanhainkodissa. 

Suomessa ei ole sitä ongelmaa, koska vanhainkotiin ei pääse. 

Vierailija
36/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio muuttaa, ja vaihdoin kansalaisuudenkin ettei varmasti tule tilannetta jossa minut voisi pakottaa palaamaan. Suomen vanhustenhuollon tilanne on järkyttävä, samoin terveyspalvelut ylipäänsä. 

Eläkkeen saan joka tapauksessa pääasiassa töistä jotka olen tehnyt suomen ulkopuolella. Suomeen on kertynyt joku 500e työeläkettä jonka saan aikoinaan, jos eläkejärjestelmä enää on ylipäätään pystyssä.

Vierailija
37/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestitkö, että thostetussa laitoshoidossa paikka maksaa n. 6000 - 7000e/kk

Tiedetään ja siksi esim. Saksassa on nk. hoitovakuutus jota olen maksanut yli 30 vuotta. Sieltä sitten pesee kun ja jos on jonain päivänä tarve. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän