Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni ulkosuomalainen palaa eläkeiässä takaisin Suomeen?

Vierailija
09.12.2024 |

Mielipiteitä ja miksi toiset ei palaa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden takia on oltu ulkomailla, mutta ajatuksissaon ollut palata aina kotiin. 

Vierailija
2/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sama asia, kun jotkut muuttavat Suomessa vanhoille kotiseuduille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on ulkomaalainen puoliso ja yhdessä jäädään ulkomaille. 

Vierailija
4/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiäkseen kylmästä ja reumasta? Tai sukulainen auttaa vanhana? Muiden maiden vanhainkoti pelottaa?

Vierailija
5/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 30 vuotta poissa ja alusta alkaen on ollut selvää että palaan eläkkeellä Suomeen. No parin vuoden kuluttua se onkin edessä. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän kaipaa Suomea, sitä tuttua ja turvallista ympäristöä jossa tietää miten asiat toimivat ja ymmärtää kielestä pienimmätkin vivahteet. Ja minusta Suomi on muutenkin hyvä ja turvallinen paikka asua.

Suomalaisista tutuista jotka ovat jo eläköityneet, sanoisin että noin 90 % on palannut Suomeen.

Vierailija
6/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsiäkseen kylmästä ja reumasta? Tai sukulainen auttaa vanhana? Muiden maiden vanhainkoti pelottaa?

Varsinkin jos tulee muistisairaus ja unohtaa sen paikallisen kielen, niin voi tulla vaikeuksia vanhainkodissa. 

Vierailija
7/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille on palkoista maksettu pieniä veroja ja eläkemaksuja. 

Vanhana tarvitsee niitä palveluita mitä yhteisestä kassasta maksetaan. Siksi on hyvä palata Suomeen.

Vierailija
8/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös toisinpäin todella yleistä. Monet odottavat eläkeikää, jotta voi muuttaa silloin pois Suomesta

Vierailija
9/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja myös toisinpäin todella yleistä. Monet odottavat eläkeikää, jotta voi muuttaa silloin pois Suomesta

Olisiko kuitenkin niin, että muutetaan auringon alle viettämään niitä hyviä eläkepäiviä 5-20v? Sitten kun tulee muistisairaudet ja vaippaanpaskomiset, muutetaan takaisin Suomeen?

Vierailija
10/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 30 vuotta poissa ja alusta alkaen on ollut selvää että palaan eläkkeellä Suomeen. No parin vuoden kuluttua se onkin edessä. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän kaipaa Suomea, sitä tuttua ja turvallista ympäristöä jossa tietää miten asiat toimivat ja ymmärtää kielestä pienimmätkin vivahteet. Ja minusta Suomi on muutenkin hyvä ja turvallinen paikka asua.

Suomalaisista tutuista jotka ovat jo eläköityneet, sanoisin että noin 90 % on palannut Suomeen.

Voi olla, että asiat ovat 90-luvusta muuttuneet, eivätkä välttämättä parempaan suuntaan.

Vierailija
11/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Packha maa, packha politikot. Tämä ei ole se entinen Suomi. Köyhäin hengissä pito maa. Kaiken möivät. 

Vierailija
12/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansaneläkkeen ja vanhusten palveluiden vuoksi. Muutenhan tänne ei kantsi tulla

Vierailija
13/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuodesta 1971 ulkomailla ja jo 14 vuotta eläkkeellä. En palaa Suomeen. N74

Vierailija
14/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että asiat ovat 90-luvusta muuttuneet, eivätkä välttämättä parempaan suuntaan.

Meinasin sanoa samaa. Ei tulis enää mieleenkään vaihtaa takaisin (nyt 28 vee poissa). Ei mitään hajua miten siellä asiat toimivat.

Vierailija
15/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin sanoa samaa. Ei tulis enää mieleenkään vaihtaa takaisin (nyt 28 vee poissa). Ei mitään hajua miten siellä asiat toimivat.

MInäkin olen ollut poissa yli 20 vuotta, mutta pitänyt tiiviisti yhteyttä kotimaahan, mm. rakennuttanut kesämökin ja ostanut metsää, jota käyn hoitamassa kuntoilumielessä viikon joka kesä. Tietenkään Suomi ei ole sama maa kuin mitä se oli vuonna 2000, mutta aina hyvin sitä on tietoinen muutoksista ja toimintatavoista, vaikka ei siellä asukaan.

Vierailija
16/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat tietysti mutta tämä ei tule yllätyksenä; olen viettänyt Suomessa joka vuosi kuukauden kesälomani, parin viikon talviloman ja muutaman pidennetyn viikonlopun. Minulla on siellä myös asunto. 

Vierailija
17/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä kyllä en tule saamaan senttiäkään kansaneläkettä ja olen aika varma että tämä on totta myös useimpien Suomeen eläkkeellä muuttavien kohdalla. Olemme tehneet työuramme ulkomailla ja saamme sieltä myös eläkkeemme (joka usein on huomattavan suuri - en kehtaisi ikinä kenellekään Suomessa kertoa kuinka paljon eläkettä tulen saamaan). 

Vierailija
18/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska stalinististen vihrpunikkien valheet osoittautuivat valheiksi, joten ihmiset palaavat kiitollisena takaisin koti-Suomeen, jossa nämä syrjityt ihmiset vielä hyväksytään.

Vierailija
19/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kansaneläkettä saa, jos on työeläke ulkomailta. 

Vierailija
20/37 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kysymystä. Miksi ei? Ehkäpä siksi muutetaan takaisin, että Suomi on rakas maa, jossa asuu sisaruksia yms. Noilla on paljon vaikutusta, jos jää vaikka lesleksi, ts. ulkomaaöainen puoliso kuolee ensin. Minäkin saattaisin muuttaa. Kuitenkin nykyisessä kotimaassani on sen verran parempi terveydenhoito etten varmaankaan tee sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän