Miksi moni ulkosuomalainen palaa eläkeiässä takaisin Suomeen?
Kommentit (37)
Varmaan sama asia, kun jotkut muuttavat Suomessa vanhoille kotiseuduille.
Joillakin on ulkomaalainen puoliso ja yhdessä jäädään ulkomaille.
Kärsiäkseen kylmästä ja reumasta? Tai sukulainen auttaa vanhana? Muiden maiden vanhainkoti pelottaa?
Olen ollut 30 vuotta poissa ja alusta alkaen on ollut selvää että palaan eläkkeellä Suomeen. No parin vuoden kuluttua se onkin edessä. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän kaipaa Suomea, sitä tuttua ja turvallista ympäristöä jossa tietää miten asiat toimivat ja ymmärtää kielestä pienimmätkin vivahteet. Ja minusta Suomi on muutenkin hyvä ja turvallinen paikka asua.
Suomalaisista tutuista jotka ovat jo eläköityneet, sanoisin että noin 90 % on palannut Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kärsiäkseen kylmästä ja reumasta? Tai sukulainen auttaa vanhana? Muiden maiden vanhainkoti pelottaa?
Varsinkin jos tulee muistisairaus ja unohtaa sen paikallisen kielen, niin voi tulla vaikeuksia vanhainkodissa.
Ulkomaille on palkoista maksettu pieniä veroja ja eläkemaksuja.
Vanhana tarvitsee niitä palveluita mitä yhteisestä kassasta maksetaan. Siksi on hyvä palata Suomeen.
Ja myös toisinpäin todella yleistä. Monet odottavat eläkeikää, jotta voi muuttaa silloin pois Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Ja myös toisinpäin todella yleistä. Monet odottavat eläkeikää, jotta voi muuttaa silloin pois Suomesta
Olisiko kuitenkin niin, että muutetaan auringon alle viettämään niitä hyviä eläkepäiviä 5-20v? Sitten kun tulee muistisairaudet ja vaippaanpaskomiset, muutetaan takaisin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 30 vuotta poissa ja alusta alkaen on ollut selvää että palaan eläkkeellä Suomeen. No parin vuoden kuluttua se onkin edessä. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän kaipaa Suomea, sitä tuttua ja turvallista ympäristöä jossa tietää miten asiat toimivat ja ymmärtää kielestä pienimmätkin vivahteet. Ja minusta Suomi on muutenkin hyvä ja turvallinen paikka asua.
Suomalaisista tutuista jotka ovat jo eläköityneet, sanoisin että noin 90 % on palannut Suomeen.
Voi olla, että asiat ovat 90-luvusta muuttuneet, eivätkä välttämättä parempaan suuntaan.
Packha maa, packha politikot. Tämä ei ole se entinen Suomi. Köyhäin hengissä pito maa. Kaiken möivät.
Kansaneläkkeen ja vanhusten palveluiden vuoksi. Muutenhan tänne ei kantsi tulla
Olen vuodesta 1971 ulkomailla ja jo 14 vuotta eläkkeellä. En palaa Suomeen. N74
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että asiat ovat 90-luvusta muuttuneet, eivätkä välttämättä parempaan suuntaan.
Meinasin sanoa samaa. Ei tulis enää mieleenkään vaihtaa takaisin (nyt 28 vee poissa). Ei mitään hajua miten siellä asiat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin sanoa samaa. Ei tulis enää mieleenkään vaihtaa takaisin (nyt 28 vee poissa). Ei mitään hajua miten siellä asiat toimivat.
MInäkin olen ollut poissa yli 20 vuotta, mutta pitänyt tiiviisti yhteyttä kotimaahan, mm. rakennuttanut kesämökin ja ostanut metsää, jota käyn hoitamassa kuntoilumielessä viikon joka kesä. Tietenkään Suomi ei ole sama maa kuin mitä se oli vuonna 2000, mutta aina hyvin sitä on tietoinen muutoksista ja toimintatavoista, vaikka ei siellä asukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tietysti mutta tämä ei tule yllätyksenä; olen viettänyt Suomessa joka vuosi kuukauden kesälomani, parin viikon talviloman ja muutaman pidennetyn viikonlopun. Minulla on siellä myös asunto.
Vierailija kirjoitti:
No minä kyllä en tule saamaan senttiäkään kansaneläkettä ja olen aika varma että tämä on totta myös useimpien Suomeen eläkkeellä muuttavien kohdalla. Olemme tehneet työuramme ulkomailla ja saamme sieltä myös eläkkeemme (joka usein on huomattavan suuri - en kehtaisi ikinä kenellekään Suomessa kertoa kuinka paljon eläkettä tulen saamaan).
Koska stalinististen vihrpunikkien valheet osoittautuivat valheiksi, joten ihmiset palaavat kiitollisena takaisin koti-Suomeen, jossa nämä syrjityt ihmiset vielä hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kansaneläkettä saa, jos on työeläke ulkomailta.
En ymmärrä kysymystä. Miksi ei? Ehkäpä siksi muutetaan takaisin, että Suomi on rakas maa, jossa asuu sisaruksia yms. Noilla on paljon vaikutusta, jos jää vaikka lesleksi, ts. ulkomaaöainen puoliso kuolee ensin. Minäkin saattaisin muuttaa. Kuitenkin nykyisessä kotimaassani on sen verran parempi terveydenhoito etten varmaankaan tee sitä.
Töiden takia on oltu ulkomailla, mutta ajatuksissaon ollut palata aina kotiin.